SS H25 Büssing på linje 67

Startat av Gunnar D, 09 mars 2017, 18:21:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

roggek

en dörrteknisk fråga på H25:
Hur fungerade framdörren, eftersom det inte är en "traditionell" klaver/vikdörr?
Är det som jag gissat, att dörrbladen, oberoende av varandra "viks" på plats?

Kan någon förklara?

Mr H

Citat från: roggek skrivet 07 april 2017, 22:19:02 PM
en dörrteknisk fråga på H25:
Hur fungerade framdörren, eftersom det inte är en "traditionell" klaver/vikdörr?
Är det som jag gissat, att dörrbladen, oberoende av varandra "viks" på plats?

Kan någon förklara?

Som du säger! Mysigt att fastna med armen mellan dörrbladen!

Mr H

Mr G

Citat från: Hobgoblin skrivet 07 april 2017, 12:36:10 PM
I MF-turlistan för linje 67 daterad 18.11.63 kan utläsas att Hbh på morgonen körde "kortturerna" 10-13 och Bkh tur 9. Under mellantrafiken gick åtta Brännkyrkavagnar i åttaminuterstrafik. Till eftermiddagen körde Hbh åter ut fyra vagnar - turerna 9-12. Brännkyrkas eftermiddagsutryckande tur 13 fortsatte rulla till midnatt.

I extratrafiken, linje 67T, kördes alla 12 morgonturerna av Hornsberg. Av de 13 turer som åtgick under eftermiddagen körde Hbh 12 och - i just den turlista jag har sparat - körde Söderhallen den trettonde, en "övergångsvagn" från linje 63 tur 92. Den turlistan har datumet 20.1.64.  /Hasse

Fanns det en 67E också? 25-26 vagnar på 67:an (inkl 67T) är ju en hel del ändå, så det kanske inte behövdes någon 67E.

Över Liljeholmsbron är det väl annars 63E, 65E och 70E som är E-linjerna.

66E fanns det väl någon enstaka tur.

Men hur var det med 64:an på Södertäljevägsdelen och 68:an?



吉先生

Mr H

Citat från: Mr G skrivet 08 april 2017, 22:33:22 PM
Fanns det en 67E också? 25-26 vagnar på 67:an (inkl 67T) är ju en hel del ändå, så det kanske inte behövdes någon 67E.

Över Liljeholmsbron är det väl annars 63E, 65E och 70E som är E-linjerna.

66E fanns det väl någon enstaka tur.

Men hur var det med 64:an på Södertäljevägsdelen och 68:an?

Linje 67T på morgonen gick väl i enkelriktad trafik till Telefonplan (LM E) via Hägerstensvägen. Därefter till Hökmossen i vagntransport och därifrån som linje 67E i linje 67:s sträckning till Fridhemsplan. Tveksamt om de skyltades 67E de gick ju hela linjesträckningen. På eftermiddagen var det tvärtom d.v.s 67E blev 67T. Om jag minns rätt... Kanske även fanns 67E-vagnar utöver samtrafiken med linje 67T också.

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 09 april 2017, 00:44:16 AM
Linje 67T på morgonen gick väl i enkelriktad trafik till Telefonplan (LM E) via Hägerstensvägen. Därefter till Hökmossen i vagntransport och därifrån som linje 67E i linje 67:s sträckning till Fridhemsplan. Tveksamt om de skyltades 67E de gick ju hela linjesträckningen. På eftermiddagen var det tvärtom d.v.s 67E blev 67T. Om jag minns rätt... Kanske även fanns 67E-vagnar utöver samtrafiken med linje 67T också.

Mr H

Enligt hplförteckningen gick 67T i trafik Telefonplan-Korpmossev och omvänt. Tror aldrig jag sett någon tur skyltad 67E däremot 67T även i "fel" riktning. Logiskt eftersom 67T enligt turlistan gick i en slinga Årstadal-Telefonplan-Korpmossevägen-Årstadal och omvänt.

/Gunnar

Hasse L

Det är litet oklart upplagt i turlistan för 67T i eftermiddagstrafiken, det anges ingen ankomsttid till ändstn Korpmossevägen, men de två första turerna verkar fortsätta utan uppehåll vid Kmv till Telefonplan där både ankomst- och avgångstid anges. Resten av avgångarna från Kmv sker efter vanlig regleringstid där och kolumnerna för Tfp är tomma. Man kan ju undra om dessa turer ändå kördes som "67E" tillbaka till stan? Körtiden till mellantiden i Årstadal är densamma som för ordinarie 67:or. I linjeuppgiftens Körvägar Eftermiddag står inget om alternativa vägar mot stan.
På morgonen är det tydligt: Alla ska köra via Tfp på utväg med angiven mellantid och reglertid finns sedan vid Korpmossevägen.

Man får intrycket att LME har femton förbindelser till jobbet med 67T, men eventuellt bara två vid återresan? Den alternativa tolkningen är att de eftermiddagsturer som inte har mellantid angiven vid Telefonplan ändå gick denna väg men utan särskild lastningstid (som de båda första som antagligen var högst belastade). Så skulle jag ville tolka det. Berätta nu hur det var - ni som växte upp i sydväst!

/H

Gunnar D



Citat från: Hobgoblin skrivet 09 april 2017, 17:00:01 PM
Berätta nu hur det var - ni som växte upp i sydväst!

Tyvärr inga klara minnesbilder från 67T när jag bodde där utan mina minnen är från besök 1963-64.
Jag har bara turlista 67T lördagar fr.o.m. 10.12.60 och på morgonen gick då 19 avgångar i "slingan" medan 10 avgångar bara gick Kmv-Kbp över "Åsen". Eftermiddag gick 5 avgångar Tfp-Kbp och 10 avgångar Kbp-Kmv-Kbp över "Åsen". Reglertid förekom vid Kmv.

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 09 april 2017, 18:14:32 PM


Tyvärr inga klara minnesbilder från 67T när jag bodde där utan mina minnen är från besök 1963-64.
Jag har bara turlista 67T lördagar fr.o.m. 10.12.60 och på morgonen gick då 19 avgångar i "slingan" medan 10 avgångar bara gick Kmv-Kbp över "Åsen". Eftermiddag gick 5 avgångar Tfp-Kbp och 10 avgångar Kbp-Kmv-Kbp över "Åsen". Reglertid förekom vid Kmv.

/Gunnar

Med denna utbredda busstrafik helt parallellt med spårvägslinje 14 Fridhemsplan-Hornstull-Kilaberg-Telefonplan kan man ju undra varför man inte satsade mer på spårvägsalternativet ex.vis med en linje 14E t/fr Telefonplan. Kanske berodde på platsbrist vid Fridhemsplan men det var inte bättre vid 67:ans ändhpl Kronobergsparken. En TM brukade stå vid husknuten och vinka fram turerna till hpl varefter de fick plats!

Mr H

Mr G

Citat från: Mr H skrivet 09 april 2017, 19:33:54 PM
Med denna utbredda busstrafik helt parallellt med spårvägslinje 14 Fridhemsplan-Hornstull-Kilaberg-Telefonplan kan man ju undra varför man inte satsade mer på spårvägsalternativet ex.vis med en linje 14E t/fr Telefonplan. Kanske berodde på platsbrist vid Fridhemsplan men det var inte bättre vid 67:ans ändhpl Kronobergsparken. En TM brukade stå vid husknuten och vinka fram turerna till hpl varefter de fick plats!

Mr H

Hade ju ändå inte sparat in så många bussar, eftersom de knappast gick tomma in mot stan från Hökmossen på morgonen eller mot samma plats på eftermiddagen. Spårvagnar fanns att ta av, vändslinga fanns på exakt rätt plats, men kanske hade det blivit svårt med vändningen vid Fridhemsplan med en linje till där. Så, hade man kört någon slags 14E  hade man ändå behövt stärka upp trafiken markant på 67:an för att täcka bortfallet av 67T:s turer.

吉先生

Peter Rost

Vilket år infördes linje 147?

//Peter

AGR17

Citat från: Peter Rost skrivet 10 april 2017, 10:28:05 AM
Vilket år infördes linje 147?

//Peter

1964 när T banan på linje 14 startade.
Med vänlig hälsning AGR.

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 10 april 2017, 10:17:08 AM
Hade ju ändå inte sparat in så många bussar, eftersom de knappast gick tomma in mot stan från Hökmossen på morgonen eller mot samma plats på eftermiddagen. Spårvagnar fanns att ta av, vändslinga fanns på exakt rätt plats, men kanske hade det blivit svårt med vändningen vid Fridhemsplan med en linje till där. Så, hade man kört någon slags 14E  hade man ändå behövt stärka upp trafiken markant på 67:an för att täcka bortfallet av 67T:s turer.

Linje 17E/14E t/fr Telefonplan nedlades väl ca 1955 och själva vändslingan där avvecklades hösten 1960. Bussar på linje 67T var väl mer flexibla och mindre personalkrävande. Därtill började väl arbetarna på LM skaffa bil i större och större utsträckning. Minns bilkön mellan Kilaberg och Årstadal på eftermiddagarna med någon 67T inklämd.

/Gunnar

Hasse L

Citat från: Gunnar D skrivet 09 april 2017, 18:14:32 PM

Tyvärr inga klara minnesbilder från 67T när jag bodde där utan mina minnen är från besök 1963-64.
Jag har bara turlista 67T lördagar fr.o.m. 10.12.60 och på morgonen gick då 19 avgångar i "slingan" medan 10 avgångar bara gick Kmv-Kbp över "Åsen". Eftermiddag gick 5 avgångar Tfp-Kbp och 10 avgångar Kbp-Kmv-Kbp över "Åsen". Reglertid förekom vid Kmv.

/Gunnar
Då var mönstret detsamma som i vinterturlistan tre år senare, bara något fler förbindelser via Tfp och samma ojämna fördelning i antal mellan fm och em. Tack.

/Hasse