Ersättning till Nobina för varje SL-resenär

Startat av Årskort Guld SJ, 13 januari 2017, 21:44:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Årskort Guld SJ


Har noterat att under skoltid reser väldigt många skolungdomar åker den superkorta sträckan Söderbymalmsskolan - Haninge Centrum, en bussresa som tar cirka en minut men som är väldigt populär.

Inget ont om det och det är alltid trevliga ungdomar men eftersom denna sträcka utgör 20-del av den sträcka jag går med mina hundar har jag förvånat över att man står och väntar på bussen medan man lika gärna kan gå den korta sträckan.

Pratade med några medpassagerare på bussen idag om just detta och fick höra att denna korta sträcka är Nobinas mest lönsamma eftersom man får 20:- för varje skolungdom som "blippar" sitt kort för att åka den korta biten ( och sedan tillbaka ).

Men 20:- är ju vad min pensionärsbiljett kostar ( om jag nu skulle köpa sådan då jag just nu har årskort och åker på det).

Men stämmer uppgifterna att Nobina får 20:- per "blipp" dvs va min min biljett kostar.

Eller är det så att ersättningen inte är publik och beloppet 20.- per "blipp" bara en skröna som cirkulerade bland bussresenärerna på denna tur med 835:an?

/Jan-Erik








Lars_L

Man brukar aldrig släppa exakt vad man får i ersättning, men eftersom avtalet är värt 610 miljoner om året räknat på ca 30 miljoner resenärer per år, så ligger det ju på omkring 20 kronor. Dock brukar SL:s avtalsvärde kunna innehålla några andra parametrar etc, så det kan kanske diffa någon krona upp eller ner.

Detta blir ju resultatet av det här sättet att ersätta entreprenörerna på att korta resor blir extremt lönsamma, medan man å andra sidan ändå måste köra turer till Dalarö och andra orter på landsbygden i flera mil med några enstaka passagerare. Då täcker 20-lappen per passagerare långt ifrån driftskostnaderna...Tanken bakom detta är ju att effektivisera trafiken, vilket då blir en stark drivkraft för entreprenören. Men visst är skolelevernas lathet en bra affär för Nobina. Dock kan man ju komma ihåg att så här korta resor är känsliga för om man får stå och vänta länge på bussen. Så det krävs ju samtidigt bra turtäthet etc.

En 20-lapp är förresten ungefär vad medelresan i SL kostar i produktionskostnader.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Årskort Guld SJ

Men då var 20:- per "blipp" en hyfsat bra approximation.

Sedan får man inte ersättning för resenärer med barnvagnar och rullatorer ....

Tack för svaret.

/Jan-Erik

Ulf Berlin

Citat från: Årskort Guld SJ skrivet 13 januari 2017, 22:46:04 PM
Men då var 20:- per "blipp" en hyfsat bra approximation.

Sedan får man inte ersättning för resenärer med barnvagnar och rullatorer ....

Tack för svaret.

/Jan-Erik
Föraren kan"blippa"själv på en knapp framme hos sig att registrera fuskåkare t ex så det är inte
otroligt att de kan registrera dessa också./Ulf

Niclas Wennerlid

Fast den registreringen ger ingen ersättning.
Knappens funktion är att registrera en betalningsvägran, enbart för statistik så man i ett senare skede kan planera betalningskontroller.

// Niclas

Årskort Guld SJ

Korrekt!

Fick svaret när jag satt på 829:an och vid tidtabellsuppehållet vid Handenterminalen gick jag fram och stämde av detta med bussföraren som bekräftade att man bara kunde registrera betalningsvägran men att detta inte skapade intäkt för Norbina.

Lite vid sidan av ämnet så är jag fundersam över att man har en knapp för att registrera betalningsvägran? Är det frivilligt att betala bussbiljett?

( Riktat till SL och inte bussföraren )

Lars_L

#6
Precis. Avtalen bygger ju på att man bara får VBP för registrerade resenärer i access. Man räknar alltså med att det bara är en viss procent av de som reser (och faktiskt har en biljett - exempelvis SMS eller utskrivna enkelbiljetter från accessmaskinerna "blippas" ju inte) som då ger ersättning. SL skiljer här på faktisk valideringsgrad, det vill säga hur många biljetter som "blippas" och möjlig valideringsgrad, det vill säga hur många som kan valideras i systemet, medan tjuvåkare inte ger någon ersättning - ett sätt för att få bolagen som kör att försöka miniminera det antalet.

Så om den möjliga valideringsgraden av 30 miljoner resenärer ligger på 90 procent, är det alltså 27 miljoner påstigande som man får ersättning för. I sådana fall är ersättningen då lite högre per "blipp" - kanske snarare 22,5 kronor. Detta var ju också 2014 - så nu är det säkert uppe i minst 23 kronor per "blipp" idag.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Citat från: Årskort Guld SJ skrivet 14 januari 2017, 17:03:17 PM
Korrekt!

Fick svaret när jag satt på 829:an och vid tidtabellsuppehållet vid Handenterminalen gick jag fram och stämde av detta med bussföraren som bekräftade att man bara kunde registrera betalningsvägran men att detta inte skapade intäkt för Norbina.

Lite vid sidan av ämnet så är jag fundersam över att man har en knapp för att registrera betalningsvägran? Är det frivilligt att betala bussbiljett?

( Riktat till SL och inte bussföraren )

Föraren har ju sällan någon möjlighet att driva in avgiften om någon väljer att låta bli att betala, i dagens samhälle bör man nog undvika att bry sig så mkt utan låta dem som har betalt för att ta i med hårdhandskarna göra det, man kan ju kalla på vakter/polis någon gång ibland för att markera att det inte är OK, dock kan det ju leda till problem då merparten av passagerarna vill komma fram och inte vänta på vakterna.

Sedan finns det säkert fortfarande chaufförer som ser det som en personlig förolämpning om någon går förbi utan att göra rätt för sig och använder alla tillbuds stående medel (även utanför regelverket) för att stävja sådant, dock gissar jag att det är ett mindre lämpligt beteende idag jämfört med när jag senast körde SL Trafik.

Årskort Guld SJ

#8
Inser problematiken och har respekt för den.

Noterar att en del chaufförer höjer rösten rejält när det är frågan om betalningsvägran så att alla övriga i bussen hör varenda ord.
Sedan ber man den/dom som inte vill betala bussen att lämna den.

Är det hyfsat mycket folk i bussen upplever betalningsvägrarna att det är skämmigt att åka med och alla som tittar ut dom så dom brukar snällt droppa av.

Men det är klart att om det är en nattbuss och man i stort sett är ensam och det kommer in ett ungdomsgäng som inte vill betala så skulle även jag hålla en väldigt låg profil.

Lars-Håkan_E

Ja det är ett bra sätt att agera.

Själv har jag en hel del historier från -80 och början på 2000 talet hur jag själv och kollegor agerat, om jag skriver memoarer nån gång får jag skriva hur vi betedde oss.

Ulf Berlin

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 14 januari 2017, 21:30:03 PM
Ja det är ett bra sätt att agera.

Själv har jag en hel del historier från -80 och början på 2000 talet hur jag själv och kollegor agerat, om jag skriver memoarer nån gång får jag skriva hur vi betedde oss.
Världen var mycket lugnare(och mera omedveten)innan tidningen Metro och övriga"sociala medier"fanns...;)/Ulf

Peter Wallentin

Man kan undra om detta med "bra betalt" är skälet till att en av få nyheter i tidtabellshäftet för Haninge 2016-12-11 som det skrivs om är att påstigning tillåts även för linje 865 vid Handenterminalen och Haninge centrum i riktning mot Söderbymalmskolan. Helt klart finns det ett behov hos de åkande ungdomarna.

/Peter

Årskort Guld SJ

CitatMan kan undra om detta med "bra betalt" är skälet till att en av få nyheter i tidtabellshäftet för Haninge 2016-12-11 som det skrivs om är att påstigning tillåts även för linje 865 vid Handenterminalen och Haninge centrum i riktning mot Söderbymalmskolan. Helt klart finns det ett behov hos de åkande ungdomarna.

Visste faktiskt inte att det inte gick att åka Handenterminalen/Haninge Centrum - Söderbymalmsskolan med 865 ( som kommer från Skärholmen ). Misstänker att om det inte gått att stiga på tidigare och det går nu beror på att annars en massa resenärer tror att man kan stiga på en buss som går till Söderbymalmsskolan liksom alla andra bussar som går sträckan.

Någon merförtjänst blir det nog inte för det dräller av bussar på just den sträckan för våra ungdomar att åka med.