Tekniker: Vi fuskar med bussar i trafik åt Skånetrafiken

Startat av Walter, 11 mars 2017, 08:47:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars_L

Citat från: Alpus260SR skrivet 15 mars 2017, 09:42:58 AM
Jag har varit runt på en del olika bolag i Skåne vad gäller linjetrafiken och Bergkvarabuss är inte ensamma om att "snåla" på reservdelar och låta fordon gå med fel som i en perfekt värld borde åtgärdas direkt.

Numera jobbar jag på BKB men på en annat ort än Malmö och här tycker jag verkstaden fungerar utmärkt, skriver man en felrapport, och gärna sticker in huvudet i verkstaden och förklarar felet för verkstadschefen brukar det fixas på studs. Men Malmödepån verkar ha interna problem och jag tror mycket kan härföras till upphandlingsprocessen och det väldigt uppskruvade kostnadspressen i avtalen.

Sen har man väl växt ur depån på Toftanäs rejält, en massa bussar står ju nu på Öresundsterminalen och en väldigt massa folk jobbar nu på BKB i Malmö och det bäddar kanske för slitningar bland olika personalgrupper?

Vad jag förstår så får man ju vite av Skånetrafiken om man ställer in en tur - oavsett om det är 5 minuters trafiktäthet på linjen - så för att spara de pengarna så skickas det säkert ut bussar med lysande bromslampor och liknande fel för att undvika vitet på 5000 per tur. Det gäller säkert för alla bolag.

Sen det här med underkända fordon vid besiktningen. Var inne och besiktigade min bil, den blev underkänd på grund av en positionslampa som inte lös. Jag behövde inte åka in för återkontroll men den underkändes likaväl i papperna.

Det är ju lätt att skylla på vitet. Men problemet är ju snarare att flertalet utövare sparat in på vagnreserven, vilket gör att man måste ställa in om inte nästan alla vagnar kan vara ute och rulla. Nå, hur löser man det här? Att ta bort vitet ser jag inte som en lösning. Naturligtvis är ju hela vitsen med kollektivtrafik att man kan lita på att bussen kommer. Som kollektivtrafikmyndighet är det ju därför viktigt att antalet inställda turer inte beror på att man inte har tillräckligt många vagnar att sätta ut i trafiken (vad nu orsaken till det än må vara).

Det finns alltså två saker att göra; endera som man gör på vissa håll att man kräver att utövaren ska ha viss vagnreserv. Detta leder dock ofta till onödigt dyra avtal. Den andra metoden är väl då att ha noggrannare kontroll av att de fordon som är ute och rullar uppfyller de krav man nu vill ställa. Detta kräver ju dock någon form av kontroll - dock kan ju den i huvudsak få göras av verkstaden/depån själv, med viss stickprovskontroll.

Men det är ju när beställaren vare sig kontrollerar att vagnarna som är ute och rullar uppfyller kraven, eller ställer krav på vagnreserv som den här situationen kan uppkomma. Hur mycket som brustit i just det här fallet återstår väl att få klarhet i - men problemet är ju egentligen allmänt för den upphandlade kollektivtrafiken. Tror väl också för den delen att den här typen av problem kan uppstå även i verksamhet som inte är upphandlad. Kvalitet av olika slag mäts ju även i kommunal verksamhet, exempelvis i form av antalet inställda turer. Ingen chef vill ju stoltsera med det direkt.

En intressant jämförelse är ju exempelvis med järnvägen, där man ju har helt andra rutiner som måste följas och helt andra krav för att kontrollera att det uppföljs, medan man då när det gäller bussar låter en verkstad inom samma koncern få släcka 2:or! Tycker det är ganska anmärkningsvärt i allmänhet (oavsett vad som nu hänt i detta fall). Just för att det lätt kan leda till press mot verkstaden - även om det ju ändå måste åtgärdas innan nästa besiktning, i annal fall lär ju verkstaden förlora sin ackreditering ganska fort.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Walter

Och dessa artiklar har ju påvisat att problemen är de samma oavsett om bussarna går i linjetrafik eller skoltrafik eller turisttrafik. Så att bara skylla på upphandlingarna funkar inte.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Alpus260SR

När jag började köra buss på Swebus i början på 1990-talet så hade vi 21 bussar i linjesatt trafik på den depån. Utöver det hade vi 2 reservbussar, av lite äldre men fullt fungerade kvalité + 5 bussar som gick i skol/förstärkningstrafik att tillgå.

Men det var ju de första som rök i samband med att upphandlingarna inleddes, det fanns ju inte höjd i avtalen för reservbussar. Där borde Skånetrafiken tänka om, kräva att det på X antal bussar så ska det finnas X antal som inte är trafiksatta men körklara. Då kommer man ifrån att fordon måste ryckas från verkstaden innan de är klara.

Tycker mycket ligger på Skånetrafiken ändå, sambon kör taxi åt ett åkeri som bara kör åt Skånetrafiken. Tidigare jobbade hon år Taxi bil syd som körde för 66 kronor milen. Problemet var bara att just då kostade det 105 kronor milen ifall man skulle uppfylla de minimikrav som Skånetrafiken hade på fordonen och betala föraren en avtalsenlig lön. Klart som fan de gick i konkurs!

Vad gör Skånetrafiken då? Jo de ger avtalet till ett bolag som kör för 63 kronor milen...

Det är ett gigantiskt systemfel i hela den här processen med upphandlad kollektivtrafik men politikerna verkar inte vilja se det.

Jo

Så var det dags för dagens artikel.

http://www.sydsvenskan.se/2017-03-16/har-bor-de-rumanska-gastarbetarna-i-ombyggt-stall-inne-pa-bergkvarabuss

Den inhemska personalen håller på att bytas ut mot Rumänska slavarbetare med ersättningen 9 Euro per timme även för nattarbete och har enligt uppgifter i i artikeln inte tillgång till andningsmask/filter vid lackeringsjobb på verkstaden.

Walter

Citat från: Jo skrivet 16 mars 2017, 09:01:17 AM
Så var det dags för dagens artikel.

http://www.sydsvenskan.se/2017-03-16/har-bor-de-rumanska-gastarbetarna-i-ombyggt-stall-inne-pa-bergkvarabuss

Den inhemska personalen håller på att bytas ut mot Rumänska slavarbetare med ersättningen 9 Euro per timme även för nattarbete och har enligt uppgifter i i artikeln inte tillgång till andningsmask/filter vid lackeringsjobb på verkstaden.

Nu har den artikeln låsts men det står om gästarbetare som bor i stall och husvagnar vid depån. 10 timmars jobb 7 dagar i veckan för vissa och de anses bli behandlade som djur. Representanter från Bergkvara menar att de har de bra och är nöjda, att de vill arbeta mycket och valt att bo så här.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

homer

Citat från: Walter skrivet 16 mars 2017, 12:00:32 PM
Nu har den artikeln låsts men det står om gästarbetare som bor i stall och husvagnar vid depån. 10 timmars jobb 7 dagar i veckan för vissa och de anses bli behandlade som djur. Representanter från Bergkvara menar att de har de bra och är nöjda, att de vill arbeta mycket och valt att bo så här.

de här med att bussbolagen benhandlar sin personal som djur fick just en helt ny innebörd :o :o :o

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Citat från: Walter skrivet 16 mars 2017, 16:52:22 PM
Och nu kommer politikerna och kräver granskning.

http://www.sydsvenskan.se/2017-03-16/skandalerna-kring-bergkvarabuss-skapar-politisk-storm

Ur artikeln:
"Niklas Ljungström (MP) är som tf ordförande i kollektivtrafiknämnden i Region Skåne politiskt ansvarig för Skånetrafikens verksamhet. Han anser inte att Skånetrafiken är medskyldig till missförhållanden bland länstrafikbolagets entreprenörer genom att ha pressat priserna nedåt.
– Trenden är inte längre att priset pressas på det viset. Så mycket annat avgör vilket bolag som vinner en upphandling. För 15-20 år sedan var det en kraftig prispress nedåt. Det är inte så tydligt längre. Marknaden begriper att kvalitet väger minst lika tyngt som bästa pris."


Det låter ju bra på papperet i alla fall... men det kanske enbart är Region Skåne han menar, och inte generellt i hela landet?

Ur artikeln:
"Sara Svensson, gruppledare för Vänsterpartiet i Region Skåne .... efterlyser i sin interpellation ett kontrollprogram "så att vi i fortsättningen slipper lita till grävande journalistik i frågor som denna".

Ska man tolka detta som att Skånetrafiken idag inte har någon större koll på hur entreprenörerna sköter sig under avtalens gång?

Walter

Bergkvara gör helt om och anställer de Rumänska gästarbetarna och låter de få ett eget hus med egna rum. Varför det görs nu efter avslöjandet kan dock pressansvarige inte svara på utan säger att VD tagit beslutet.

http://www.sydsvenskan.se/2017-03-17/bergkvarabuss-stanger-stallet-och-anstaller-sina-rumanska-gastarbetare
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Lars-Håkan_E

Citat från: Walter skrivet 20 mars 2017, 15:15:35 PM
Idag artikel om att Bergkvara skrotar en buss inne i verkstaden utan tillstånd.
http://www.sydsvenskan.se/2017-03-20/miljoinspektorer-vill-granska-busskrotning-inne-pa-bergkvarabuss

Bilskrotningsförordningen som det hänvisas till gäller enbart fordon upp till 3500 kg totalvikt.

Alpus260SR

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 20 mars 2017, 18:36:09 PM
Bilskrotningsförordningen som det hänvisas till gäller enbart fordon upp till 3500 kg totalvikt.

Tyvärr så lyser det igenom i granskningen att journalisterna inte har den tekniska kompetensen som krävs för att  skriva ett sådan reportage.

Det är inte bara att "bygla" en kontakt för att släcka varningslampor som en god vän till mig som är bussmek sedan 25 år tillbaka sa, allting i dag är styrt av datorer och det är inte bara att koppla förbi och tro att det ska fungera.

Körde en buss igår, en Bergkvara buss som gått 700 mil. Den indikerade fel på partikelfiltret. Filtret var bytt men felet återkom. Vet inte om det ger underkänt på besiktningen men det är knappast trafikfarligt att köra med ohälsosamt för miljön kanske?