SL-linje 897: Nedlagd när?

Startat av Kristian, 18 februari 2017, 20:28:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kristian

En gång i tiden fanns nattbuss 897 som gick från Stockholm till Nynäshamn (senare blev det omstigning från 893 till 897 i Västerhaninge vill jag minnas). Vilket år lades 897 ned helt och hållet?

Carl

Linje 897 lades ner i sin helhet i augusti 2010.

Linjen startade hösten 1986, på sträckan Handenterminalen-Nynäshamn, och trafikerades endast med en avgång i vardera riktningen helgnätter. Från starten ända fram till nattrafikomläggningen 1997 var dessa helgavgångar kopplade i ett omlopp 892 Skanstull (sedermera Gullmarsplan)-Handenterminalen - 897 Handenterminalen-Nynäshamn-Ribby - 893 Ribby-Farsta. Övergångarna mellan linjerna var annonserade i tidtabellerna.

År 1993 tillkom även en tur i vardera riktningen vardagsnätter. Den södergående turen kördes endast om resenärer fanns i bussen vid avgång från Handen eller om någon telefonbeställt turen, och den norrgående turen fick alltid telefonbeställas. Den norrgående turen kördes i så fall av en hemvändande buss från båtbuss 880 som ändå skulle tomköra till Handendepån.

Mr.Omsi

Har en tidtabell i pdf-format från 2000


Kristian

Tack för svar! Jaså, det var så pass nyligen den lades ned. Hade gärna haft en alternativ väg hem när jobbet slutar sent, den nuvarande linjen (898) går ju bara norrut.

Fredde

Finns det inget underlag numera att köra nattrafik till Nynäshamn? Uppehållet på pendeln helgnätter är mellan ca 1:30 och 5:00 och andra resvägar verkar inte finnas...

Lars_L

Citat från: Fredde skrivet 19 februari 2017, 11:02:59 AM
Finns det inget underlag numera att köra nattrafik till Nynäshamn? Uppehållet på pendeln helgnätter är mellan ca 1:30 och 5:00 och andra resvägar verkar inte finnas...

En åtgärd när man tog bort linjen var väl förvisso att senarelägga sista pendeltåget och även tidigarelägga första avgången från Nynäshamn. Underlaget är väl på dock lite väl dåligt. Men som väl talats om här tidigare i forumet finns ju inte någon riktig konsekvens i SL-trafiken kring detta  - det är väl knappast sämre underlag till Nynäshamn, än till Bro och Livgardet i Upplands Bro och restiden blir ju ungefär lika lång.

Men en bra siffra mellan tumme och pekfinger är väl att en sträckningen ska ha ett resandeunderlag (sett på hur många som reser en vanlig vardag) på ca 4 000 (alltså 2000 i vardera riktning), och ungefär multiplicerat med 2,5 mer för att även kunna motivera det på vardagar. Nynäsgrenen har väl omkring 8 000 resande per dag, så på helgnätter skulle det väl alltså kunna vara motiverat.  Däremot minskar ju attraktiviteten ju längre från stan resmålet finns. Trafikkostnaderna blir ju också högre om det är motorvägskörning och därmed många produktionskilometer. 

Men även om ser till att Norrtälje och Vaxholm nu har betydligt bättre nattrafik på helgnätter, så skulle det ju vara motiverat att ha nattrafik till Nynäshamn och kanske till och med rimligt. Visst behov finns väl exempelvis till färjeterminalen för dem som arbetar där - och även resande förstås som vill vara ute i god tid, eller som ska till nattavgångar.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Nico

Är nog lite klent med underlag, men en rest är linje 898 som har en tur vardagsnätter från Sjögången till Västerhaninge. Den täcker sannolikt nuvarande behov. 

http://sl.se/ficktid/vinter/V898.pdf
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars_L

Citat från: Nico skrivet 19 februari 2017, 12:28:20 PM
Är nog lite klent med underlag, men en rest är linje 898 som har en tur vardagsnätter från Sjögången till Västerhaninge. Den täcker sannolikt nuvarande behov. 

http://sl.se/ficktid/vinter/V898.pdf

Dock har avgången rätt bra beläggning ändå - med tanke på att den startar mitt i natten. 22 passagerare enligt SL:s statistik. Tyder ju ändå på visst underlag. Men jag hade mig för mig att det fanns någon variant kvar. Nu ser ju dock helgresandet förstås annorlunda ut - är ju helt annan typ av resor.

Sedan är väl kanske den intressanta frågan vad man tycker att det får kosta (alltså vilken kostnadstäckning en sådan linje ska ha). Avtalskonstruktionen med 100 procent VBP, gör väl dock att det i vilket fall inte kommer vara aktuellt under nuvarande avtalsperiod.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Kristian

Citat från: Nico skrivet 19 februari 2017, 12:28:20 PM
Är nog lite klent med underlag, men en rest är linje 898 som har en tur vardagsnätter från Sjögången till Västerhaninge. Den täcker sannolikt nuvarande behov. 

http://sl.se/ficktid/vinter/V898.pdf
Den har en hel del resenärer har jag sett. Men den hade gärna fått ansluta till någon 893 från Stockholm och köra söderut också.

Lars-Håkan_E

Citat från: Lars_L skrivet 19 februari 2017, 12:24:57 PM

Men även om ser till att Norrtälje och Vaxholm nu har betydligt bättre nattrafik på helgnätter, så skulle det ju vara motiverat att ha nattrafik till Nynäshamn och kanske till och med rimligt. Visst behov finns väl exempelvis till färjeterminalen för dem som arbetar där - och även resande förstås som vill vara ute i god tid, eller som ska till nattavgångar.

Anställda på Destination Gotland åker till största delen med FAC och det gör nog större delen av färjeresenärerna också vid dessa tider, för dem som bor efter Nynäsbanans sträckning blir det dock en omväg via City eller Gullmarsplan med andra nattbussar.

Lars_L

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 19 februari 2017, 16:13:13 PM
Anställda på Destination Gotland åker till största delen med FAC och det gör nog större delen av färjeresenärerna också vid dessa tider, för dem som bor efter Nynäsbanans sträckning blir det dock en omväg via City eller Gullmarsplan med andra nattbussar.

Nej, det förstås. Tänkte väl mer på att folk som jobbar i hamnterminalen brukar bosätta sig i närheten och att jag antar att en del måste vara på plats innan FAC-bussen hinner anlända. 

Hur som helst. Skulle man låta en av 893:orna vid 3-tiden gå till Nynäshamn istället för till Lillgården på helgerna, så blir ju inte sträckan i körtid så värst mycket längre (mot stan går de ju bara i halvtimmestrafik, så det blir ju ändå en tomkörning i timmen från Lillgården). Kan man sedan ha en rast i Estö och låta turen gå som första avgång på 783, så sparar man även in tomkörningen till Nynäshamn från Ösmogaraget. Lösningen skulle alltså i princip bli kostnadsneutral för Nobina (blir väl något längre körsträcka dock), givet att man också får till en lösning så att man inte får en extra tomkörning från Ösmogaraget till Västerhaninge förstås. Då pratar vi dock ändå om kaffepengar i sammanhanget.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Citat från: Lars_L skrivet 19 februari 2017, 20:15:53 PM
Nej, det förstås. Tänkte väl mer på att folk som jobbar i hamnterminalen brukar bosätta sig i närheten och att jag antar att en del måste vara på plats innan FAC-bussen hinner anlända. 

Hur som helst. Skulle man låta en av 893:orna vid 3-tiden gå till Nynäshamn istället för till Lillgården på helgerna, så blir ju inte sträckan i körtid så värst mycket längre (mot stan går de ju bara i halvtimmestrafik, så det blir ju ändå en tomkörning i timmen från Lillgården). Kan man sedan ha en rast i Estö och låta turen gå som första avgång på 783, så sparar man även in tomkörningen till Nynäshamn från Ösmogaraget. Lösningen skulle alltså i princip bli kostnadsneutral för Nobina (blir väl något längre körsträcka dock), givet att man också får till en lösning så att man inte får en extra tomkörning från Ösmogaraget till Västerhaninge förstås. Då pratar vi dock ändå om kaffepengar i sammanhanget.

Under de år som jag åkte mer eller mindre stadigt med denna hem från jobbet (främst vardagnätter) så var det till största delen anställda hos SL:s entreprenörer, droskchaffisar och så sådana som jag :-)

Men i a f natt mot LSoH borde det finnas en förbindelse, där har Nynäshamn kommit i skymundan.

jocke

3.50 låter knappt som nattbuss i mina öron, snarare tidig morgonbuss :p
Jag förändrar era liv med detta inlägg

virtual1

Citat från: jocke skrivet 20 februari 2017, 15:29:34 PM
3.50 låter knappt som nattbuss i mina öron, snarare tidig morgonbuss :p

Nja, morgon för mig är mellan 5-9 dvs 4 timmar. Och natt mellan 24-5 dvs 5 timmar. Tror också få personer skulle definera morgonen som en längre period än natten vilket fallet vore om morgonen skulle börja 4.

Ulf Berlin

Citat från: jocke skrivet 20 februari 2017, 15:29:34 PM
3.50 låter knappt som nattbuss i mina öron, snarare tidig morgonbuss :p
Lättast för SL att numrera den som "nattbusslinje" då det är dåligt med lediga linjenummer på Södertörn.../Ulf
(86x serien ligger nog inte så bra till i detta fall heller...)