Tekniker: Vi fuskar med bussar i trafik åt Skånetrafiken

Startat av Walter, 11 mars 2017, 08:47:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Walter

Citat från: Walter skrivet 11 mars 2017, 08:47:27 AM
http://www.sydsvenskan.se/2017-03-11/tio-mekaniker-slar-larm-vi-fuskar-med-skanetrafikens-bussar

Ser att artikeln nu blivit låst för icke betalande men i huvudsak gå kritiken ut på att det snålas på reservdelar, besiktningar riggas och larmsystem kopplas bort, tvåor från besiktningen åtgärdas inte men släcks ändå då man själva är auktoriserade. Företaget säger att det inte stämmer och låter en oberoende besiktningsfirma kolla alla bussar som är inne och journalisten får ta del av resultatet som inte hittar något alarmerande på de sju bussar som är inne.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Adrian Langemar

http://web.archive.org/web/20170311081529/http://www.sydsvenskan.se/2017-03-11/tio-mekaniker-slar-larm-vi-fuskar-med-skanetrafikens-bussar
http://web.archive.org/web/20170311134037/http://www.sydsvenskan.se/2017-03-11/det-ar-bara-en-tidsfraga-innan-det-hander-en-olycka

pegee

Utan att ta ställning i sakfrågsn, så är förfarandet med upphandlad trafik ett elände.
Snålast vinner. Och det resonemanget kommer förr eller senare att gå ut över kvalitet
och underhållsarbetet.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Lars_L

Citat från: pegee skrivet 11 mars 2017, 19:07:35 PM
Utan att ta ställning i sakfrågsn, så är förfarandet med upphandlad trafik ett elände.
Snålast vinner. Och det resonemanget kommer förr eller senare att gå ut över kvalitet
och underhållsarbetet.

Nåja, nu verkar det ju gälla Bergkvaras turistbussar också och de är ju inte i upphandlad trafik direkt. Verkar ju inte så smart att köra med dåliga bromsar till alperna som det berättas om här...

Dock verkar det ju främst vara en verkstad med dålig stämning och/eller dåligt ledarskap. Då kommer beskyllningar och annat som ett brev på posten. Ofta handlar det också om missförstånd, som det till viss del verkar röra sig om här. När väl oberoende experter granskar i dessa fall, så brukar det ju aldrig röra sig om något som är olagligt, eller direkt trafikfarligt, om än det förstås fortfarande kan vara saker som normalt borde har åtgärdats.

Fast att man kopplar bort sensorerna till varningslampan för bromsarna (som man ju också erkänner), tyder ju dock på ganska dåligt omdöme, om än det inte är olagligt.

Sedan finns det ju både lagkrav och uppföljningskrav som är rätt märkliga. Att en verkstad får släcka 2:or på bussar som ingår i samma koncern är ju exempel på något som inte borde få förekomma.

Därtill är det nog så att den upphandlade myndigheten nuförtiden måste ställa krav på utförarna när det gäller underhåll på ett helt annat sätt än vad som ibland görs. De måste förstås själva ha oanmälda besök i verkstan/depån för att där gå igenom och kontrollera bussarnas status etc och förstås ställa mycket högre krav. Det finns ju en naivitet hos många av beställarna som är ganska påfallande.

Man får ju den trafik som man beställer. Det gäller ju alltid. Tyvärr har ju generellt jakten på pengar idag gjort att alltmer tid från beställaren får läggas på kontroll. Bristen på uppföljning från beställarna är väl egentligen ett av de största problemen inom den upphandlade kollektivtrafiken. 


Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Walter

Nästa del gäller bussar som inte är del i upphandlad linjetrafik utan kör stadens, enligt många, bästa lag.

http://www.sydsvenskan.se/2017-03-13/malmo-ffs-spelarbuss-underkand-fyra-ar-i-rad
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Nico

Tyvärr är även denna artikel enkom för prenumeranter.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nico skrivet 14 mars 2017, 16:58:00 PM
Tyvärr är även denna artikel enkom för prenumeranter.

Den ligger ute i ett par timmar för allmänt beskådande men sedan är den bara öppen för prenumeranter. Man kan dock prova på att prenumerera på premiuminnehållet för en krona och det gäller då för en hel månad.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Walter

Det handlar kort om att chaufförer felanmälan och får sedan ut bussen igen med felet kvar trots att det enligt verkstaden är åtgärdat.

Såväl Skånetrafiken som Swedac har inlett dialog med Bergkvara kring medieuppgifterna
Bergkvara ska försöka minska skadan genom dialog med resenärerna. Man ska på interna möten sagt att detta ändå är glömt om en månad.
Bergkvara ska undersöka hur detta hamnat hos media men man vill inte säga hur det ska gå till.
Verkstadscheferna ska gå kurs i ledarskap.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

BSB101

Citat från: Walter skrivet 14 mars 2017, 18:44:20 PM
Bergkvara ska undersöka hur detta hamnat hos media men man vill inte säga hur det ska gå till.

Om jag skulle arbeta på ett företag som offentligt gick ut och sa att man skulle undersöka vem som pratat med media skulle jag sagt upp mig rätt snabbt. För det tyder på att det finns allvarliga brister hos chefer, ledarskap och personalvård.

mittlinje

Citat från: BSB101 skrivet 14 mars 2017, 19:34:03 PM
Om jag skulle arbeta på ett företag som offentligt gick ut och sa att man skulle undersöka vem som pratat med media skulle jag sagt upp mig rätt snabbt. För det tyder på att det finns allvarliga brister hos chefer, ledarskap och personalvård.

Står inget om att man skall undersöka vem som har pratat med media, det framgår klart och tydligt utifrån artiklarna, d v s till största del mekaniker som slutat. Oftast ligger det även annat bakom som inte syns - räcker med att man nekar en anställd ledighet i högsäsong så kan det bli stora rabbalder. Jag tolkar det som att man skall undersöka anledningen till varför denna siutation uppstått vilket är en grund för att man skall kunna komma till rätta med problemet.

Alpus260SR

Jag har varit runt på en del olika bolag i Skåne vad gäller linjetrafiken och Bergkvarabuss är inte ensamma om att "snåla" på reservdelar och låta fordon gå med fel som i en perfekt värld borde åtgärdas direkt.

Numera jobbar jag på BKB men på en annat ort än Malmö och här tycker jag verkstaden fungerar utmärkt, skriver man en felrapport, och gärna sticker in huvudet i verkstaden och förklarar felet för verkstadschefen brukar det fixas på studs. Men Malmödepån verkar ha interna problem och jag tror mycket kan härföras till upphandlingsprocessen och det väldigt uppskruvade kostnadspressen i avtalen.

Sen har man väl växt ur depån på Toftanäs rejält, en massa bussar står ju nu på Öresundsterminalen och en väldigt massa folk jobbar nu på BKB i Malmö och det bäddar kanske för slitningar bland olika personalgrupper?

Vad jag förstår så får man ju vite av Skånetrafiken om man ställer in en tur - oavsett om det är 5 minuters trafiktäthet på linjen - så för att spara de pengarna så skickas det säkert ut bussar med lysande bromslampor och liknande fel för att undvika vitet på 5000 per tur. Det gäller säkert för alla bolag.

Sen det här med underkända fordon vid besiktningen. Var inne och besiktigade min bil, den blev underkänd på grund av en positionslampa som inte lös. Jag behövde inte åka in för återkontroll men den underkändes likaväl i papperna.

Björn Ax

Citat från: Alpus260SR skrivet 15 mars 2017, 09:42:58 AM
Sen det här med underkända fordon vid besiktningen. Var inne och besiktigade min bil, den blev underkänd på grund av en positionslampa som inte lös. Jag behövde inte åka in för återkontroll men den underkändes likaväl i papperna.

Nja. Du fick en så kallad 1:a. Alltså underkänd utan krav på återbesiktning. Det syns inte på något annat ställe än just på det papper du fick i handen och i deras datasystem. Alltså syns det inte på transportstyrelsens hemsida eller liknande. Där står det godkänd.

Att det sparas i besiktningens datasystem är för att om du inte åtgärdat problemet till nästa besiktning så blir det en 2:a på det.

Dom så kallade 1:orna är ju inget som är något att bry sig om.

Dessa bussar blir ju troligen underkända för bra mycket värre saker. Om dom bara hade fått 1:or så hade dom ju varit godkända enligt transportstyrelsen och då hade denna artikel inte funnits. :)

Antenna

Citat från: Björn Ax skrivet 15 mars 2017, 10:40:07 AM

Dom så kallade 1:orna är ju inget som är något att bry sig om.


Hmmm .... Det som förr i tiden hette 1:a är likväl en anmärkning och måste snarast åtgärdas även om den inte syns för allmännheten när man söker på fordons besiktningshistorik. Till denna anmärkningskategori ligger ofta positionsbelysning, begynnande till mindre glapp i leder och bussningar, etc.
Så här skriver Bilprovningen: Om ditt fordon blir underkänt utan krav på efterkontroll behöver du inte åka tillbaka till Bilprovningen för efterkontroll (ombesiktning). Felen måste åtgärdas snarast och fordonet får inte användas mer än vad som är nödvändigt för att felen ska kunna åtgärdas. samt Om ditt fordon har blivit underkänt måste du åtgärda felen snarast. Om felet kvarstår vid en eventuell poliskontroll föreläggs fordonet om ny besiktning. Detsamma gäller om felet kvarstår vid nästa periodiska besiktning.