Kontantstopp Dalarna

Startat av miikos, 16 januari 2017, 10:52:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Adrian Langemar

Man måste få diskutera kontanthantering generellt i samma tråd även om det berör olika områden. Det skulle bli omöjligt att ha en vettig diskussion annars.

Ersa

Citat från: Krille skrivet 23 januari 2017, 14:08:41 PM
Var inte den ursprungliga tanken med denna tråd att diskutera betalningssystemet i Dalarna? Vissa skribenter tycks ha svårt att låta bli att ständigt diskutera SL:s trafik så fort tillfälle ges.  ;D

Absolut är tråden tänkt så ursprungligen. Så det gäller för de som är intresserade av specifikt Dalarna att börja skriva många fler inlägg om ursprungsämnet i tråden! ;)

Lars_L

Erfarenheter från andra län är ju dock intressanta för att kunna belysa problematiken. Om vi ska bena upp problemkomplexet kring detta, så är det väl egentligen några frågor som är centrala. Kostnaden ska vara värd att ta tillexempel. I ett län med relativt lite regionaltrafik, kan ju dock kostnaden (om det görs i samband med att viseringssystem ändå upphandlas) vara rimlig, jämfört med att införa en rad andra försäljningskanaler.

Nackdelen är förstås om uppehållen vid hållplatserna förlängs (och därmed körtiden). Här finns ju dock lösningar som gör att köpen ändå kan gå relativt snabbt. Det tidskrävande är ju egentligen de mer komplexa köpen (periodkort etc), och att man har många zoner, som kräver inmatning för föraren (för många för att enkelt kunna hanteras av trafikanten). Här kan man ju dock begränsa sortimentet ombord. Med tanke på den digitala utvecklingen, bör ju de flesta köp kunna klaras av på nätet likagärna.

Sedan är ju då frågan om det blir ett problem att inte ha möjlighet till kortköp ombord. Här finns då erfarenheten från Stockholm som tyder på att flertalet resenärer som åker ändå finner sig i detta. Den största kritiken i Stockholm som jag sett var väl innan det var möjligt att köpa en zonbiljett i förväg (och som kan aktiveras först när man reser). Hade man ingen mobil, var det ju då omöjligt att resa om man inte hade en svensk mobiltelefon.).

Det senare kan ju dock inte ligga till grund för bedömningen huruvida detta påverkar resandet i någon större utsträckning. Ser man dock på resandet i Stockholms län och kundnöjdheten, så är det ju inget som tyder på att detta skulle vara negativt. Tvärtom kan ju längre uppehållstider medföra mindre nöjdhet och en kollektivtrafik som är mindre attraktiv.

Kvar har vi då att det finns olika förutsättningar i olika län. Fördelen med Stockholm är ju att flertalet Stockholmare ändå använder kollektivtrafiken till och från. I andra län kan jag tänka mig en större andel som aldrig åker kollektivt. Samtidigt är det ju frågan om systemen ska utformas för en grupp som vill kunna ta bussen när bilen är på lagning eller om de har konsumerat alkohol.

Det viktiga för en acceptans tror jag nog ändå är att det känns som att det finns rimliga alternativ till kortköp ombord och som inte är för krångliga att använda sig av. Samtidigt är det nog så, att ifall - som exempelvis Stockholms län, det troligen skulle innebära en ganska stor merkostnad (även om man gör det i samband med att nytt system installeras), särskilt som andelen kontantbetalande resenärer är ytterst liten i Stockholm. Här finns ju också en skillnad mellan länen. Att använda rabattkort (motsvarande reskassa), ska ju vara rejält subventionerat. I annat fall är det ju svårt att få ner andelen kontantbetalande kunder.

Däremot går det ju enligt lagen inte att ha extra avgift för kortköp som sådant. Däremot får man förstås ta extra betalt för att köpa enkelbiljett (i förhållande till andra system), men då får man samtidigt problemet om man vill kunna sälja periodkort etc på bussen. Det är ju också dessa köp som väl antagligen tar längst tid. I dessa fall brukar det ju inte heller vara möjligt att köpa utan kod, då beloppsgränsen är för hög.



Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Wetjo

Såg ett mail från en Lokal tjänsteman i Smedjebacken som hävdar att Dalatrafik är skyldig att ta emot kontanter (jmf sjukvården).
I övrigt står det i Dalatrafiks regelverk för kassahantering att man är skyldig att redovisa om man har mer än 2500 SEK i kassan.
Kortterminaler är på gång och kommer att vara slutinstallerade i  höst. De första kommer i mars och ska testas under två veckor innan det stora utbytet sker. Detta innebär att biljettmaskinerna byts ut mot nya maskiner som är integrerade med kortterminalerna.
Upp till ett par hundra kan du lösa biljett utan PIN. Sen måste du knappa kod. Dalatrafik jämför denna hantering med P-automater.

Lars_L

Citat från: Wetjo skrivet 25 januari 2017, 08:11:54 AM
Såg ett mail från en Lokal tjänsteman i Smedjebacken som hävdar att Dalatrafik är skyldig att ta emot kontanter (jmf sjukvården).
I övrigt står det i Dalatrafiks regelverk för kassahantering att man är skyldig att redovisa om man har mer än 2500 SEK i kassan.
Kortterminaler är på gång och kommer att vara slutinstallerade i  höst. De första kommer i mars och ska testas under två veckor innan det stora utbytet sker. Detta innebär att biljettmaskinerna byts ut mot nya maskiner som är integrerade med kortterminalerna.
Upp till ett par hundra kan du lösa biljett utan PIN. Sen måste du knappa kod. Dalatrafik jämför denna hantering med P-automater.

Man är ju skyldig att ta emot kontanter, men man är ju inte skyldig att ta emot dem på bussen. Man måste alltså ha andra försäljningskanaler i sådana fall (läs försäljningsombud). Det tveksamma är väl egentligen som vissa gjort, att förbjuda kontanthantering på buss, men tillåta kort. Även detta torde ju dock kunna motiveras om det finns andra försäljningskanaler och det finns arbetsmiljöskäl. Men utifrån hur det ser ut med andra försäljningskanaler, kan det ju då ändå vara enklast på många håll i landet att tillåta kontantbetalning ombord.   
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

miikos

Citat från: Wetjo skrivet 25 januari 2017, 08:11:54 AM
Såg ett mail från en Lokal tjänsteman i Smedjebacken som hävdar att Dalatrafik är skyldig att ta emot kontanter (jmf sjukvården).
I övrigt står det i Dalatrafiks regelverk för kassahantering att man är skyldig att redovisa om man har mer än 2500 SEK i kassan.
Kortterminaler är på gång och kommer att vara slutinstallerade i  höst. De första kommer i mars och ska testas under två veckor innan det stora utbytet sker. Detta innebär att biljettmaskinerna byts ut mot nya maskiner som är integrerade med kortterminalerna.
Upp till ett par hundra kan du lösa biljett utan PIN. Sen måste du knappa kod. Dalatrafik jämför denna hantering med P-automater.

Problemet med kortbetalningarna brukar inte vara pin-koden. Visserligen så tar det några sekunder, men det är inget mot de minuter det kan ta för kortterminalen att få mottagning mot operatör på 3G/4G. Framförallt i Dalarna, där mottagning försvinner när bussen åker ner i en dalgång eller åker i skog. Det går ju att lösa genom att regionen godtar risken att kortet är stulet och får stå för svinnet, eller så kräver man saldokoll, men då har bussen svårt att lämna hållplatsen, om inte föraren släpper på resenären ändå.

När Västtrafik började med kortbetalningar på region/direktbussarna i Göteborgsområdet så krånglade det alltid för mig, fick åka gratis 100 % av gångerna, inte ens i city fick bussen kontakt med mobilnätet och köpen kunde ej göras.

I biljettautomaterna fick var det ofta bedrägerier med stulna kort, vilket gjorde att Västtrafik ändrade så att endast enkelbiljetter kunde köpas med kort, flerresorsbiljetter så tog automaten endast mynt. (Vilket folk sällan använde då få går runt med 50+ i mynt).

Ett annat alternativ kan ju vara att endast tillåta riktiga bankkort, och inga online-kort. Visserligen så hindras många ungdomar, men man är mer skyddad till att få pengar, även om beloppet skulle saknas så brukar kunden hamna på övertrassering.

Såg förresten nu att ICA Maxi Borlänge skulle börja sälja biljetter. Får hoppas att likande händer i Leksand. (Att man ens kan ha biljettförsäljning på en turistbyrå som är stängd på helger. Turister kommer ju endast på arbetstid, inga reser på ledig tid;) )