Arrivafrågor (Råsta/Täby) samt ersättningstrafik för Roslagsbanan

Startat av Tommy E, 20 november 2016, 13:57:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: Mikey skrivet 24 november 2016, 16:12:37 PM
Arriva har inga B12M. Volvo B10MA-55 finns bara ett exemplar kvar av hos Midbus om dom nu ska hjälpa till något (eller kör Arriva allt själva?), annars finns det inga såna kvar som kan användas till ersättningstrafik.

Arriva brukar väl köra själva? Tror det är det som är tanken i alla fall.

Buzzlover

Citat från: Mikey skrivet 24 november 2016, 16:12:37 PM
Arriva har inga B12M. Volvo B10MA-55 finns bara ett exemplar kvar av hos Midbus om dom nu ska hjälpa till något (eller kör Arriva allt själva?), annars finns det inga såna kvar som kan användas till ersättningstrafik.

Kollade upp det lite mera, Bus Trade Center ska ha Fd Connex 4950
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Mikey

Citat från: Buzzlover skrivet 24 november 2016, 20:23:48 PM
Kollade upp det lite mera, Bus Trade Center ska ha Fd Connex 4950

Den är nog sedan länge borta, dom har bara inte avregistrerat bussen. I synnerhet då den ställdes av för 8,5 år sedan.

Om man tittar på pappret så har Bus Trade Center 958 bussar registrerade på sig, NNT har 177 bussar och Busmarket har 178 bussar. I princip alla av dessa finns dock inte kvar rent fysiskt. I alla fall inte i Sverige.

Peter Rost

Hur stort antal bussar behövs för denna Ersättningstrafik?

//Peter

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 24 november 2016, 14:24:08 PM
Allt för att slippa ha ledvagnarna mellan Frösunda och Kårsta. Bra lösning tycker jag.

Återanvändning av en smidig nygammal lösning. Sommaren 2004 kördes det ju ledvagnar på dåvarande linje 916 mellan Roslags-Näsby och Lindholmen, medan det endast kördes kortvagnar på 661 Lindholmen-Kårsta.

Tommy E

Citat från: buskörare skrivet 24 november 2016, 17:10:41 PM
Arriva brukar väl köra själva? Tror det är det som är tanken i alla fall.

När Österskärslinjen var avstängd under 2014 var det en hel del bussar från andra företag, men jag minns inte riktigt vad det berodde på. Var det inte så att avstängningen blev längre än vad som var planerat från början?

Utöver de inhyrda bussarna skulle jag gissa att Arriva 6222-28 sätts in tillsammans med blandade ledbussar från Täby, Råsta, Märsta och Mälaröarna. Detta skulle kunna bli sista uppdraget för gamla 7164 innan den fyller 16 i sommar...
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Ersa

Citat från: Tommy E skrivet 24 november 2016, 23:46:49 PM
När Österskärslinjen var avstängd under 2014 var det en hel del bussar från andra företag, men jag minns inte riktigt vad det berodde på. Var det inte så att avstängningen blev längre än vad som var planerat från början?

Arriva skulle väl köra några månader på Österskär följt av några månader på Kårsta, men då avstängningen av Österskär oväntat drog ut på tiden hela tre månader pga krångel med signalanläggningarna, var man tvungen att leja in extern hjälp. Därefter drog väl Kårstaavstängningen ut på oplanerad övertid nästan lika länge?

Peter Rost

Citat från: Tommy E skrivet 24 november 2016, 23:46:49 PM
När Österskärslinjen var avstängd under 2014 var det en hel del bussar från andra företag, men jag minns inte riktigt vad det berodde på. Var det inte så att avstängningen blev längre än vad som var planerat från början?

Utöver de inhyrda bussarna skulle jag gissa att Arriva 6222-28 sätts in tillsammans med blandade ledbussar från Täby, Råsta, Märsta och Mälaröarna. Detta skulle kunna bli sista uppdraget för gamla 7164 innan den fyller 16 i sommar...

Är B12:orna 6844-45 kvar på Mälaröarna?

Tommy E

Citat från: Ersa skrivet 24 november 2016, 23:59:08 PM
Arriva skulle väl köra några månader på Österskär följt av några månader på Kårsta, men då avstängningen av Österskär oväntat drog ut på tiden hela tre månader pga krångel med signalanläggningarna, var man tvungen att leja in extern hjälp. Därefter drog väl Kårstaavstängningen ut på oplanerad övertid nästan lika länge?

Just det, så var det ja. Vi får väl se hur det går den här gången... ;)

Citat från: Peter Rost skrivet 25 november 2016, 00:28:14 AM
Är B12:orna 6844-45 kvar på Mälaröarna?

Japp! Jag är dock osäker på om man skulle gå med på att låna ut några boggibussar ifall det blir aktuellt. Det kan vara så att samtliga behövs i den egna trafiken.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

buskörare

Ja, eftersom förseningen drog ut över hösttidtabellen så blev det lite panik där.

Fredrik Gelin

Det är väl så att planerade avstängningar/ersättningar skall hanteras inom ramen för det befintliga kontraktet?
Det borde innebära att det blir svårt att motivera externa entreprenörer, speciellt eftersom Midbus, Junior & co och liknande företag sannolikt inte har viseringsutrustning och Buss-PC i sina bussar vilket jag gissar att SL kräver.

Bussar tror jag nog att det går att hitta ändå, men förare kan bli en svårare nöt att knäcka då arbetsförmedlingen vad jag förstått inte utbildar några nya förare under våren pga något strul med upphandling av utbildare.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Ersa

Om jag tolkat/uppfattat det rätt (med reservation för felaktigheter) är det inte jättehårda krav på ersättningslinjerna 27-29, och att det där går bättre med avvikande färger, normalgolv och accessbrist. Detta såg vi ju t.ex på Österskär senast.
Medan det på den utökade trafiken med 6xx-linjenummer är i stort sett samma fordonskrav som den ordinarie trafiken.

Fredrik Gelin

I så fall borde ju ersättningstrafiken ligga utanför ordinarie trafik?
Senast var det väl så att ersättningen blev oplanerad iom strulet med signalsystemet?
Det kan ju förklara att Trafikförvaltningen såg mellan fingrarna med viseringsutrustningen.
Dessutom är väl Norrortsavtalet åtminstone delvis baserat på viseringar vilket borde innebära ett intresse av att visera även etsättningsresenärer?

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Ersa

Jag vet inte hur E20-avtalet ser ut gällande ersättningstrafiken, men jag har svårt att tänka mig att SL krävt att operatören förväntas ha ett så stort antal förare samt accessförsedda lågentrébussar i reserv att man förväntas klara av en av huvudmannen helt avstängd Roslagsbana i flera månader.
Jämför Westins bussar för tunnelbanan. Inte finns det så många bussar ståendes i startklar reserv att de klarar av t.ex att täcka upp en totalavstängning av hela röda linjen i 6-9 månader.

buskörare

Det anställs 150 förare nu. Utbildas som 17. Endel från andra garage, andra direkt från körskolan.