Kontantstopp Dalarna

Startat av miikos, 16 januari 2017, 10:52:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HJP

Citat från: Ersa skrivet 21 januari 2017, 14:43:52 PM
Jag kan bara tala om hur det fungerar på de linjer min arbetsgivare trafikerar runtom i bl.a Norrtälje, Vallentuna och Täby kommuner. Där är det som jag redan berättat i princip alla som har ett laddat accesskort med sig, lika naturligt som de har armbandsuret, plånboken och nycklarna med sig då de går ut. Av de fåtalet resenärer som råkar ha för lågt saldo på reskassan löser 80% det med enkelbiljettsköp i SL-appen på sin smartmobil, medan de återstående 20 procenten, vanligtvis äldre som varken har hemmadator och en ny mobil, får man förbarma sig över och ta med "ner på byn". Det kan bli något enstaka fall per månad kanske.
När samme person därefter ska hem ut i skogen igen efter att ha handlat mat, är reskassekortet då alltid uppladdat igen. Detta märker man ju ute på landsbygden, då det ju oftast är samme förare som kör även nästa avgång på linje.

Det var några äldre tanter runtom Östhammar, möjligtvis mot Raggarön, som var högljudda kritiker till nån reform UL genomförde för ett antal år sedan (kontantstoppet tror jag), men sedan de fick motta nyheten att de kunde beställa UL-busskort hem till sina brevlådor blev de alla nöjda igen, och kom själva på att detta var mycket smidigare än att åka på kontanta enkelbiljetter allt som oftast.
****
Jag tror att vi delvis "pratar förbi" varandra. Du pratar om trafikanter med Accesskort. Jag pratar om de andra. Jag såg dessutom att jag skrev fel, när jag skrev "Många resenärer har Accesskort, men inte alla". Jag menade: "Många människor har Accesskort, men inte alla". Har man kort, är det ju inga problem. Reskassekortet går dessutom att få automatiskt påfyllt med 200 kr, när det börjar ta slut. En tjänst på SL-sidan.
Men alla som vanligen inte åker med SL, men någon gång behöver göra det. Alla utsocknes och turister. De ser det som en självklarhet att kunna lösa ett färdbevis, när man vill åka med, men det går inte. SMS-betalning är väl borttagen?
Jag känner till flera, som överraskats av att inte få åka med bussen, för att de inte har ett färdbevis med sig. Ibland har de fått ta en dyr taxi. Någon gång har bussföraren förbarmat sig. Detta är inte bra. En klar brist i systemet.
Är man boende i SL-området, och betalar skatt för kollektivtrafiken, är det synnerligen dåligt.
Hur problemet ska lösas, med tanke på rånrisken, vet jag inte, men det måste lösas, om man ska ha ett taxesystem.

Nico

Nja, min erfarenhet är att turister å andra utsocknes brukar ha ganska bra koll på detta då de förbereder sig. Skulle vilja hävda att oavsett om en person har rest på besök till Stockholm, Valencia, Sydney eller Toronto så kollar man hur kollektivtrafiken fungerar på plats innan man försöker att åka med den. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

SMS funkar jättebra på SL-trafiken. Appen ännu bättre.
Ser dock fram emot kortbetalningsmöjligheter på bussen.

Nico

Kortbetalning är nog tveksamt om det går att använda. Tar för lång tid att hantera om varje transaktion ska verifieras av respektive bank.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

#19
Citat från: HJP skrivet 21 januari 2017, 21:27:39 PM
Jag tror att vi delvis "pratar förbi" varandra. Du pratar om trafikanter med Accesskort. Jag pratar om de andra. Jag såg dessutom att jag skrev fel, när jag skrev "Många resenärer har Accesskort, men inte alla". Jag menade: "Många människor har Accesskort, men inte alla". Har man kort, är det ju inga problem. Reskassekortet går dessutom att få automatiskt påfyllt med 200 kr, när det börjar ta slut. En tjänst på SL-sidan.
Men alla som vanligen inte åker med SL, men någon gång behöver göra det. Alla utsocknes och turister. De ser det som en självklarhet att kunna lösa ett färdbevis, när man vill åka med, men det går inte. SMS-betalning är väl borttagen?
Jag känner till flera, som överraskats av att inte få åka med bussen, för att de inte har ett färdbevis med sig. Ibland har de fått ta en dyr taxi. Någon gång har bussföraren förbarmat sig. Detta är inte bra. En klar brist i systemet.
Är man boende i SL-området, och betalar skatt för kollektivtrafiken, är det synnerligen dåligt.
Hur problemet ska lösas, med tanke på rånrisken, vet jag inte, men det måste lösas, om man ska ha ett taxesystem.

Risken att man pratar förbi varandra är mycket stor, speciellt när Stockholms län är så stort till ytan, och det finns ett flertal olika delområden med helt olika slags "kulturer" i dem alla.
Jag rör mig i skogarna i Norrtäljes och Vallentuna kommuns utkanter, ofta nära länsgränsen mot Uppsala län, och det jag finner mest fascinerande i denna fråga är just hur bra och smidigt det fungerar med betalningsstopp ombord just här ute i skogen. Kanske fungerar det rentav mycket bättre här än närmare stan, då det mestadels är vana resenärer på landsbygdslinjerna, och inte så många utsocknes samt turister?
Men det jag vill komma fram till är, att om bussar utan betalningsmöjligheter ombord nu fungerar bra här på landsbygden i Stockholms län, så borde det ju kunna fungera precis lika bra med betalstopp ombord på landsbygden i andra län? Varför klarar folk i t.ex Edsbro och Ununge av att se till att alltid ha ett accesskort i bakfickan till sin röda SL-buss, medan folk i grannsocknarna Knutby och Almunge (alla fyra ligger i samma historiska härad) måste ha en bankkortsterminal som nödfallslösning i sin gula UL-buss?

Sen en sak till. Om man har bosatt sig i SL-området, och därmed börjat betala skatt för kollektivtrafiken, så borde man väl i nån veva kunna ta reda på vad för regler och rutiner som gäller i samhället? Å andra sidan har jag sedan jag började hoppa in på ersättningsbussarna i Vallentuna/Täby snabbt kommit underfund med att det finns väldigt många vuxna helsvenska människor även uppåt 40-50-årsåldern som märkligt nog har väldigt dåliga kunskaper om hur samhällets funktioner är uppbyggda och fördelade.

Ersa

Citat från: Nico skrivet 22 januari 2017, 00:26:09 AM
Kortbetalning är nog tveksamt om det går att använda. Tar för lång tid att hantera om varje transaktion ska verifieras av respektive bank.

Medhåll. Med kortbetalning ombord flyttas vi ju direkt tillbaka till omkring 2004-2005 då förra enhetstaxan provades, och kontantbiljetterna ombord bara var någon enstaka krona dyrare än kioskernas förköpsremsor. Ojojoj, vad långa hållplatsstopp, förseningar och missade anslutningar man hade då. Minns särskilt den fasta avgången på 625:an jag körde från Rimbo 17:25, som vände i Danderyd och gick tillbaka norrut igen från Danderyd 18:20. Den 18:20-turen gick alltid med flera minuter för sen avgång under hela ombordbetalningsförsöket. Men bara då. Varken före eller efter försöket.

Men visst skulle det gå, om man först skulle göra om alla tidtabeller med längre körtider (långsammare medelhastighet) och mer "luft" i tidtabellen efter varje ankomst till en ändhållplats. Som givetvis skulle leda till att man skulle behöva rensa bort flera avgångar på många olika linjer för att inte förarnas arbetsdagar skulle bli för långa. En klar fördyring skulle det i alla fall bli, utslaget på länets alla 1900 st bussar.

Lars_L

I normalfallet skulle jag nog instämma i att det fungerar bra, oavsett lite var man bor i länet. De flesta vet ju hur det fungerar och väldigt få Stockholmare saknar ju accesskort.

De problem som uppstår är väl snarast folk som "glömt" ladda kortet och kommer från hemmaadressen och ute i skogen m.m.. I praktiken blir det ju så att förarna ofta "bjuder" på resan in till ett ställe där det går att ladda, eller försöker förmå kunden att köpa sms-biljett. Här kan man ju önska förbättringar dock i framtiden. Man kan ju  hoppas exempelvis på en app som gör det möjligt att se behållningen på det egna kortet. Men det kräver ju en del teknikutveckling.

Det andra stora problemet är väl just turister som "hamnar" på ställen där man ska åka tillbaka kollektivt och får problem. Som redan omtalats gäller det exempelvis vid Waxholm då många åkt båt ut från Stockholm, men tar tillbakavägen via Waxholm, samma sak vid exempelvis Stavsnäs.

När det gäller betalkort har ju behovet nästan försvunnit när SMS finns. Skillnaden i många andra län (och kanske Dalarna) är ju att det finns få betalningsställen och man mer behöver det för att också kunna köpa periodkort och andra biljettyper ombord på bussen.

Men även betalkort borde det ju gå att lösa på liknande sätt som i London, det vill säga att man kan dra direkt från kortet genom att blippa, alternativt ha en automat på bussen för kontokort, där kunden handlar själv. Det senare begränsas väl dock främst av kostnadsskäl, snarare än teknikskäl.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

buskörare

Varför skulle Stockholm inte klara betalkort när andra län klarar det? Som ovan skriver, behövs ingen kod så går det ju rätt fort. Och lägger man sen på en kostnad så det blir dyrare, så tror jag inte så många kommer använda det så att det blir problem. Framförallt inte eftersom Access-korten innan enhetstaxan orsakade ganska mycket problem dom med.

Lars-Håkan_E

Citat från: Lars_L skrivet 22 januari 2017, 08:19:20 AM
Man kan ju  hoppas exempelvis på en app som gör det möjligt att se behållningen på det egna kortet. Men det kräver ju en del teknikutveckling.

En sådan finns och har funnits i många år, tror t.om det finns flera olika.

Det kräver dock en Iphone eller Androidtelefon

BSB101

Citat från: buskörare skrivet 22 januari 2017, 10:39:05 AM
Varför skulle Stockholm inte klara betalkort när andra län klarar det?

Är väl ingen som påstått att SLL inte skulle klara av att införa så man skulle kunna betala med kreditkort/betalkort på bussen. Frågan är mer om efterfrågan är så stor att det motiverar vad det skulle kosta?

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 22 januari 2017, 10:39:05 AM
Varför skulle Stockholm inte klara betalkort när andra län klarar det? Som ovan skriver, behövs ingen kod så går det ju rätt fort. Och lägger man sen på en kostnad så det blir dyrare, så tror jag inte så många kommer använda det så att det blir problem. Framförallt inte eftersom Access-korten innan enhetstaxan orsakade ganska mycket problem dom med.

Andra län har inte över 1900 st bussar som alla måste vara extremt likriktade i utrustning, och inte heller samma tryck när det gäller många påstigande passagerare och många hållplatsstopp även långt utanför tätorterna. Dessa stopp är ibland utformade att de hindrar övrig trafik att passera, och då har man inte tid till ännu en krånglande maskin. Förutom att körtiderna drabbas (då det knappast lär bli nåt högre pris ombord) blir det dessutom dyrt att köpa, leverera och underhålla nästan 2000 kortterminaler som bara ska sitta där för "nödfallsbiljetter".

Det enda som tog tid med reskassan innan den 9 januari i år var resor mellan zon C och A, men även dessa sju knapptryck per påstigande fick de vana "zon C-förarna" ju in rutinerna på till slut.

buskörare

Citat från: BSB101 skrivet 22 januari 2017, 18:32:09 PM
Är väl ingen som påstått att SLL inte skulle klara av att införa så man skulle kunna betala med kreditkort/betalkort på bussen. Frågan är mer om efterfrågan är så stor att det motiverar vad det skulle kosta?

Jo Ersa ovh Nico t.ex.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 22 januari 2017, 20:22:49 PM
Andra län har inte över 1900 st bussar som alla måste vara extremt likriktade i utrustning, och inte heller samma tryck när det gäller många påstigande passagerare och många hållplatsstopp även långt utanför tätorterna. Dessa stopp är ibland utformade att de hindrar övrig trafik att passera, och då har man inte tid till ännu en krånglande maskin. Förutom att körtiderna drabbas (då det knappast lär bli nåt högre pris ombord) blir det dessutom dyrt att köpa, leverera och underhålla nästan 2000 kortterminaler som bara ska sitta där för "nödfallsbiljetter".

Det enda som tog tid med reskassan innan den 9 januari i år var resor mellan zon C och A, men även dessa sju knapptryck per påstigande fick de vana "zon C-förarna" ju in rutinerna på till slut.

Nu består ju SL-trafiken av fler områden än de  du kör och den erfarenheten du har är inte den enda riktiga.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 23 januari 2017, 08:14:19 AM
Nu består ju SL-trafiken av fler områden än de  du kör och den erfarenheten du har är inte den enda riktiga.

Roslagen är ett av de minst stressiga trafikområdena, men även här uppe är tidtabellerna upplagda med korta hållplatsstopp. Det räcker med fler stopp än normalt (även om alla har accesskortet klart) på 639 för att bussen ska bli rejält försenad från Hallstavik ner till Rimbo, och då har bussen bara kommit halvvägs på linjen. Med kontokortsläsare som bara uppmuntrar till ökat enkelbiljettsresande blir knappast sådana förseningar mindre vanliga. Som sagt har vi redan upplevt ombordköpsförsök, senast 2004, och det fungerade inte bra.
Hur ska andra trafikområden (som jag förvisso också kört en hel del SL-trafik i under de senaste 13 åren) som har betydligt högre antal påstigande klara körtiderna med bankkortsläsare? Skulle linje 1-4 i innerstan klara det? Hur skulle köerna till tunnelbanespärrarna se ut i rusning om dem alla accepterade bankkort?

Krille

Var inte den ursprungliga tanken med denna tråd att diskutera betalningssystemet i Dalarna? Vissa skribenter tycks ha svårt att låta bli att ständigt diskutera SL:s trafik så fort tillfälle ges.  ;D

K