Utredning om anropsstyrd trafik på landsbygden i Stockholm

Startat av Lars_L, 19 mars 2017, 12:11:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars_L

Trafikförvaltningen har ju hållit på att utreda frågan om anropsstyrd trafik och mindre bussar i Stockholms län. Rapporten finns att läsa här. http://www.sll.se/Global/Politik/Politiska-organ/Trafiknamnden/2017/21%20mars%202017/p20-TN-2016-1633-TJUT-Information-landsbydstrafik.pdf

Tycker det är intressant, men funderar på om det ändå är så stor vinst i Stockholm?

Mindre fordon är ju bra där så är möjligt. Överlag är det väl ganska få linjer som ändå kan vara aktuella, då ju det vanliga är att bussarna används på andra linjer under dim. tid. Men några midibussar kan ju alltid spara in några kronor. Är ju också smidigare på vägarna inte är breda nog för möten etc.

Anropsstyrd trafik ger ju inte heller så stor vinst om det ändå krävs en förare i tjänst. Fördelen som man också tar upp är ju att man kan ha ett större upptagningsområde eftersom alla hållplatser inte behöver passeras. I annat fall bör man ju köra sådana turer med taxi - för att göra någon vinst.

Med tanke på hur stor tankemöda Trafikförvaltningen lägger på detta, kan det ju vara kul att  se hur många linjer det skulle kunna vara aktuellt på (förutom enstaka turer). Räknar man - må vara att ATR-siffrorna är osäkra - på linjer som har 5 passagerare eller färre per tur i genomsnitt, så får vi följande linjer (av landsbygdslinjerna, några saknas det statistik på, så någon kan ha missats, exempelvis är här inte ö-bussarna med):

Ekerö: 313,314,316, 325
Vaxholm: 681, 688
Vallentuna: 666, 667, 668
Nynäshamn: 856
Värmdö: 426, 461, 462, 463   
Upplands Bro: 556
Nacka: 408, 418
Norrtälje: 644   
Rimbo:646, 649

Känns ju väldigt få linjer att göra något större arbete på. För flera av linjerna används ju inte heller dimensionerande fordon. Om man inte kopplar 313/316 till andra omlopp på ett effektivt sätt (från början var ju inte 313 dim), är det väl dock en sträcka som det kan vara lämpligt att ha som anropsstyrd och anlita något taxibolag på att köra. I Rimbo är ju linjerna dimensionerande och där skulle det väl vara smart att köra med mindre fordon kanske -om de nu inte längre behövs som förstärkning på 647 till Norrtälje.  Svårigheten i Stockholm ligger dock i att nästan alla linjer är ju anslutning där resenärerna kommer från tåg i stan och dylikt. Det blir ganska krångligt då om tåget är försenat och man missar anslutningen, samtidigt som man måste ringa minst två timmar innan för att boka resan -vilket väl är svårt att komma undan. Å andra sidan borde ju en anropsstyrd trafik lättare kunna invänta ett försenat tåg (om den körs med taxi).

Utav dessa linjer är det ju dock bara 313, 418 och 688 som har något större utbud. Orsaken till att linjerna har så få resenärer är ju här för att alla tre linjerna bara har en körtid på ca 10-minuter och därmed ändå har en skaplig befolkningstäthet. 418 kombineras ju också med 417 i omloppen (och givetvis även andra lösningar), vilket ju inte heller innebär någon större besparing med annan lösning .

Totalt får man väl alltså säga att Trafikförvaltningen lägger ner väldigt stora resurser på något som kostnadsmässigt är ett ganska obetydligt problem i SL-trafiken. Samtidigt vore det ju bra om man likt på andra håll i Sverige och övriga Norden, hade ett mer uttalat koncept kring detta, så att det inte blir olika lösningar beroende på vem som ansvarar för trafiken i de olika delarna av länet.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist


Ersa

Jaha ja... Det var ju inga direkta nyheter i det dokumentet. Allt som de föreslår, inkl "öppen skolskjuts" har ju redan körts på olika linjer inom Norrtälje trafikområde från 1970-talet fram till ett par tre år sedan. Bland annat på 646, 649, 654, 654X och dåvarande 657 (sedermera 659) Sättra-Riala.

Hur mycket kommer denna utredning av trafikslag (som man själva redan kört innan) kosta?

igel

Citat från: Lars_L skrivet 19 mars 2017, 12:11:44 PM
Med tanke på hur stor tankemöda Trafikförvaltningen lägger på detta, kan det ju vara kul att  se hur många linjer det skulle kunna vara aktuellt på (förutom enstaka turer). Räknar man - må vara att ATR-siffrorna är osäkra - på linjer som har 5 passagerare eller färre per tur i genomsnitt, så får vi följande linjer (av landsbygdslinjerna, några saknas det statistik på, så någon kan ha missats, exempelvis är här inte ö-bussarna med):

Ekerö: 313,314,316, 325
Vaxholm: 681, 688
Vallentuna: 666, 667, 668
Nynäshamn: 856
Värmdö: 426, 461, 462, 463   
Upplands Bro: 556
Nacka: 408, 418
Norrtälje: 644   
Rimbo:646, 649
688 Kan strykas, eftersom den inte är en landsbyggdslinje. Den är till sin karaktär att liknas vid en villaförortslinje, som 614, 619, 622 m.f.

Adrian Langemar

Citat från: igel skrivet 19 mars 2017, 17:06:21 PM
688 Kan strykas, eftersom den inte är en landsbyggdslinje. Den är till sin karaktär att liknas vid en villaförortslinje, som 614, 619, 622 m.f.
Ja och varför skulle det vara relevant?

homer

Rent spontant tycker jag kanske de vore dumt att ändra befintliga linjer däremot borde man kanske öppna upp för privata initiativ att köra små sl linjer eller skapa egna linjer om inte konkurrerar med bef. avtal, ett förslag skulle kunna vara att låta någon köra 432 även under vintertid eftersom SL inte vill

Adrian Langemar

Citat från: homer skrivet 19 mars 2017, 19:05:01 PM
Rent spontant tycker jag kanske de vore dumt att ändra befintliga linjer däremot borde man kanske öppna upp för privata initiativ att köra små sl linjer eller skapa egna linjer om inte konkurrerar med bef. avtal, ett förslag skulle kunna vara att låta någon köra 432 även under vintertid eftersom SL inte vill
Och hur skulle något privat företag kunna få lönsamhet i en busslinje som skattesubventionerade SL anser vara för dyr för att köra?

Ersa

Citat från: homer skrivet 19 mars 2017, 19:05:01 PM
Rent spontant tycker jag kanske de vore dumt att ändra befintliga linjer däremot borde man kanske öppna upp för privata initiativ att köra små sl linjer eller skapa egna linjer om inte konkurrerar med bef. avtal, ett förslag skulle kunna vara att låta någon köra 432 även under vintertid eftersom SL inte vill

Taxitrafik är ju något som nämns i PDF-filen. Men som Adrian antydde är ju ingen part idag beredd att betala någon länsbaserad taxi/bussåkare vad trafiken egentligen kostar att bedriva. Det har ju rentav förekommit förslag på samarbeten där ersättningen skulle bli så låg att den tilltänkte samarbetsparten inte ens skulle kunna betala ut lön till sina förare. Om denna trend fortsätter kan det säkert bli väldigt glest med nya samarbetsavtal med dylik tilltänkt taxitrafik längsmed SL-sträckor i framtiden.

igel

Citat från: Adrian Langemar skrivet 19 mars 2017, 17:09:49 PM
Ja och varför skulle det vara relevant?
Som rubriken lyder, ... trafik på landsbygden ... . 688 går inte direkt på landsbyggden, mera inne i ett villaområde. 

Jo

Besparing blir det nog inte av midibussar eller andra mindre bussfordon utan först när bussen ersätts av en stor bil typ Transit, Caravelle, Vito med taxiavlönad förare.

Adrian Langemar

Citat från: igel skrivet 19 mars 2017, 20:16:07 PM
Som rubriken lyder, ... trafik på landsbygden ... . 688 går inte direkt på landsbyggden, mera inne i ett villaområde.
Det är en definitionsfråga och oavsett rubriken så har detta ingen som helst betydelse för frågan om trafiken bör vara anropsstyrd.

Nico

I Stockholmsområdet tror jag knappast taxi är speciellt intresserade. Intjäningen blir för dålig t.o.m. i jämförelse med vad färdtjänsten får ut. För vanlig taxi (med egenåkare anslutna till en beställningscentral) är det om möjligt ännu mera olönsamt. Ingen säger ingen förare som får lön i procent på inkört har lust att offra kanske 1 1/2 timme på att kanske köra fram tom kanske 15 km för att ta en körning på 2 km för att sedan tomma tillbaka 15 km i hopp om ny och mera lukrativ styrning.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

688 tror jag inte alls på att göra anropsstyrd, det byggs för mycket på Rindö för det.
Däremot 681 tycker jag vore en ypperlig idé. Dels för att det är få som åker och dels för att Pålsundsbron inte behöver drabbas av trafikledare/förare som inte har koll på vad som får gå över den.

buskörare

I Örebro körde vi (när jag körde där vill säga) anropsstyrt med trafikledarbil. Bara när det av nån anledning inte gick, bokades taxi.

igel

Citat från: Adrian Langemar skrivet 19 mars 2017, 21:04:48 PM
Det är en definitionsfråga och oavsett rubriken så har detta ingen som helst betydelse för frågan om trafiken bör vara anropsstyrd.
Må så vara, men det är ändå en indikation på att den kanske inte hör hemma där. Mer intressant är i så fall att antalet avgångar på helger har utökats från en timmes trafik på dagen till halvtimmes trafik. Om nu resandeunderlaget är så dåligt att den bör eventuellt göras anropsstyrd så är det mycket märkligt att antalet avgångar har utökats.