Kommande linje 19 i Borås

Startat av Olof Lagerkvist, 15 februari 2017, 02:15:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Olof Lagerkvist

Nyfiken fråga. Någon som vet något mer om nya linje 19 i Borås (Bosnäs-Gässlösa-Norrby-Almenäs). T ex hur diskussionerna har gått angående linjedragningen, förväntad mängd resenärer, om den ses som någon form av stadstrafik och vilken busstyp den kommer att trafikeras med m m. Jag tycker personligen den känns något märklig på flera sätt, men kommer den att falla väl ut och få tillräckligt många resenärer är det väl givetvis bara bra.
http://www.vasttrafik.se/TimeTables/2019-20170402-20170625-A6L.pdf
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Så man har äntligen insett att man kan utnyttja Bosnäs-linjen bättre sedan förbifarten riksväg 27 kom till mellan Viared och Kråkered. Nu lyckas man ju få den att betjäna såväl S:t Sigfrids kyrkogård som Djursjukhuset. Dessa skulle annars sakna bussförbindelse när linje 16 försvinner den 1 april.

Kombinationen av nuvarande del av linje 3 och 46 kan väl diskuteras, inte minst därför att körtiderna verkar snålt tilltagna och dessutom är vändtiden 1-2 minuter.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Ja att trafikera både Gässlösa och Bosnäs med samma linje är inte dumt tänkt alls. Möjligen är det ju lite tråkigt att det inte blir någon hållplats vid ridhuset, men där finns ju å andra sidan linje 154 och 155.

Men jag blir lite förvånad att den här nya linjen efter kyrkogården fortsätter genom Göta istället för att köra hela Gässlösavägen och sedan t ex genom Druvefors-Kyrkogårdsgatan till Resecentrum. Det kan finnas någon anledning som jag missar, skolor på Göta kanske? Linjedragningen som den ska bli nu innebär ju annars att den delen av Gässlösavägen närmast Trandö blir av med busslinje helt och det berör ju dels industrier och bostäder runt Furuberg, Kärrbron m m och dels fick jag en känsla av att Trandö med ICA Maxi m m var en ganska vanlig målpunkt för många som åkte från Funningen/Bosnäs-området. Även om det väl aldrig var särskilt många resenärer totalt sett.

Körtiden reagerade jag också en del på. Särskilt Alingsåsvägen genom Norrby och Getängsvägen kan nog bli lite knepig att köra på den tiden under eftermiddagarna.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Adrian Langemar

Linje 3 får helt ny sträckning efter Södra torget och kommer att gå via Alingsåsvägen till Knalleland. Det låter som en bra sträckning istället för dagens parallellkörning med linje 1. Men Almenäs förlorar trafiken helt utanför rusningstid.

http://www.vasttrafik.se/TimeTables/2003-20170402-20170625-A6L.pdf

Olof Lagerkvist

Den här sträckningen för linje 3 har varit planerad ett tag. Det byggdes till och med hållplatsfickor och sattes upp väderskydd m m för några år sedan i samband med att bron över Viskan vid Armbågavägen/Repslagargatan/Evedalsgatan byggdes. Men sedan har det av någon anledning inte blivit av förrän nu. En fördel med den nya sträckningen är också att det blir en direkt förbindelse mellan Resecentrum och Knalleland vilket är ganska tacksamt nu när Resecentrum är ett mycket tydligare Resecentrum genom att vara ändhållplats för i stort sett alla linjer utom stadslinjerna.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Adrian Langemar

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 15 februari 2017, 18:59:09 PM
Den här sträckningen för linje 3 har varit planerad ett tag.

Ja, och tydligen har även linje 19 varit planerad i många år:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,49266.msg361279.html#msg361279

Olof Lagerkvist

#6
Javisst, men såvitt jag vet var det inte tal om att ändra sträckningen särskilt mycket mellan Bosnäs och centrum då. Men det fanns ju iofs heller inga större möjligheter att ändra något där innan nya riksväg 27 blev byggd. Men jag hittar inte dokumentet just nu men det bör ha varit från 2010 någonstans.

Men sammantaget kan man nog konstatera att de allra flesta förändringar som skissades på då faktiskt kommer att genomföras nu. På gott och ont.

Det blir nog t ex inte så populärt att återgå till att bara köra en enda linje i norra delarna av Brämhult och därmed ta bort busslinjer helt från södra delarna av Dammkullevägen. Gångväg till närmsta hållplats blir 1-1,5 km på några håll där och terrängen är brant på sina håll. Jag hade nog hellre sett att man delat upp den nya linje 5 i två delar med två olika ändhållplatser. Nu vill man ju iofs inte ha olika ändhållplatser på samma linje, vilket iofs ändå inte håller riktigt eftersom det kommer att bli så ändå nu på linje 2 som får omväxlande Husbondegatan och Högagärdsgatan som ändhållplats.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Adrian Langemar

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 15 februari 2017, 19:51:36 PM
Javisst, men såvitt jag vet var det inte tal om att ändra sträckningen särskilt mycket mellan Bosnäs och centrum då. Men det fanns ju iofs heller inga större möjligheter att ändra något där innan nya riksväg 27 blev byggd. Men dessutom skulle väl inte den då planerade linjen gå via Getängsvägen utan det var tänkt en annan separat linje dit. Men jag hittar inte dokumentet just nu men det bör ha varit från 2010 någonstans.

Men sammantaget kan man nog konstatera att de allra flesta förändringar som skissades på då faktiskt kommer att genomföras nu. På gott och ont.

Det blir nog t ex inte så populärt att återgå till att bara köra en enda linje i norra delarna av Brämhult och därmed ta bort busslinjer helt från södra delarna av Dammkullevägen. Gångväg till närmsta hållplats blir 1-1,5 km på några håll där och terrängen är brant på sina håll. Jag hade nog hellre sett att man delat upp den nya linje 5 i två delar med två olika ändhållplatser. Nu vill man ju iofs inte ha olika ändhållplatser på samma linje, vilket iofs ändå inte håller riktigt eftersom det kommer att bli så ändå nu på linje 2 som får omväxlande Husbondegatan och Högagärdsgatan som ändhållplats.
Bra att förnuftet segrade till slut när det gäller linje 2. Obegripligt dock att den ska vända vid Högagärdsgatan och inte vid Ekarängsskolan.
När det gäller Brämhult är nog den stora försämringen att det bara blir halvtimmestrafk där, till skillnad mot nu när de flesta kan åka med båda linjerna. Lyckas inte hitta någon plats där det blir mer än 1 km till den nya linje 5. Visst skulle det säkert vara bättre om varannan tur går Dammkullevägen hela vägen, om man nu tycker att det blir för dyrt med två linjer i halvtimmestrafik. Men varför ska man ha två olika ändhållplatser? Det är väl ändå bättre med halvtimmestrafik till Duvgatan?

Olof Lagerkvist

Citat från: Adrian Langemar skrivet 15 februari 2017, 20:07:31 PM
Bra att förnuftet segrade till slut när det gäller linje 2. Obegripligt dock att den ska vända vid Högagärdsgatan och inte vid Ekarängsskolan.
När det gäller Brämhult är nog den stora försämringen att det bara blir halvtimmestrafk där, till skillnad mot nu när de flesta kan åka med båda linjerna. Lyckas inte hitta någon plats där det blir mer än 1 km till den nya linje 5. Visst skulle det säkert vara bättre om varannan tur går Dammkullevägen hela vägen, om man nu tycker att det blir för dyrt med två linjer i halvtimmestrafik. Men varför ska man ha två olika ändhållplatser? Det är väl ändå bättre med halvtimmestrafik till Duvgatan?


Jag överdrev nog med 1,5 km ser jag nu. Men ungefär 1 km eller mer är det från bland annat där mina föräldrar bor på Mårdgatan samt delar av Rådjursgatan, Parkängsgatan osv. Det här är ju dessutom ett område med topografi som gör att det tar en stund att promenera. Åtminstone åt ena hållet. Men visst, det är ett villaområde, resenärerna är inte många och det tenderar också att bli allt färre med åren tydligen. Så jag är egentligen inte förvånad över neddragningen som sådan, men jag tror ändå att två ändhållplatser fortfarande kunde varit motiverat.

Sedan kom jag på en sak till, andra änden av linje 5. Vad hände med planerna på att förlänga den till Sandared? Jag har inte hört eller sett något om det på många år nu.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 15 februari 2017, 17:54:39 PM
Men jag blir lite förvånad att den här nya linjen efter kyrkogården fortsätter genom Göta istället för att köra hela Gässlösavägen och sedan t ex genom Druvefors-Kyrkogårdsgatan till Resecentrum. Det kan finnas någon anledning som jag missar, skolor på Göta kanske?

Jag har bekanta i Bosnäs med två barn, 12 och 14 år gamla. Deras barn går i skola på Göta och det är tydligen det vanliga för Bosnäs-barnen. Så det är säkert därför som man kör via Göta. Sedan är ju vägen via Kyrkogårdsgatan över Wijndrufsbron avstängd en bra tid framöver på grund av att det byggs ännu fler höghus i området.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 februari 2017, 22:46:30 PM
Jag har bekanta i Bosnäs med två barn, 12 och 14 år gamla. Deras barn går i skola på Göta och det är tydligen det vanliga för Bosnäs-barnen. Så det är säkert därför som man kör via Göta. Sedan är ju vägen via Kyrkogårdsgatan över Wijndrufsbron avstängd en bra tid framöver på grund av att det byggs ännu fler höghus i området.

Ah, då finns det rimliga förklaringar till det också. Tackar!
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

yngrot

Körtider på både 3 och 19 verkar bli svåra att hålla. Tråkigt att de som planerar inte tänker på hur verkligheten ser ut . Borås ökar ju invånarantal och med automatik ökar trafiken och gator görs om vilket gör att trafik ofta går väldigt sakta
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 16 februari 2017, 09:35:32 AM
Körtider på både 3 och 19 verkar bli svåra att hålla. Tråkigt att de som planerar inte tänker på hur verkligheten ser ut . Borås ökar ju invånarantal och med automatik ökar trafiken och gator görs om vilket gör att trafik ofta går väldigt sakta

Linje 3 har ju mestadels 16-17 minuters regleringstid vid Svensgärde så det lär i alla fall inte bli förseningar som sprider sig alltför mycket. 15 minuter Knalleland-Södra torget låter inte heller alltför tufft även om linjen gör en rejäl omväg.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)