Bussar till Livgardet och Polishögskolan?

Startat av Daniel P, 03 februari 2017, 09:11:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel P

Hur fungerar det på SL´s linjer 503 till Polishögskolan samt 559 och 591 till Livgardet?
Får vem som helst medfölja dem in på Polishögskolan och Livgardets område. eller enbart för dem med ärende in på området? Det måste väl finnas en vakt med ID-kontroll?
Eftersom det inte står något speciellt i turlistorna om särskild ID-kontroll som det gjorde på linjerna 883 och 884 som tidigare gick till Musköbasen så undrar man ju lite.

Lars-Håkan_E

Vad gäller Polishögskolan finns det ingen vakt ute vid Sollentunavägen så det är helt tillåtet att åka med bussen.

När det gäller Livgardet så går ingen av linjerna in på området, de vänder vid Soldathemmet.

Buzzlover

Polishögskolan har medans bussen (och under hela dagen) öppet vid infarten vid Sörentorp, min Mamma har släppt av mig vid hlp Brandstationen och kört in vår bil där och det har inte varit några problem, men när terror nivån höjs så stannar 503 (tidigare 502) endast vid infarten och kör inte in i Polishögskolans område.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Daniel P

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 03 februari 2017, 09:18:22 AM
Vad gäller Polishögskolan finns det ingen vakt ute vid Sollentunavägen så det är helt tillåtet att åka med bussen.

När det gäller Livgardet så går ingen av linjerna in på området, de vänder vid Soldathemmet.

Tack för svar. Angående Livgardet, får man alltså åka med bussen utan kontroll till hållplatserna mellan Livgardet och Förrådsvägen? Verkar som på kartorna att bussen går in på området?

Lars-Håkan_E

Citat från: Daniel P skrivet 03 februari 2017, 09:37:03 AM
Tack för svar. Angående Livgardet, får man alltså åka med bussen utan kontroll till hållplatserna mellan Livgardet och Förrådsvägen? Verkar som på kartorna att bussen går in på området?

Ja arbetarturerna på 559, några på morgonen och två på eftermiddagen kör slingan på området, tidigare kunde det förekomma id kontroll i a f men bara stickprov, hur det är idag kan säkert andra svara på.

Niclas Wennerlid

De turer på 559 som går in på Livgardet har med sig skyddsvakter som följer med bussen, även ID-kontroll ska utföras.
De är inte publika så man kan inte följa med in på skyddsområdet utan att ha identifierat sig och ha uppgett ärende.

// Niclas

Buzzlover

Vill också tillägga att grindarna är stängda på helgerna samt sena kvällar, så från morgonen tills bussen slutar gå så är grindarna öppnar
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

ichessy

Alla resande som ska in på livgardet måste legitimera sig med försvarsmaktens id.
Bussen söks igenom samtidigt och en beväpnad vakt med AK5C åker med hela varvet runt området. 

Gäller alla turer som ska in på Livgardets område.

Det ställs också hårda krav på bussförarna. De måste ha varit Svenska Medborgare i ca 5-10 år och de får inte ha dubbelt medborgarskap, om jag inte har fel!
Software Developer

Daniel P

Tack för alla svar!
Jag har inga planer på att testa ID-kontrollen, men frågan tycker jag är intressant. Att det inte skyltas på samma sätt som dåvarande 883 och 884. En annan intressant plats är FOI vid Grindsjön på Södertörn. Där går vissa turer på linje 848 och 729 antingen via eller som slutmål utan anmärkning i tidtabellen.