Arbetsförmedlingen måste göra ny upphandling av förarutbildning

Startat av eldani, 28 januari 2017, 18:26:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani


http://www.bussmagasinet.se/2017/01/arbetsformedlingen-maste-gora-ny-upphandling-av-forarutbildning/

Nu får man se hur lång tid det tar innan Arbetsförmedlingen kan börja med sina utbildningar av bussförare samt lastbilsförare igen.

igel

Citat från: eldani skrivet 28 januari 2017, 18:26:45 PM
http://www.bussmagasinet.se/2017/01/arbetsformedlingen-maste-gora-ny-upphandling-av-forarutbildning/

Nu får man se hur lång tid det tar innan Arbetsförmedlingen kan börja med sina utbildningar av bussförare samt lastbilsförare igen.

Jag hade önskat att an gjorde om utbildningsidén från grunden. Ett sätt vore att arbetsgivarna fick skicka personer som de såg som framtida arbetstagare till AF's utbildning. Företagen som skickar skulle förbinda sig att anställa personen när den väl har körkort och stå för eventuella merkostnader om personen inte klarar av utbildningen på utsatt tid. Det skulle ge bra incitament för företaget och den framtida anställda, samt antagligen leda till lägre utbildningskostnader och bättre förare och i förlängningen till högre status i yrket.
  Dagens utbildning som har fungerat som en slasktratt för AF där de har knuffat ner de minst anställningsbara för att bli av med dem, har knappast gynnat någon förutom möjligtvis AF's statistik.

Lars-Håkan_E

Citat från: igel skrivet 28 januari 2017, 18:52:21 PM
Jag hade önskat att an gjorde om utbildningsidén från grunden. Ett sätt vore att arbetsgivarna fick skicka personer som de såg som framtida arbetstagare till AF's utbildning. Företagen som skickar skulle förbinda sig att anställa personen när den väl har körkort och stå för eventuella merkostnader om personen inte klarar av utbildningen på utsatt tid. Det skulle ge bra incitament för företaget och den framtida anställda, samt antagligen leda till lägre utbildningskostnader och bättre förare och i förlängningen till högre status i yrket.
  Dagens utbildning som har fungerat som en slasktratt för AF där de har knuffat ner de minst anställningsbara för att bli av med dem, har knappast gynnat någon förutom möjligtvis AF's statistik.

Det kan man ju redan göra (eller har i a f kunnat göra).

Dock är det ju så att AG slipper en mängd med jobb med nuvarande system i startskedet, dock tillkommer det ju ibland jobb i ett senare skede.

Idealiskt vore en återgång till företagsinterna utbildningar och att nyttja AF i de fall man behöver en större mängd förare samtidigt.

Problemen är ju i huvudsak i storstäderna, och orsaken är att yrket inte anses som attraktivt sedan många år, för typ 30 år sedan var det under extrem högkonjunktur svårt att rekrytera förare, i övrigt sällan större problem men numera verkar det på många håll vara trubbel alltid.

Wetjo

Förut, dvs på 90-talet och tidigare, kunde man "få" en Arbetsmarknadsutbildning om man hade en skriftlig jobbgaranti från en arbetsgivare. Nu för tiden är inte det möjligt då AF prioriterar de som är svagast på arbetsmarknaden.
Det har jag en viss förståelse för, men nu är det inte alla som passar som bussförare så mitt förslag är att man får ansöka till en plats på utbildningen precis som om du söker ett jobb.
Uttagningen sker sedan i samråd mellan Arbetsgivare, fack och AF. Så gjorde man förut på Bygg-AF i Stockholm och det fungerade.
Varför uppfinna hjulet på nytt?

Ersa

Citat från: igel skrivet 28 januari 2017, 18:52:21 PM
Jag hade önskat att an gjorde om utbildningsidén från grunden. Ett sätt vore att arbetsgivarna fick skicka personer som de såg som framtida arbetstagare till AF's utbildning. Företagen som skickar skulle förbinda sig att anställa personen när den väl har körkort och stå för eventuella merkostnader om personen inte klarar av utbildningen på utsatt tid. Det skulle ge bra incitament för företaget och den framtida anställda, samt antagligen leda till lägre utbildningskostnader och bättre förare och i förlängningen till högre status i yrket.
  Dagens utbildning som har fungerat som en slasktratt för AF där de har knuffat ner de minst anställningsbara för att bli av med dem, har knappast gynnat någon förutom möjligtvis AF's statistik.

Jag håller med. Dagens system fungerar ju bevisligen inte. Ändå verkar det vara väldigt svårt (eller snarare dyrt) att tänka sig någon slags rejäl omorganisation av hela verksamheten. Istället blir det bara att man, som i startinlägget, bara antyder att man nu kan börja om i samma gamla hjulspår igen. Vilket inte löser några problem.