Senast jag var på Högdalsskroten såg jag en Metropol...

Startat av Gunnar D, 16 februari 2017, 17:56:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 24 februari 2017, 19:43:08 PM
Ja inte är det många Büssingar som överlevt till eftervärlden med tanke på hur många de en gång var! Är väl bara H32 4249? Hur många var det totalt? 370?

Mr H

Ett snabbt överslag ger 403 st. Rätt?

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 26 februari 2017, 14:22:57 PM
Ett snabbt överslag ger 403 st. Rätt?

/Gunnar

Slutsiffran tre kan ju visa inklusive H28 men borde inte slutsiffran vara fyra med H25A. Men kanske H39 och H40 även är med i summeringen?

Men en buss finns kvar av totalt över 400 st, känns magert...

Mr H

K R

Hej!

Ett försök till sammanställning över Büssing hos SS/SL:

H25A   75443                 =   1 st   (Provvagnen)
H25     75504-75533       =  30 st
H26     75534-75543       =  10 st
H27     75544-75578       =  35 st
H28     75579-75581       =   3 st
H31     75612-75631       =  20 st
H32     74001-74280       = 280 st   (74004-74013 blev snart H38 för flygbusstrafik till Bromma)
H33     74281-74300       =  20 st
H36     A663-664            =   2 st    (avsedda för sightseeing/turisttrafik, lånade under ca två år)
H37     A665                   =   1 st    (som H36 men troligen helturistspecifierad till skillnad från H36' halvturistutförande (eller kanske tvärtom...  ???))
H39     74551-74552       =   2 st    (halvturister avsedda för sightseeing/turisttrafik)
H40     74553-74554       =   2 st    (helturister avsedda för sightseeing/turisttrafik)

Summan av dessa fordon blir i så fall 406 st

mvh K R

Gunnar D

Citat från: K R skrivet 26 februari 2017, 15:45:24 PM

Summan av dessa fordon blir i så fall 406 st

mvh K R

Jag undvek att räkna med H36 och H37.

/Gunnar

Mr H

Citat från: K R skrivet 26 februari 2017, 15:45:24 PM
Hej!

Ett försök till sammanställning över Büssing hos SS/SL:

H25A   75443                 =   1 st   (Provvagnen)
H25     75504-75533       =  30 st
H26     75534-75543       =  10 st
H27     75544-75578       =  35 st
H28     75579-75581       =   3 st
H31     75612-75631       =  20 st
H32     74001-74280       = 280 st   (74004-74013 blev snart H38 för flygbusstrafik till Bromma)
H33     74281-74300       =  20 st
H36     A663-664            =   2 st    (avsedda för sightseeing/turisttrafik, lånade under ca två år)
H37     A665                   =   1 st    (som H36 men troligen helturistspecifierad till skillnad från H36' halvturistutförande (eller kanske tvärtom...  ???))
H39     74551-74552       =   2 st    (halvturister avsedda för sightseeing/turisttrafik)
H40     74553-74554       =   2 st    (helturister avsedda för sightseeing/turisttrafik)

Summan av dessa fordon blir i så fall 406 st

mvh K R

Ser ju helt rimligt ut men visst H36 och uppåt är inte så enkla...!
En vagn kvar alltså av 406 stycken! Ingen dubbeldäckare!

Mr H

Ulf Berlin

Oj vilken trevlig lista,men lite förklarande bilder skulle vara på sin plats
om det finns för samtliga typer./Ulf


christian berg

Citat från: Mr H skrivet 24 februari 2017, 08:56:19 AM
Roliga minnen förstås! Metropolen var som du antyder den som skulle bli båtöverbyggnad men aldrig hämtades. Vagn 5179 var det. H15-bussen var SL Musikkårs gamla buss som gjort sitt. Har för mig att dragbilen till H14 gick hädan tidigare det kan vara den gamla H9-bussen som byggts om till bärgningsvagn som du såg. H292 tror jag att den hette som bärgningsvagn. Den stog uppställd parallellt med det s.k "snöspåret" d.v.s där skrotvagnarna succesivt trycktes fram för separering. Vagn  4292 (d.v.s undervåning från 4292 och övervåning från 4281) kan nog ha kommit ut så här sent. SvOf försökte ju ta hand om en H33 som inte gillades av SL:s ledning men jag tror inte att det var vagn 4292 eller...? Den H33an dröjde sig ju kvar lite extra i Söderhallen.

Mr H

Hej,

har tittat på de bilder som togs vid besöket på Högdalsskroten i april 1979. Bland de bussar som ännu inte hamnat på "högen" fanns en mängd normal-Büssing, Leyland, CF, BF och Capitol, men även tre dubbeldäckare. Det var mycket riktigt H33 4292, men även H33 4285 och H35 4550. Vid ett återbesök 1980 fanns 4292 ensam kvar, förmodligen skrotades den i Hölö senare på 80-talet.

Det var inte bärgningsbilen ( den såg jag också) utan något äldre fordon som också kunde varit en H8. Den var oxblodsröd med reg nr A11516. Har bara en frontbild, så det är oklart om det är en lastbil eller buss. Kanske någon som vet?

Tack för information om Büssing. En hel del såldes till andra bolag i Sverige, flera till Sverige Television för filminspelningar och till olika brandkårer. Till privatpersoner såldes H32 4100, 4149 och 4211 samt H38 4004, 4008 och 4013, men inga verkar finnas i livet. 4100 stod grönmålade på en industritomt i Bromma på 90-talet i övergivet skick.

Hälsningar

Christian B


K R

Citat från: christian berg skrivet 01 mars 2017, 19:02:04 PM
...
Det var inte bärgningsbilen ( den såg jag också) utan något äldre fordon som också kunde varit en H8. Den var oxblodsröd med reg nr A11516. Har bara en frontbild, så det är oklart om det är en lastbil eller buss. Kanske någon som vet?
...

Hej!

A11516 var en verkvagn med tornplattform på taket avsedd för luftledningsarbeten, fabrikatet lär vara Volvo.
En något märklig skapelse som såg ut som en mindre buss, där det mig veterligt inte gått att få klarhet i om den var byggd för detta ändamål från början
eller om den gått i tidigare trafik som "riktig buss" någonstans.

mvh K R

Mr H

Citat från: christian berg skrivet 01 mars 2017, 19:02:04 PM
Hej,

har tittat på de bilder som togs vid besöket på Högdalsskroten i april 1979. Bland de bussar som ännu inte hamnat på "högen" fanns en mängd normal-Büssing, Leyland, CF, BF och Capitol, men även tre dubbeldäckare. Det var mycket riktigt H33 4292, men även H33 4285 och H35 4550. Vid ett återbesök 1980 fanns 4292 ensam kvar, förmodligen skrotades den i Hölö senare på 80-talet.

Det var inte bärgningsbilen ( den såg jag också) utan något äldre fordon som också kunde varit en H8. Den var oxblodsröd med reg nr A11516. Har bara en frontbild, så det är oklart om det är en lastbil eller buss. Kanske någon som vet?

Tack för information om Büssing. En hel del såldes till andra bolag i Sverige, flera till Sverige Television för filminspelningar och till olika brandkårer. Till privatpersoner såldes H32 4100, 4149 och 4211 samt H38 4004, 4008 och 4013, men inga verkar finnas i livet. 4100 stod grönmålade på en industritomt i Bromma på 90-talet i övergivet skick.

Hälsningar

Christian B

Ja 4292 dröjde sig kvar det är intressant! Enligt uppgift så skulle dubbeldäckarna enligt SL:s önskemål ges förtur till skrotning för att det inte skulle kunna bli en opinion typ för spårvagnarna när dubbeldäckarna försvann. Påstås det men om man tittar på den praktiska hanteringen i Högdalen så kan det stämma. Hornsbergspersonal vittnar om att många dubbeldäckare togs abrupt till skrot från uppställningen i Hornsberg. Fulltankade och nya däck o.s.v var tydligen inget att bry sig om. Ingen plockning skedde utan rätt upp på "pinnen". Kanske någon med Hornsbergsförflutet som läser det här kan utveckla detta ytterligare?

Såldes inte vagnarna 4149 och 4211 till den dåtida Lidingös omnibussförening som jag tror den hette. En mycket aktiv men tyvärr kortlivad förening. Någon som minns hur många bussar de hade som mest och vilka? H32:orna som nämns här, H23 5428 väl?, Den Lidingöfärgade H41 (H42?) från Björknäs, en H63 oxblodsröd från Södertälje?. Fler?

Mr H

Bussmicke

Citat från: Peter Rost skrivet 26 februari 2017, 02:56:08 AM
H38:an 4008 (Berit) skrotades i Bollnäs för cirka tio år sedan, efter många år som husbuss.

//Peter
Den som stod i Rydbo i början av 90-talet?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Rost


Mr H

Citat från: Peter Rost skrivet 26 februari 2017, 02:56:08 AM
H38:an 4008 (Berit) skrotades i Bollnäs för cirka tio år sedan, efter många år som husbuss.

//Peter

Intressant att den levde så länge! Kanske inte den första busstyp man skulle välja som husbuss och landsvägskörning.
I Svensk Busshistoria står den upptagen som övertagen av Vägverket Härnösand 20071010. Vad använde Vägverket den till?

Mr H

Lars-Håkan_E

Citat från: Mr H skrivet 04 mars 2017, 11:01:07 AM
Intressant att den levde så länge! Kanske inte den första busstyp man skulle välja som husbuss och landsvägskörning.
I Svensk Busshistoria står den upptagen som övertagen av Vägverket Härnösand 20071010. Vad använde Vägverket den till?

Mr H

En variant är att den stått övergiven på Vägverkets mark och omhändertagits och avförts

Lars-Håkan_E

Finns inte en av de tre H36-37 kvar på en skrotplats i Mellansverige?, eller fanns.