Kontantstopp Dalarna

Startat av miikos, 16 januari 2017, 10:52:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

miikos

Hörde detta på radion imorse.

Kontantstopp på samtliga bussar åt Dalatrafik ifrån 16/1 2017, tillsvidare. Facket har som väntant efter ett rån av förare, beslutat om skydsstopp.

http://dalatrafik.se/sv/texter-i-nyhetslista/kontantstopp/

Problemet är ju mest att både upphandling och installation av kortterminaler fördröjdes, installationen skulle ha skett hösten 2013, enligt Dalatrafik, men är på väg nu, senast sommaren 2017 ska alla bussar ha fått kortläsare. Hitils har jag inte sett en ända buss med kortläsare.

Webb butiken där man kunde förköpa biljetter är stängd tillsvidare pga för många fel. Betalningsautomater finns endast i större orter och inte i Rättvik, Leksand osv biljetter säljs på turistbyrårer, som har öppet ibland på helger.

Visst appen fungerar bra, om man har Smartphone och är utan betalningsanmärkning, eller med lånat betal-/kreditkort.

Vad tror ni lösningen är?

Påskynda arbetet med kortterminaler? Fler köpställen.

Påskynda arbetet med kortterminaler. Fler köpställen? Ny upphandling om mobilbetalning, så sms fungerar?

Idagsläget gäller gratisåkning för de som skulla betala med kontanter.

Ersa

Visst är det märkligt. Det är fortfarande uppåt 2-4 mil mellan ombuden/försäljningsställena runtom Stockholms läns landsbygd, och trots att all form av betalning ombord på bussarna har varit borttagen i många år nu, fungerar det ändå. Varför kan det då inte fungera även i andra län, utan att man där är tvungna att ha bankkortbetalning ombord?

miikos

Handlar nog mest om vad Dalatrafik vill göra. Andra betalsätt än kontanter har efterfrågas länge av de flesta.

I andra län så har man vad jag har sett försäljningsombud som har längre öppettider, affärer/kiosker.

Biljettautomaterna är ofta ur funktion, när jag har påpekat det för Dalatrafik så har de sagt att de inte kan ansvara för att det ska gå att köpa biljett, utan att man måste ha Smartphone eller kontanter med sig. Men nu försvinner kontanter som Dalatrafik har sett som deras huvudbetalsätt.

Personligen så klarar jag mig med årskort och enkelbiljetter köper jag med resplus på SJ.se

Antar att de i övriga län har haft mer vilja hos trafikmyndigheten.

Staffan Sävenfjord

Fast kontantstoppet är redan hävt av Arbetsmiljöverket. Först bara för de turer som körs av Keolis, men sedan i eftermiddag gäller det även Sambus.

http://www.dt.se/dalarna/kontantstoppet-pa-bussarna-lyfts-av-arbetsmiljoverket
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Harald Nordius

Citat från: Ersa skrivet 16 januari 2017, 11:01:40 AM
Visst är det märkligt. Det är fortfarande uppåt 2-4 mil mellan ombuden/försäljningsställena runtom Stockholms läns landsbygd, och trots att all form av betalning ombord på bussarna har varit borttagen i många år nu, fungerar det ändå. Varför kan det då inte fungera även i andra län, utan att man där är tvungna att ha bankkortbetalning ombord?
Det där är ju ett cirkelresonemang. Det fungerar för kollektivtrafikens resenärer eftersom de för vilka det inte fungerar inte kan använda kollektivtrafiken.

Anders Noren

Citat från: Harald Nordius skrivet 16 januari 2017, 18:07:11 PM
Det där är ju ett cirkelresonemang. Det fungerar för kollektivtrafikens resenärer eftersom de för vilka det inte fungerar inte kan använda kollektivtrafiken.

Nu var det ett tag sedan jag regelbundet rörde mig i SL-land och umgicks med invånarna, men på remstiden så uppfattade jag att det var normalt att ha en SL-remsa hemma för de där enstaka resorna. T.o.m. jag, som aldrig har bott i Stockholm (förutom när jag gjorde lumpen, men det räknas inte), har tidvis haft en remsa för att det var praktiskt. Det är ett beteende som jag inte känner igen från min tid i X-trafikland där det snarare uppfattades som en mänsklig rättighet att få lösa enkelbiljett ombord.

HJP

Citat från: Ersa skrivet 16 januari 2017, 11:01:40 AM
Visst är det märkligt. Det är fortfarande uppåt 2-4 mil mellan ombuden/försäljningsställena runtom Stockholms läns landsbygd, och trots att all form av betalning ombord på bussarna har varit borttagen i många år nu, fungerar det ändå. Varför kan det då inte fungera även i andra län, utan att man där är tvungna att ha bankkortbetalning ombord?
****
Hur vet du att det fungerar? Har man koll på alla som inte kan åka buss, utan tvingas ta bilen, trots att de vill betala?

Ersa

Citat från: Harald Nordius skrivet 16 januari 2017, 18:07:11 PM
Det där är ju ett cirkelresonemang. Det fungerar för kollektivtrafikens resenärer eftersom de för vilka det inte fungerar inte kan använda kollektivtrafiken.

Citat från: HJP skrivet 16 januari 2017, 20:56:33 PM
Hur vet du att det fungerar? Har man koll på alla som inte kan åka buss, utan tvingas ta bilen, trots att de vill betala?

Jag har under de senaste 15-16 åren aldrig sett en enda insändare, eller hört ett enda muntligt klagomål ens här i länets yttersta landsbygd, från folk som haft problem med att anskaffa biljett i tid. Som Anders Noren skriver har traditionen att ha en remsa i beredskap funnits i decennier, och det vara bara under det kaosartade kortlivade försöket med kombinerad enhetstaxa+ombordbetalning i första halvan av 00-talet som folk betalade ombord i stor utsträckning. Innan dess var ju enkelbiljetterna ombord mer än dubbelt så dyra som remsan, vilket gjorde dem till endast nödfallsköp.
Då den förra enhetstaxan+ombordbetalning togs bort hördes inga klagomål annat än gentemot prishöjningarna. Inga demonstrationer skedde över någon slags mänsklig rättighet att få dyka upp på hållplatsen direkt från skogen och betala med mynt ombord. Möjligtvis för att folk mindes alla förseningar (inkl missade anslutningar) som skedde regelbundet på det illa genomtänkta ombordköpsförsöket omkring 2004-2005?
Idag har alla resenärer varsitt Accesskort, och det värsta som kan hända är att någon resenär någon enstaka gång inte har tillräckligt med pengar på kortet då en resa ska påbörjas "ute i skogen", men det är inte ofta. På vägen hem har samme resenär alltid laddat på kortet i en tätort.

buskörare

Vi har fortfarande ganska ofta (några i veckan, framförallt sommartid) folk som inte vet om/kan betala. Problemet hos oss är att det finns så få ställen i Vaxholm att köpa på och den stora campingen ligger knappt ens i närheten.

miikos

Blev ändring igen, Dalatrafik tillåter nu att Keolis inte har kontantbetalningar kvällstid- och nattetid på tätortstrafiken och landsbygdstrafiken i Falun och Borlänge, samt på direktbusstrafiken mellan Falun/Borlänge.

http://dalatrafik.se/sv/texter-i-nyhetslista/kontantstopp/

Det borde fungera bättre, Falun och Borlänge har ju ganska okej försäljningsställen som är öppna under helger om man behöver ladda sitt kort, och köpa enkelbiljetter om man inte har smartphone.

Ted Selander

Tursamt nog har jag ännu förmånen att köra några pass i månaden, nu i Jönköping. Jag tillhör inte dem som måste vara "sist med det gamla", men gläder mig åt att just F-län är den sista utposten med kontanthantering.
Bra service till resenärerna är det, och snabbt går det, har man bara god ordning på sina sedlar och mynt. Rasslet från myntväxlaren och prasslet av sedlar ger litet guldkant på jobbet, med litet mer kontakt också med resenärerna. Dagens ungdom gillar att veckla ihop en tjuga maximalt, då tar det förstås en stund innan de kan få två kronor tillbaka. Det är inte så mycket laddning av reskassa- och periodkort, en smålänning vill inte gärna hosta upp de 30 kr extra som det kostar ombord numera.

Bankkortsläsare är under införande, med hittills blandat resultat, främst kontaktproblem både med bank och biljettmaskin.

yngrot

Jag tycker det är väldigt skönt slippa hantering av pengar på bussen särskilt alla tunga mynt och ofta fick man gå och växla till sig mynt. Nej den tiden saknar jag inte .. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

miikos

Som jag har förstått det så har förarna klagat på den stora dagskassan de har i bussarna. Eftersom man köper sina månadskort på bussarna vanligen, så blir det lätt mycket pengar. Om ett månadskort kostar 1500 kr, och fyra resenärer köper dessa, så har man 6 000 kr i bussen. Vilket inte är onormalt efter löning. Framförallt nu när webb-butiken varit stängd ett tag. Stora dagskassor med liten rånskydd kan vara attraktivt för buset.

Appen kan man endast köpa enkelbiljetter i.

HJP

Citat från: Ersa skrivet 17 januari 2017, 10:33:48 AM
Jag har under de senaste 15-16 åren aldrig sett en enda insändare, eller hört ett enda muntligt klagomål ens här i länets yttersta landsbygd, från folk som haft problem med att anskaffa biljett i tid. Som Anders Noren skriver har traditionen att ha en remsa i beredskap funnits i decennier, och det vara bara under det kaosartade kortlivade försöket med kombinerad enhetstaxa+ombordbetalning i första halvan av 00-talet som folk betalade ombord i stor utsträckning. Innan dess var ju enkelbiljetterna ombord mer än dubbelt så dyra som remsan, vilket gjorde dem till endast nödfallsköp.
Då den förra enhetstaxan+ombordbetalning togs bort hördes inga klagomål annat än gentemot prishöjningarna. Inga demonstrationer skedde över någon slags mänsklig rättighet att få dyka upp på hållplatsen direkt från skogen och betala med mynt ombord. Möjligtvis för att folk mindes alla förseningar (inkl missade anslutningar) som skedde regelbundet på det illa genomtänkta ombordköpsförsöket omkring 2004-2005?
****
Jag stöter, då och då, på folk som inte kan åka buss, därför att det inte går att köpa ett färdbevis där. Det är nog inte många som skriver insändare, så fort de stöter på en motgång.

Citat från: Ersa skrivet 17 januari 2017, 10:33:48 AM
Idag har alla resenärer varsitt Accesskort, och det värsta som kan hända är att någon resenär någon enstaka gång inte har tillräckligt med pengar på kortet då en resa ska påbörjas "ute i skogen", men det är inte ofta. På vägen hem har samme resenär alltid laddat på kortet i en tätort.
****
Många resenärer har Accesskort, men inte alla.
Hur laddar de kortet i en tätort, på vägen hem, om de inte kunde åka dit? Vad är det som säger att de skulle till en tätort?
Det "måste" finnas en möjlighet, särskilt om man betalar skatt till kollektivtrafiken, att betala på bussen. Allt annat är orimligt, så länge man har ett taxesystem. Det är också en viktig funktion för all turister och andra utsocknes, som inte känner till taxebestämmelserna.

Ersa

Citat från: HJP skrivet 21 januari 2017, 14:00:34 PM
Många resenärer har Accesskort, men inte alla.
Hur laddar de kortet i en tätort, på vägen hem, om de inte kunde åka dit? Vad är det som säger att de skulle till en tätort?
Det "måste" finnas en möjlighet, särskilt om man betalar skatt till kollektivtrafiken, att betala på bussen. Allt annat är orimligt, så länge man har ett taxesystem. Det är också en viktig funktion för all turister och andra utsocknes, som inte känner till taxebestämmelserna.

Jag kan bara tala om hur det fungerar på de linjer min arbetsgivare trafikerar runtom i bl.a Norrtälje, Vallentuna och Täby kommuner. Där är det som jag redan berättat i princip alla som har ett laddat accesskort med sig, lika naturligt som de har armbandsuret, plånboken och nycklarna med sig då de går ut. Av de fåtalet resenärer som råkar ha för lågt saldo på reskassan löser 80% det med enkelbiljettsköp i SL-appen på sin smartmobil, medan de återstående 20 procenten, vanligtvis äldre som varken har hemmadator och en ny mobil, får man förbarma sig över och ta med "ner på byn". Det kan bli något enstaka fall per månad kanske.
När samme person därefter ska hem ut i skogen igen efter att ha handlat mat, är reskassekortet då alltid uppladdat igen. Detta märker man ju ute på landsbygden, då det ju oftast är samme förare som kör även nästa avgång på linje.

Det var några äldre tanter runtom Östhammar, möjligtvis mot Raggarön, som var högljudda kritiker till nån reform UL genomförde för ett antal år sedan (kontantstoppet tror jag), men sedan de fick motta nyheten att de kunde beställa UL-busskort hem till sina brevlådor blev de alla nöjda igen, och kom själva på att detta var mycket smidigare än att åka på kontanta enkelbiljetter allt som oftast.