Utredning om anropsstyrd trafik på landsbygden i Stockholm

Startat av Lars_L, 19 mars 2017, 12:11:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars_L

Citat från: rengmark skrivet 24 mars 2017, 01:20:50 AM
Visst är det gles trafik på 556 och det bor faktiskt fler i Rättarboda än i Kvista. Och körtiden är knapp och det kan bli problem när det är ledvagn på linjen och möten med stora fordon. Men nattrafik till Kvista med ändstationstid på 20 minuter! Vem kan finna ekonomi i detta? De flesta turer går utan passagerare men i rusningstid kan det vara 2-3 passagerare. Kan man anta att den ytterligare bussen som behövs kostar tre miljoner per år? I så fall blir det 15.000 på var och en som bor i området. Vem var det som sade att SL behövde spara in på busstrafiken?

Som jag skrev betalar inte SL för dimensionerande bussar i detta avtal, den förlusten ligger på Nobina. Än är det dock ingen fara heller för Nobina, eftersom man har kvar trängselbussar som man annars tänkt avskaffa. Dessa kostar upp till tolv års ålder ca 250 000 att hyra av SL. Pengar som ju SL inte skulle ha fått annars eftersom de då troligtvis gått till skrot eller sålts för en spottstyver.  B9S- fungerar ju ändå rätt bra, så det är nog rätt rimliga servicekostnader på bussarna - ännu i alla fall.

För SL ligger väl alltså kostnaden på uppskattningsvis 1,4 miljoner per år för detta i dagsläget, något sämre efter 2018, då busshyran minskar, men till dess har säkert Nobina hittat nya effektiviseringsmöjligheter i avtalet.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist