SJ-pannkaka

Startat av Greger Larsson, 19 mars 2017, 11:41:31 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson


pegee

...och ännu mer. Till vad? Varför påbyggnaden på taket?
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

WalleW

Ser ut som en Råsta-Gräddvisp i grunden...men den stora vänstra framrutan känner jag inte igen.
Kanske ombyggd till arbetsfordon för vägbelysning och -skyltar eller för luftledningar i någon spårvagns-stad..?
Räcket på takets gångbord är nog fällbart / lätt demonterbart...
Bilden tagen på  "Kron-bil", d v s Försvarets Överskottslager...?

/   M v h   Walle

Ulf Berlin

Härlig bild på en(på forumet)udda bussmodell:)
Den är ju märkt"x193"i hörnan så det är nog en ledtråd?/Ulf

zjbus


Björn Forslund

Har själv bilder på denna eller en annan liknande från FFV Överskott. Det är något inne i bussen, troligen en värmepanna eller liknande. Troligen har bussen tjänstgjort som flyttbar reserv panncentral och stått inomhus någonstans. Det är en "gräddvisp" som fått vänster framdörr igensatt. Möjligt att den gått i trafik med skjutdörr bakom föraren, några "vispar" gick ju på Arlanda i det skicket.

Greger Larsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 20 mars 2017, 23:28:05 PM
Har själv bilder på denna eller en annan liknande från FFV Överskott. Det är något inne i bussen, troligen en värmepanna eller liknande. Troligen har bussen tjänstgjort som flyttbar reserv panncentral och stått inomhus någonstans. Det är en "gräddvisp" som fått vänster framdörr igensatt. Möjligt att den gått i trafik med skjutdörr bakom föraren, några "vispar" gick ju på Arlanda i det skicket.

Att bilden är från FFV torde indikera att den fortsatt tjänstgöra i statlig ägo. Tjänstefordon hos SJ? Den prydliga om(bort-)byggnaden av framdörrarna är väl kanske tecken på att den fick skjutdörr bakom föraren och gick som sådan några år efter dagen H