Nobina Borås söker folk

Startat av yngrot, 28 februari 2017, 12:11:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Såg annons på Blocket att de söker folk till tvätt städ och enklare reparation.  Arbetstid förlagd mellan 14,30-02,30  enbart kväll natt . Transdev får tvätta bussar själva istället för som nu då tjänsten köps från Borås Lokaltrafik ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jan Sjöberg

12 timmar  pass arbete på kväll och natt låter inte bra
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Taunusch

Finns en hel del som uppskattar. Vanligt i bevakningsbranschen till exempel med schema där man jobbar sju nätter på två veckor.

Björn Ax

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 01 mars 2017, 19:43:45 PM
12 timmar  pass arbete på kväll och natt låter inte bra


Varför inte? Vill man inte jobba så länge så söker man ju inte jobbet. :)

Finns säkert någon som vill jobba sådana tider då man brukar vara ledig några dagar efter några arbetspass. Man gör ju sin veckotid på 3½ dag.

Lars_L

Fast i det här fallet undrar jag om det är så långa pass? Verkar väl främst stå om arbetstidens förläggning - alltså att man har reserverade kvälls/nattskift. Men behovet torde ju vara betydligt mindre mellan 14.30-18.30 (då alla vagnar är ute och rullar), än från 18.30-22.30, då högtrafikslinjer och annat rullar in.

Så jobbar man till 2.30 - börjar man nog inte förrän 17.30 (eller något sådant). Mellan 14.30-18 krävs väl egentligen bara någon enstaka för att hantera mer akuta behov som kan uppstå. Det vore väl alltså ganska oekonomiskt med så långa pass för Nobina.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

mittlinje

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 01 mars 2017, 19:43:45 PM
12 timmar  pass arbete på kväll och natt låter inte bra

Bästa tiden jag någonsin haft, dock på slutet av 90-talet (hm, man börjar bli gammal!!!) Börjar 21:00 och sköter städ mer mera samt inringning på morgon, slutar 07:00 - betalt hela tiden, styrde mina raster. Helt ok att sova mellan t ex 03:30 - 05:00 om jag utfört mina uppgifter. Arbetade måndag till torsdag = 4 x 10 tim. Alternativ två var körning från 15/16-tiden till ca 20:30. Därefter kort rast för att hjälpa städ till ca 01:30. Jag älskar långa pass, att arbeta när man är på plats. Gärna så man bara behöver arbeta 4 dagar per vecka i snitt.

Ersa

Citat från: Björn Ax skrivet 01 mars 2017, 19:59:09 PM
Finns säkert någon som vill jobba sådana tider då man brukar vara ledig några dagar efter några arbetspass. Man gör ju sin veckotid på 3½ dag.

Citat från: mittlinje skrivet 02 mars 2017, 06:29:49 AM
Jag älskar långa pass, att arbeta när man är på plats. Gärna så man bara behöver arbeta 4 dagar per vecka i snitt.

Men 3-4 dagars arbetsvecka torde väl vara rätt ovanligt idag? Numera är det väl vanligare med obetalda raster och uppehåll inlagt, så att det i slutändan alltid ändå blir femdagars arbetsvecka. Detta är ju betydligt enklare för arbetsgivarna att schemaplanera, än att ha en timtidare/deltidare som bara jobbar 1-2 dagar i veckan för att täcka upp för de lediga dagarna ordinarie arbetaren ska ha. Detta rent allmänt nu, och inte bara busstvättarbete. Även inom sjukvården mm.
Sen varierar det ju givetvis på vilket slags trafikupplägg och hur mycket lördags- och söndagskörningar man har just för tillfället.

Clabbe

4x10 tim är relativt vanligt inom åkeri. Vissa av de inom transport/vakt på sjukhuset i Karlstad, som jag känner jobbar 7nätter och 7 dagar med 12tim/ 4 veckor, men det passar ju inte alla.