SL Trafikförändringar 2018 (T18)

Startat av ichessy, 06 februari 2017, 21:13:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Delfinen76

Och linje 73 blir blåbuss linje 6 mellan Ropsten och Karolinska Sjukhuset


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Delfinen76

Ändringarna i Solna och Sundbyberg kommer säkert av  till december om Tvärbanan är klar med utan byte i Alvik


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Ulf Berlin

Citat från: Delfinen76 skrivet 11 februari 2017, 17:40:04 PM
Och linje 73 blir blåbuss linje 6 mellan Ropsten och Karolinska Sjukhuset


Skickat från min iPhone med Tapatalk
"Ganska"trovärdiga uppgifter tyder att den ska utgå från Brevik på Lidingö för att
res till KS inte ska behöva byta,men vi får väl se vad som bestäms.../Ulf

Lars_L

Citat från: Ulf Berlin skrivet 11 februari 2017, 23:01:17 PM
"Ganska"trovärdiga uppgifter tyder att den ska utgå från Brevik på Lidingö för att
res till KS inte ska behöva byta,men vi får väl se vad som bestäms.../Ulf

Nja, eftersom det är en stomlinje, gäller nog det beslut som togs i Trafiknämnden förra månaden. Man beslutar nämligen just om stomlinjernas sträckningar där. Men det är riktigt att det finns tankar på att den ska kunna utgå från Lidingö i en framtid, men då har man mer talat om ex.vis Lidingö Centrum. Men frågan är om inte detta också blir en sådan där framtida tänkt förlängning som aldrig blir av ändå...
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Adrian Langemar

Citat från: Lars_L skrivet 12 februari 2017, 09:14:17 AM
Nja, eftersom det är en stomlinje, gäller nog det beslut som togs i Trafiknämnden förra månaden. Man beslutar nämligen just om stomlinjernas sträckningar där. Men det är riktigt att det finns tankar på att den ska kunna utgå från Lidingö i en framtid, men då har man mer talat om ex.vis Lidingö Centrum. Men frågan är om inte detta också blir en sådan där framtida tänkt förlängning som aldrig blir av ändå...
Det kan ju vara så att Keolis tänker att bussarna på linje 6 ska fortsätta på linje 201 till Brevik. Att det blir blåbussar på linje 201 bryr sig knappast SL om. Är förstås ingen slump att man har valt just linje 201, då kan man ju sno en del VBP-resenärer från SS, speciellt om man förlänger linjen till Brevik. Förutsättningen är ju förstås att Keolis får VBP-ersättning både för linje 6 och linje 201, även om det är samma buss hela vägen. Annars kommer de förstås aldrig göra så här.

Lars_L

Citat från: Adrian Langemar skrivet 12 februari 2017, 23:21:17 PM
Det kan ju vara så att Keolis tänker att bussarna på linje 6 ska fortsätta på linje 201 till Brevik. Att det blir blåbussar på linje 201 bryr sig knappast SL om. Är förstås ingen slump att man har valt just linje 201, då kan man ju sno en del VBP-resenärer från SS, speciellt om man förlänger linjen till Brevik. Förutsättningen är ju förstås att Keolis får VBP-ersättning både för linje 6 och linje 201, även om det är samma buss hela vägen. Annars kommer de förstås aldrig göra så här.

Fast medan Trafikförvaltningen inte bryr sig mycket om hur vanliga busslinjer trafikeras, är man ju övernitisk när det gäller stomlinjer, som knappt får röras alls. Så då skulle man behöva köra sträckningarna med olika linjenummer, men med samma vagnar. Det är ju väldigt sällsynt i Stockholmsområdet med sådana lösningar. Annonseras väl nästan bara när det gäller 313/316.

Tror kanske inte heller att det är så intressant att förlänga 201 om man vill konkurrera med spårvagnstrafiken. Blir för långa körtider helt enkelt jämfört med den spårbundna trafiken - egentligen även med bussbytet inräknat mot KS. Är nog mer intressant för Keolis då att satsa på Larsboda eller Daléniumområdet ifall man vill försöka ta resenärer från spårvägen. 
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ulf Berlin

Citat från: Lars_L skrivet 13 februari 2017, 05:57:05 AM
Fast medan Trafikförvaltningen inte bryr sig mycket om hur vanliga busslinjer trafikeras, är man ju övernitisk när det gäller stomlinjer, som knappt får röras alls. Så då skulle man behöva köra sträckningarna med olika linjenummer, men med samma vagnar. Det är ju väldigt sällsynt i Stockholmsområdet med sådana lösningar. Annonseras väl nästan bara när det gäller 313/316.

Tror kanske inte heller att det är så intressant att förlänga 201 om man vill konkurrera med spårvagnstrafiken. Blir för långa körtider helt enkelt jämfört med den spårbundna trafiken - egentligen även med bussbytet inräknat mot KS. Är nog mer intressant för Keolis då att satsa på Larsboda eller Daléniumområdet ifall man vill försöka ta resenärer från spårvägen.
"Larsboda"=Larsberg/Bodal.
Det är ju redan gjort i och med att 221an blev en heldygnslinje och den är ett bra komplement till tåget./Ulf

ichessy

På tisdag kommer SLL Trafikförändringar för 2018 ut ☺.

Stombusslinje 6 komme sluta i Ropsten
Software Developer

ichessy

Framtidens planering är att buss 179 ska köra under Järnvägen där Häggviks Sydliga entre ska planeras och sedan köra ut mot Norrortsleden mot Täby.

Det som kommer närmast att ske är att Linje 514 kommer gå under tunneln vid Sydliga entrén för att köra upp mot Häggvik Station. Innan de nödvändiga vägarbeten är klara så kommer linjen trafikera befintlig väg (Häggvikstunneln--》Edsbackarondellen --》 Häggvik Station).

https://www.sollentuna.se/sv/trafik--stadsplanering/vagarbeten/Byggprojekt/sydlig-entre-pa-haggvik-station/.

Förlägningen av plattformen vid Häggvik Station innebär att SJ regionaltåg kan angöra stationen. Detta har man förbrett tekniskt på 90 talet.

Software Developer

igel

Citat från: Lars_L skrivet 13 februari 2017, 05:57:05 AM
Så då skulle man behöva köra sträckningarna med olika linjenummer, men med samma vagnar. Det är ju väldigt sällsynt i Stockholmsområdet med sådana lösningar. Annonseras väl nästan bara när det gäller 313/316.
Finns en skoltur 688/670 (Oscar-Fredriksborg - 688 Vaxholms kyrka -> 670 Danderyds sjukhus)

Lars_L

Citat från: igel skrivet 19 februari 2017, 21:53:05 PM
Finns en skoltur 688/670 (Oscar-Fredriksborg - 688 Vaxholms kyrka -> 670 Danderyds sjukhus)

Känner till den. Fast det typiska är att SL inte just klarar av detta i sina system. I tidtabellen så står det förvisso i en not att en tur ska fortsätta till Danderyd, men inte vilken tur. Anmärkningen saknas i själva tabellen. Men tittar man i reseplaneraren så är det faktiskt linje 688 numera som fortsätter med en tur till Danderyd och inte linje 670.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Måns Johannesson

Citat från: Lars_L skrivet 19 februari 2017, 22:29:13 PM
Känner till den. Fast det typiska är att SL inte just klarar av detta i sina system. I tidtabellen så står det förvisso i en not att en tur ska fortsätta till Danderyd, men inte vilken tur. Anmärkningen saknas i själva tabellen. Men tittar man i reseplaneraren så är det faktiskt linje 688 numera som fortsätter med en tur till Danderyd och inte linje 670.

Jodå, SL:s system klarar nog det, det stod i alla fall korrekt med not i förra tidtabellen. Det är väl snarare så att någon har slarvat när man skapade de nya tidtabellerna. Kan ju vara läge att felanmäla om man orkar.

/Måns

igel

Citat från: Lars_L skrivet 19 februari 2017, 22:29:13 PM
Känner till den. Fast det typiska är att SL inte just klarar av detta i sina system. I tidtabellen så står det förvisso i en not att en tur ska fortsätta till Danderyd, men inte vilken tur. Anmärkningen saknas i själva tabellen. Men tittar man i reseplaneraren så är det faktiskt linje 688 numera som fortsätter med en tur till Danderyd och inte linje 670.
Om du söker i reseplaneraren från Vaxholms kyrka eller senare hållplats så står det 670. Vilket delvis är logiskt, för de flesta är intresserade av vad det kommer att vara skyltat på bussen de ska ta från hållplatsen och inte att bussen byter nummer under vägen. Skulle det stå 688 670, skulle nog de flesta anta att de skulle vara tvugna att byta buss. 

Lars_L

Citat från: igel skrivet 21 februari 2017, 07:58:06 AM
Om du söker i reseplaneraren från Vaxholms kyrka eller senare hållplats så står det 670. Vilket delvis är logiskt, för de flesta är intresserade av vad det kommer att vara skyltat på bussen de ska ta från hållplatsen och inte att bussen byter nummer under vägen. Skulle det stå 688 670, skulle nog de flesta anta att de skulle vara tvugna att byta buss.

Ja har man sett. Här har man alltså en linje som har två nummer... För söker man från Rindö, så heter den 688 hela vägen till DAS. Är ju förvisso logiskt att göra så och för en enstaka skollinje är det väl vettigt. Fast det skulle ju bli väldigt förvirrande om man har en sådan lösning i större skala.

Nu är ju det här ett specialfall. I vanliga fall är det ju knappast någon vits med den här typen av lösningar, eftersom det egentligen bara skapar otydlighet. Endera bör ju linjerna gå hela sträckan, eller så ska man ha två linjer. Mervärdet av att ha sådan lösning på vissa turer är ju rätt tveksamt, då det bara gör det knepigare för resenärerna. Möjligen att man har som i Märsta att föraren ibland talar om på vilken linje turen ska fortsätta och att resenärer dit kan sitta kvar i bussen, men det har ju aldrig annonserats utåt.

Just på landsbygden där skolelever slipper göra ett byte kan det ju dock vara vettigt att ha lösningen. Det är väl dock bara sista åren som detta har annonserats ut i det här fallet.  Andelen resenärer på Rindö som inte känner till den här lösningen ändå lär ju vara minst sagt minimal. 
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Adrian Langemar

Citat från: Lars_L skrivet 21 februari 2017, 08:44:52 AM
Ja har man sett. Här har man alltså en linje som har två nummer... För söker man från Rindö, så heter den 688 hela vägen till DAS. Är ju förvisso logiskt att göra så och för en enstaka skollinje är det väl vettigt. Fast det skulle ju bli väldigt förvirrande om man har en sådan lösning i större skala.

Nu är ju det här ett specialfall. I vanliga fall är det ju knappast någon vits med den här typen av lösningar, eftersom det egentligen bara skapar otydlighet. Endera bör ju linjerna gå hela sträckan, eller så ska man ha två linjer. Mervärdet av att ha sådan lösning på vissa turer är ju rätt tveksamt, då det bara gör det knepigare för resenärerna. Möjligen att man har som i Märsta att föraren ibland talar om på vilken linje turen ska fortsätta och att resenärer dit kan sitta kvar i bussen, men det har ju aldrig annonserats utåt.

Just på landsbygden där skolelever slipper göra ett byte kan det ju dock vara vettigt att ha lösningen. Det är väl dock bara sista åren som detta har annonserats ut i det här fallet.  Andelen resenärer på Rindö som inte känner till den här lösningen ändå lär ju vara minst sagt minimal.

Vad är det där för trams. Självklart ska alla direktförbindelser annonseras, av ett antal olika anledningar.