KA: Missnöje på Nybodaden över schema och fridagssystem

Startat av Ersa, 14 februari 2017, 11:33:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Är det bara media som framställer känslan, eller börjar de flesta scheman och fridagssystem bli sämre med åren?
Personligen är jag mest oroad över att den framtida rekryteringen av nya yngre motiverade busschaufförer blir allt svårare, i takt med att branschens rykte knappast ökar.

http://www.ka.se/bussforare-rasar-over-andrat-schema

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 14 februari 2017, 11:33:23 AM
Är det bara media som framställer känslan, eller börjar de flesta scheman och fridagssystem bli sämre med åren?
Personligen är jag mest oroad över att den framtida rekryteringen av nya yngre motiverade busschaufförer blir allt svårare, i takt med att branschens rykte knappast ökar.

http://www.ka.se/bussforare-rasar-over-andrat-schema

Fast med det här försöker väl nästan motverka det? Kanske för att man helt enkelt inte räknar med att de unga som kommer in förväntas vara bussförare hela livet. I sådana fall blir ju seniorprincipen ganska problematisk - utifrån rekryteringssyfte.

Så just ur det perspektivet är det väl kanske lite dubbelt? Man kan ju tänka sig också att det är när man är relativt ung i yrket som arbetstiderna är ett större problem, än när man är äldre (då det mer blir en förmån)?

Fast missnöjen med försämringar av scheman har väl alltid förekommit. Minns när Råsta avskaffade de populära 6-timmarstjänsterna på lördagar i slutet av 1980-talet. Blev protester det också. Ofta kan väl sådant här just gå i vågor där förbättringar går till en viss kritisk nivå, då de reformeras, för att sedan förbättras igen när det är svårare att rekrytera etc.

Vad som kommit in nu är väl att man ändrar grundprincipen lite för hur man söker tjänster. Något som ju möjliggjorts genom datatekniken och kanske mer är en följd av den.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Knallhatt

Hej

Ja, vad menar man med att ett schema/fridagssystem är sämre?

Det man diskuterar är att andelen tjänster på den så kallade tidssökningen skall öka, nästa år 80% av tjänsterna.
Resterande skall fortsätta vara på fasta scheman.
Tidssökning är Keolis sätt att arbeta med scheman.
Det bygger på att du i botten sitter på ett schema där du vet dina fridagar. Dina arbetsdagar söker du sedan för en rullande sexveckorsperiod.
I tidssökningen söker du tre alternativ för varje arbetsdag, väldigt tidig, mellan, sen eller till exempel natt beroende på vad du önskar.
När sökningen är stängd, den är öppen i två veckor, körs tidssökningen i två veckor och alla delar på andelen populära och även impopulära tjänster.
Alla kan till exempel inte få en tidig kort på en fredag innan ledig helg.....
Resultatet presenteras för förarna senast två veckor innan sexveckorsperioden startar.
Sedan börjar cykeln om igen. Var sjätte vecka startar en ny period och du kan göra om sökningen inför varje ny period.

Det man också gör är att förändra fridagssystemet. Som det står i artikeln "Förare som har kört helger har tidigare var sjätte vecka som kompensation haft möjlighet till tredagars ledighet, fredag-söndag."
Keolis vill ta bort trippelledigheten, det vill säga fredagen. Dels för att det i de flesta fall är fler tjänster på en fredag - det behövs fler som arbetar, men också för att man vill lägga den i hop med en enkelfridag för att ge större möjlighet till återhämtning. På den beskrivna gruppen har man två veckor med sex arbetsdagar och en fridag. Keolisvill lägga ut så att det blir fler dubbelfridagar mitt i veckan. Man vill också lägga ut en extra fridag på en söndag så att man bara arbetar halva helgen.

Detta är en kort summering av det hela. Det finns säkert fler detaljer att tillägga.

Så, avslutningsvis - vad menar man med att ett schema/fridagssystem är sämre?

Lars-Håkan_E

Citat från: Knallhatt skrivet 14 februari 2017, 13:13:24 PM
Hej

Ja, vad menar man med att ett schema/fridagssystem är sämre?


Så, avslutningsvis - vad menar man med att ett schema/fridagssystem är sämre?

Antagligen att andelen tjänster med helgledigt, de inom SL området heliga S1:orna minskar ner.

Alla tidigare försök att jämna ut helgjobben har lett till stora protester, något som jag faktiskt kan förstå eftersom det är en förmån som har funnits sedan urminnes tider.

Å andra sidan är det få städer med lokaltrafik som haft eller har denna förmån.

homer

Fråga vilken tjänsteman som helst på Keolis och denne kommer prata sig varm om tidssökning och säga att de gamla systemet minsann inte var så rättvist... fråga förarna som måste leva i tidssökning får man ett annat svar....

men de mest intressanta inläggen  finns i kommentarerna, bl a denna
CitatDessutom står ledande figurer (för Keolis, Cecilia Jerneheim) för branschen och beklagar att de "marknadspolitiska åtgärderna" ligger nere pga en överklagan av en upphandling!
Varför ska skattebetalarna betala för bussbolagens oförmåga att locka ny personal eller ens försöka behålle de som finns? Skapa eller behåll en vettig arbetsmiljö-förhållanden så kanske de hittar någon som är intresserad...

det är här som hela problemet ligger som jag ser de, man har hittills inte behövt vara rädd om sin personal för man har kunna ringa statliga AF och beställt nya...

Ulf Berlin

M h t att trafiken är så mycket glesare på L-S så tycks detta mycket märkligt.
Det verkar längst inne att dom inte vill använda så många"helgskubbare"som tidigare
eller också måste tjänsterna bli kortare överlag?/Ulf