MB 16467

Startat av Hasse L, 09 mars 2017, 19:36:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Railmaster

Citat från: WalleW skrivet 10 mars 2017, 18:06:46 PM
Nja... Ser väl mer ut som en Scania CR110...eller...?

/   M v h   Walle

Nu vill jag faktiskt ha upprättelse!  :) Kika bakom CR 76:an till höger om kontaktledningsstolpen så ser ni G vagnen / mustangen!

58803

Örnöga har rätt. Visst är det en G-vagn.
Pierre Bertheau

WalleW

Citat från: Railmaster skrivet 11 mars 2017, 09:56:34 AM
Nu vill jag faktiskt ha upprättelse!  :) Kika bakom CR 76:an till höger om kontaktledningsstolpen så ser ni G vagnen / mustangen!

Japp...

...jag kikade igen och såg nu Mustangens nos med strålkastaren väl kamouflerad bakom lednings-stolpen. Utan Din lägesanvisning
hade jag aldrig upptäckt den, jag ser ju helst Scanior överallt... :D

Ditt yrkande om upprättelse är odiskutabelt och bifalles enhälligt av mig  ;), och säkert också av övriga som inte heller var
tillräckligt uppmärksamma vid första titten...

/   M v h   Walle

zjbus

Citat från: Railmaster skrivet 11 mars 2017, 09:56:34 AM
Nu vill jag faktiskt ha upprättelse!  :) Kika bakom CR 76:an till höger om kontaktledningsstolpen så ser ni G vagnen / mustangen!
Du har rätt, det var verkligen skarpsynt och säkert samma Mustang som på Liljewalls bild, skiljer nog inte mer tidsmässigt på bilderna än att Scanian åkt.

Hasse L

Citat från: Railmaster skrivet 09 mars 2017, 23:01:41 PM
Det var på håret att spårvagnen kom med på bilden, dagen efter lades spårvägen ned i Malmö!  :'( .
Var det månne detta som var orsak till Malmöbesöket? I så fall kanske vi kan få se en bild på sista spårvagnen?
Ja, det var förstås anledningen till besöket. Har en mörkerbild av vagn 74 med släp på Celsiusgatan vid vagnhallen, men den är rörelseoskarp och jag har inte lyckats lista ut om dessa var de allra sista ingående vagnarna. Så i stället blir det ett par bilder ifrån eftermiddagen.

78 har backats in på uppställningsspåret vid G.A. torg för att koppla till släpvagnen inför eftermiddagsrusningen. 79 anländer från vagnhallen med två ytterligare släp och kommer, när spåret blir ledigt, att backa in dessa via växeln som låg längre fram i kurvan.


77+193 i slingan i Limhamn. Den blev asfalterad när man började köra bussar under kvällstid.

Ted Selander

Citat från: Hobgoblin skrivet 19 mars 2017, 10:10:29 AM
Ja, det var förstås anledningen till besöket. Har en mörkerbild av vagn 74 med släp på Celsiusgatan vid vagnhallen, men den är rörelseoskarp och jag har inte lyckats lista ut om dessa var de allra sista ingående vagnarna. Så i stället blir det ett par bilder ifrån eftermiddagen.
---

Fina bilder, men var det inte så att sista tåget gick i dagsljus (ca kl. 18.30)? Bussar ersatte ju kvällar och helger de sista åren.

Hasse L

Det hade bevisligen hunnit bli mörkt (för Kodachrome 64) när jag tog den otydliga bilden på Celsiusgatan. Sista tåget gick fullspikat 18.25 från Gustav Adolfs torg och åter från Limhamn 18.48 (enligt tidtabellen), men hur mycket tid tappade man i avskedsröran? Kanske kom tåget inte hem till hallen förrän runt 19.45? Och s.k. sommartid tillämpades väl inte -73? Hursomhelst - ju mörkare det hunnit bli, desto troligare är det att 74+190 på bilden var Sista Tåget. Kanske någon som läser det här var med den gången och antecknade flitigare?