Dubbeldäckarna är farliga enligt chaufförerna (Skåneexpressen 1&2)

Startat av Walter, 18 mars 2017, 08:52:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Lars-Håkan_E

Det verkar vara problematiskt i Skåne numera :-)

Att bussarna har spärrats på 90 km/h är väl en miljöåtgärd och på hur många platser skulle man kunna nyttja 100 km/h?

Jämför man vindpåverkan mellan en lågentrébuss som är runt 3.20 hög med dessa som är 1 meter högre upplever man helt klart en skillnad, däremot är skillnaden mellan en normal turistbuss som är 3.70-3.90 och dessa inte speciellt stor förrän vid extrema vindar.

Alternativet har varit ledbussar, och det är knappast något att stå efter heller.

virtual1

Man kanske vill prata med kollegorna som kör dubbeldäckarna mellan Göteborg och Borås, blåser nog lika mycket om mer i de trakterna samt att det garanterat är mer snö som gäller där än i Skåne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: virtual1 skrivet 18 mars 2017, 10:05:50 AM
Man kanske vill prata med kollegorna som kör dubbeldäckarna mellan Göteborg och Borås, blåser nog lika mycket om mer i de trakterna samt att det garanterat är mer snö som gäller där än i Skåne.

Det blåser mer på den skånska slätten och snön driver mer. Men jag har aldrig hört att föraren tyckt det vara problem med dubbeldäckarna Göteborg-Borås. Den kritik som varit har främst gällt att det varit för lite tid för rast och tidsreglering vissa tider på trafikdygnet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Walter skrivet 18 mars 2017, 08:52:39 AM
Transdev anser att sina chaufförer är okunniga.
http://www.skd.se/2017/03/18/transdev-man-lugnt-aka-med-dubbeldackarna/

Jag kan inte hitta någonstans i artikeln där arbetsgivaren anser sina anställa vara okunniga. Men om så är fallet, är det väl arbetsgivarens uppgift att i samarbete med huvudmannen utbilda sin personal?

Intressant artikelserie i alla fall. Som sagt finns det ju sedan rätt länge likadana bussar även i UL-trafik, SL-trafik, Göteborg-Borås, samt på den inte försumbara sträckan på E4 längsmed Norrlandskusten. Dock ser man inte samma grad av skriverier angående blåst och halka från dessa ställen.

igel

Det var ju en blandad kompott av kritik.
Låt oss börja med hastigheten, hur länge har bussar överhuvudtaget fått köra i 100 i Sverige? 90 var väl till för något år sedan den högsta tillåtna hastigheten för bussar.
Kamera och montior som övervakning av passagerare, tja var det verkligen bättre förr i en ledbuss med ändast innerbackspegel, såg man så mycket bättre vad som skedde i soffan i dem?
Att man sitter lågt, ja många morderna bussar sitter man rätt lågt i idag.
Reflexer i framrutan och dåligt utformade förarplatser, det här har verkligen blivit ett otyg de senaste 10 åren. Se bara på Arriva som var tvungna att bygga om backspeglarna på sina VDL bussar. Sedan kan väl nämnas Volvo 8900 som har en förfärligt dålig framruta när det gäller reflexer.
Vindkänslighet, tja är de mera utsatta än en buss på Essigebron? Det är till stor del en vanesak.   

Jo

Citat från: Ersa skrivet 18 mars 2017, 12:39:06 PM
Jag kan inte hitta någonstans i artikeln där arbetsgivaren anser sina anställa vara okunniga. Men om så är fallet, är det väl arbetsgivarens uppgift att i samarbete med huvudmannen utbilda sin personal?

Intressant artikelserie i alla fall. Som sagt finns det ju sedan rätt länge likadana bussar även i UL-trafik, SL-trafik, Göteborg-Borås, samt på den inte försumbara sträckan på E4 längsmed Norrlandskusten. Dock ser man inte samma grad av skriverier angående blåst och halka från dessa ställen.

Norrlandskusten har väl haft sina problem med både skriverier och försenade inställda bussar. Samma dag som Skåneexpressens Dubbeldäckare blåste av vägen skedde samma sak med tre av Bergkvarabuss DD som körde Kustbussentrafik i Blekinge. Enligt länkad artikel rekommenderas följande hastigheter vid olika vindstyrkor.

http://www.blt.se/karlskrona/starka-vindar-dackar-bussar/

Efter Statens haverikommissions utredning av bussolyckan i Fjärdhundra 1998 togs följande rekommenderade hastigheter fram.
Vindstyrka 8-12 m/s: Max 90 kilometer i timmen och föraren bör vara extra observant.
Vindstyrka 12-16 m/s: Max 70 kilometer i timmen.
Vindstyrka 16-24 m/s: Max 50 kilometer i timmen.
Vindstyrka över 24 m/s: Ställ in trafiken.


Sen har man väl skämt bort kunderna med bussar som går i alla väder och i de flesta fall hållit tidtabellen. Med de nya "superbussarna" blir ju busstrafiken mer som tåget att man inte kan veta om de kommer eller när de kommer.

Jo

Citat från: igel skrivet 18 mars 2017, 16:22:36 PM
Det var ju en blandad kompott av kritik.
Låt oss börja med hastigheten, hur länge har bussar överhuvudtaget fått köra i 100 i Sverige? 90 var väl till för något år sedan den högsta tillåtna hastigheten för bussar.

Sen har väl många av Sveriges expressbussar sedan länge runt 95-100 km/h oavsett vad man fått eller inte.

Lars-Håkan_E

Citat från: igel skrivet 18 mars 2017, 16:22:36 PM
Det var ju en blandad kompott av kritik.
Låt oss börja med hastigheten, hur länge har bussar överhuvudtaget fått köra i 100 i Sverige? 90 var väl till för något år sedan den högsta tillåtna hastigheten för bussar.


100 km/h gäller sedan 4 år sedan under förutsättning att alla passagerare har tillgång till bälte och givetvis att vägens hastighet är 100 km/h och högre

Blue

Dubbeldäckare är ju ingen ny företeelse, i turisttrafik så firar dom snart 40år och det är väl den typen av trafik vi får jämföra med.
Problemet är att i en turistbuss så kan man sakta ner om det blir riktigt busväder, det finns det oftast inte utrymme för om tidtabellen ska hållas.
Det handlar det nog också om "förarvana" det är stor skillnad på att köra en vanlig linjevagn och en dubbeldäckare, en meter höjdskillnad ger större påverkan av sidvind och är man då inte van så känns det så klart jobbigare att köra.
Det märktes ganska tydligt när man körde dubbeldäckare ena dagen och 315GT-HD nästa, GT-HDn känns ju som en gokart.

Jag tror att man har procentuellt mer vikt på framaxeln i en vanlig linjebuss än i dubbeldäckarna eftersom folk tenderar att sätta sig fram i vanliga bussar och runt mittrappan i dubbeldäckare.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Trier

Sen skiljer sig vägegenskaperna mer på en dubbeldäckare beroende på last. Om de flesta sitter på övervåningen och inget bagage så får man en betydligt högre tyngdpunkt.

Nu pratar vi iofs mest vind och en dd är onekligen högre och påverkas då mer av sidvind Å andra sidan väger de mer vilket ger ett ökat marktryck vilket motverkar.


Jag har nog en bra bit över 40k-mil bakom ratten i dubbeldäckare, i alla möjliga väglag, och jag har aldrig åkt av vägen eller ens varit nära att göra det. Självklart har jag ofta anpassat hastigheten och sänkt farten - men det gör jag även i personbil...

yngrot

Mycket handlar väl om ovana vid DD  Men även i "vanlig" buss känns det rätt mycket vid kraftig vind . Däremot håller jag med om att förarplats är trång och backspegel skymmer sikt ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Lusan

Om man byter ut backspeglarna till "riktiga" backspeglar blir sikten så mycket bättre, men de är ju oxå lättare att köra sönder. En kollega på jobbet sa alltid när han körde Beolasen i stan som hade just såna backspeglar att han kände sig som en Uggla då han alltid fick ändra ställning för att se ordentligt i spegeln. Den kan skymma en hel Golf när de sitter där.