Förslag till ny busstrafik i Huddinge kommun

Startat av virtual1, 07 februari 2017, 15:03:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Satt och spånade på hur ett "nytt" upplägg för busstrafiken i Huddinge kommun skulle kunna se ut, jag stör mig bl.a. på hur dragningarna är gjorda i Kungens Kurva, så här kommer lite förslag t.ex.

136   Ny linje   Ringlinje: Skärholmen-Vårbergsv-Bäckgårdsv-(Vårby gård)-Lindvreten-Kungens kurvaled-Toyota-Skärholmen
         
         Ersätter 710 på sträckan Toyota-Kungens kurvaleden, primär fördel är att 710:ans restid förkortas avsevärt
         till Skärholmen då en stor del av sträckan i området tas bort, och ger samtidigt en ny förbindelse till
                        bostadsområdet vid Vårby Gård

163   Ändras   Dras om så att sträckningen via Vantörsvägen tas bort och leds om via
         Häradsvägen/Segeltorps centrum/G:a södertäljevägen istälet bort mot Fruängen
   
         Fördelar: Ger en ny möjlighet att nå arbetsplatserna smidigare i Segeltorps industriområde från
         Norsborgsgrenen på tbanan, ger också folk som reser med 704:an och framförallt 710:an ett snabbare
         byte till från/Bredäng i Segeltorps centrum

701    Ny linje   Flemingsberg-Glömstavägen-Fredriksdal-Vistaberg-Huddinge station-Norrängsvägen-Stambanevägen-
         Stuvsta-Ågestavägen-Farsta strand-Trångsund-Skogås-Östra skogås

         Ersätter linje 705 (delvis), 714 och 742 tanken är att skapa en linje som knyter samman alla av kommunens
                        huvuddelar, ger boende längs Stambanevägen en reguljär busslinje som inte är en servicelinje, ger också
                        centrala Stuvstaborna en förbindelse med östra kommundelarna som inte funnits förut.

703   Ändras   Sträckningen via Segeltorps centrum/G:a södertäljevägen till Fruängen ändras till att gå
         fortsättningen Häradsvägen/Vantörsvägen till Fruängen. Ändhållplats Solgård tas bort och ändras
         till Visättra, med förbindelse via Flemingsbergs station (fjärrtågsstationen)

         Fördel: Smista Allé med dess bilaffärer och industrier nås via centrala Huddinge/Stuvsta på ett
         lättare sätt, boende vid nybyggena på Vantörsvägen får en närmare väg till från Huddinge,
         i framtiden kommer också Segeltorps centrum flyttas närmare industriområdet, så då nås
         det området direkt med. Resandeantalet är också som störst från Sörskogen->Huddinge, vidare färd är
         inte så stor, så då ersätts den sträckan med 740 som ändras. Stuvsta får då en direktförbindelse
         till Visättra samt att 704:an avlastas sträckan Huddinge-Visättra och då får en hållplats på centrumsidan
         också.
         
705   Ändras   Delen Ågestavägen->Stuvsta tas bort och ersätts med 701:an och dras istället Huddingevägen via
         Hagsätra (på viadukten) till Älvsjö

         Fördel: 705:an är i dag en pendlarlinje, och en stations tidsvinst på pendeln samt en snabb
         förbindelse Älvsjö->Hagsätra ges.

706   Ändras   Förlängs från Källbrink via Kallkärrsvägen-Häradsvägen till Stuvsta station
         
         Fördel: Stuvstaborna (skolbarnen) får tillbaka en förbindelse till Källbrinksskolan samt att boende
         vid Kallkärsvägen får en busslinje!

707   Ändras   Avkortas och går inte vidare till Tumba från Skärholmen
         
         Fördel: 707:an dras i dag med stora förseningar framförallt i rusning och på lördagar,
         nåt som borde förbättras genom detta.

710   Ändras   Sträckan Smistavägen-Kungenskurvaleden tas bort, dras istället som 707:an direkt till Heron City
         och tillbaka till Skärholmen, men via hpl IKEA och inte IKEA södra! Ersätts av linje 136 på den
         borttagna sträckan

712    Ny linje   Gullmarsplan-Nynäsvägen-Trångsund-Skogås (Östra)

         Fördel: En direktbuss från Gullmarsplan till östra delarna av kommunen har efterfrågats länge,
         ger en snabb förbindelse in till de delar av stan som i dag inte nås så lätt annars

714   Tas bort   Ersätts med linje 701, sträckan till Flottsbro ersätts av linje 865 som ändras

740   Ändras   Förlängs till Sörskogen från Huddinge, ersätter 703:ans sträckning

742   Tas bort   Ersätts med linje 701

865   Ändras   Dras om och går via Flottsbro vissa turer, ersätter linje 714


Vad tror ni? =) - antalet vagnar som behövs för trafiken skulle knappast förändras nämnvärt.

Lars_L

Är ingen expert på området måste jag erkänna. Flera av ändringarna är nog bra. Är väl kanske främst tveksam att ändra på 742 och även då förslaget om att 865 ska gå via Flottsbro. Det är ju en vits att det är snabba tvärförbindelse mellan kommundelarna och det försämras ju rätt påtagligt med din föreslagna lösning. Tycker nog man borde satsa på dessa tvärförbindelser istället och låta dem vara så snabba förbindelser som möjligt, gärna som stomlinjer på sikt (som väl indirekt också föreslås om än med lite andra start- och slutpunkter för linjerna än dagens).

Att korta linje 707 är nog inte så populärt. Bristande punktlighet är förstås ett problem, men det löser man ju lätt ändå genom längre hålltider, exempelvis då vid Skärholmen. Överlag har det blivit en väldig snuttifiering av linjer i Stockholm. Visst är det bra för punktligheten, men det innebär ju samtidigt nackdelar för resandets attraktivitet. Och då är det ändå bättre att lägga in lite luft i tidtabellerna tycker jag. Min erfarenhet från planeringen i Stockholm är att det ju snarast är orealistiska körtider som är boven och önskan om att ha samma körtider nästan hela dagen, trots att de är betydligt längre vissa tider. 

Ny direktbuss skulle förstås ge betydligt bättre restider och vara populärt, frågan är väl dock om östra Skogås verkligen kan sägas ha underlag för det? Ska en direktbuss fungerar bör den ju ha rätt hög turtäthet (minst kvartstrafik) och då är man väl uppe i fyra-fem omlopp iaf. Men har man obegränsat med resurser behöver det väl inte vara fel. Men man satsar ju ändå för närvarande uppemot 30 miljarder på pendeltågen, och då kanske byte vid Årstaberg ändå är rätt rimligt för områden som har pendeltågstrafik.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Fredrik Gelin

Jag funderar också på avkortningen av 707:an.
Eftersom Kungens Kurva och Skärholmen har många arbetsplatser och nöjen undrar jag vad du menar skulle transportera folk mellan Norra Botkyrka och Kungens Kurva, är tanken att dessa skall ta T-banan till Skärholmen och sedan 710 eller 136 till Kungens kurva?
Min erfarenhet av pendeltågen är att de ofta är ganska välfyllda redan när de når Huddinge respektive Farsta Strand, så jag är tveksam till om det går fortare för Stuvstaborna att ta sig till stan med buss via Hagsätra än att åka pendeltåg från Stuvsta station.
Sedan vet jag inte riktigt hur du tänkt att resenärerna längs dagens linje 742 skall komma till Huddinge sjukhus, skall de byta i Huddinge stn eller promenera från Flemingsbergs stn?
Övriga linjer har jag för dålig koll på geografin för att kommentera.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

virtual1

Nå, lite svar på funderingarna då =)

Flemingsberg Centrum och Huddinge Sjukhus är f.n. samma hållplats idag, så de som tog 742:an skulle givetvis inte förlora på att ta 701:an istället. Tanken är ju inte att linjen ska utgå från stationen (ingen linje gör det)

Från norra Botkyrka till Kungens kurva går redan idag linje 737 under rusning (som jag inte tänkte skulle tas bort), så arbetspendling ska inte vara några problem. I dagens läge tar det ungefär 50 minuter annars med 707:an från Tumba till Kungens kurva, att ta pendeln från Tumba till Flemingsberg och buss (865:an) från där till Kungens Kurva tar istället 23 minuter (exklusive byte) - så det är avsevärt mycket snabbare! - t-bana från Alby till Skärholmen och byte till Kungens Kurva tar c:a 16 minuter (exkl. byte) jfrt med att ta 707:an som tar 28 minuter istället!!!!

Att då också införa en längre reglertid för 707:an vid Skärholmen blir ju smått vansinnigt då bytesalternativen alltid kommer gå avsevärt fortare för vidare färd mot Fruängshållet.

Det Fredrik också missar är att det går mångfalt fler pendeltåg till/från Älvsjö mot Sthlm till än från Stuvsta - så trängseln torde vara ett marginellt problem, snarare ges det ju ett antal större bytesmöjligheter vid Älvsjö också för bussar för vidare färd, betänk också att tanken är att spårväg syd ska ha en hållplats här.

Att 865:an ska gå via Flottsbro är bara en tanke, troligen kan en förändring av linje 740 vara ett lika bra eller bättre alternativ.

Östra Skogås som slutstation för 712:an är mer en fundering än en vetskap om dess nytta.


Lars_L

När det gäller 707 så är ju vitsen främst för tvärresan till dem som bor mellan stationerna. Att åka från Tumba via hela sträckan till Kungens kurva är det väl få som gör. Utan snarare förstås för att skapa en bra förbindelse för boende i områdena kring röda linjen som slipper byte.

Regleringstider ska ju vara rätt anpassade till körtiderna. Problemet är ju att bolagen ofta kör med en schablon där man är nöjd om bussarna konstant i normalfallet ligger ett par minuter efter tidtabellerna. Rädslan hos bolagen för att bussar ska få stå och reglera någonstans någon minut i Stockholm har ju nästan blivit manisk.

Jag har inte upplevt den sträcka som 707 kör som så förseningsdrabbad i sig, utan handlar ju bara om en tidtabell som inte är anpassad till verkligheten.  Särskilt när man passerar stora handelsområden är det ju viktigt att justera tidtabellen under dagen, då körtiden kan variera rätt mycket mellan förmiddag- och eftermiddagstrafiken på sträckan.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Adrian Langemar

Citat från: virtual1 skrivet 12 februari 2017, 22:52:38 PMFlemingsberg Centrum och Huddinge Sjukhus är f.n. samma hållplats idag, så de som tog 742:an skulle givetvis inte förlora på att ta 701:an istället. Tanken är ju inte att linjen ska utgå från stationen (ingen linje gör det)
Det skulle bli mycket längre restid om man måste åka 701 via Vistaberg. Nej, 741 och 742 ska gå kvar som idag. Då behöver varken 740 eller 865 gå via Flottsbro.

virtual1

Citat från: Adrian Langemar skrivet 13 februari 2017, 09:47:44 AM
Det skulle bli mycket längre restid om man måste åka 701 via Vistaberg. Nej, 741 och 742 ska gå kvar som idag. Då behöver varken 740 eller 865 gå via Flottsbro.

Absolut, men tanken är inte att det ska gå snabbare att åka med bussen hela vägen heller, utan att knyta ihop alla större centra i kommunen, något som saknas idag. Andelen som åker från Östra Skogås till Flemingsberg (och vice versa) skulle jag tro är väldigt få oavsett, de flesta använder nog bussen för lokala resor, så problemet med längre restid skulle nog inte vara stort. Är ditt mål att åka från Flemingsberg till Huddinge centrum tar du knappast bussen ändå, utan pendeltåget - eller eventuellt 172:an som har färre hållplatser än 742:an och då går snabbare - med den kommer du f.ö. hela vägen till Ågestavägen vid Huddingevägen, så du skulle ju kunna hoppa på 701:an där för vidare färd mot just Skogåshållet till, och troligen göra en tidsvinst mot idag! I gengäld skulle man tjäna rejält på att kunna byta till pendeltåg redan vid Stuvsta för vidare färd mot antingen stan eller just Flemingsberg, tidsvinst säkerligen minst en kvart oavsett om du tänker vidare färd mot just stan eller Flemingsberg. Vad vinsten skulle vara med att behålla linje 714 får du gärna förklara, det är en linje som går från ett centrum ut i ett bostadsområde (dvs, en återvändsgränd) - är det inte bättre att låta de resenärerna både kunna nå Huddinge, Flemingsberg och övriga centra i kommunen utan byte då?