Användning av utfällbar rullstolslyft och liknande

Startat av Anders Noren, 08 november 2016, 10:10:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Noren

Jag har en fråga till erfarna bussförare som gäller busshållplatsens mått och hur detta relaterar till vissa speciella på- och avstigningssituationer med ramp eller rullstolslyft.

Senaste utgåvan av VGU (dvs. statliga normsamlingen för utformning av vägar och gator) rekommenderar minst 2,8 m hinderfritt mått från plattformskant "för att möjliggöra ombord- och avstigning med hjälp av bussens ramp". 2,8 m hinderfritt avstånd mellan plattformskant och väderskydd, bänk eller stolpe är emellertid väldigt långt, så långt att det över huvud taget är svårt att få in en busshållplats på en vanlig stadsgata. Malmö kommun har t.ex. 1,2-1,5 m hinderfritt mått för de nya hållplatserna på Amiralsgatan.

För att kunna göra ett moget övervägande om vilka eventuella avsteg och kompromisser som behöver göras så undrar jag exakt vad det egentligen är som kräver dessa 2,8 meter, hur ofta detta inträffar och vad som kan inträffa om man inte har det rekommenderade utrymmet.

Lars-Håkan_E

1,5 meter bör vara tillfyllest i de flesta situationer för att kunna lägga ner en lyft eller lägga ut en ramp, det problem som kan uppstå är ju om man sedan har fasta föremål strax utanför dessa 1,5 meter som gör det svårt att kunna komma till/från med rullstolen, det problemet är ju störst med en tung elrullstol och marginellt med en vanlig lätt rullstol.


Anders Noren

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 november 2016, 10:24:55 AM
1,5 meter bör vara tillfyllest i de flesta situationer för att kunna lägga ner en lyft eller lägga ut en ramp, det problem som kan uppstå är ju om man sedan har fasta föremål strax utanför dessa 1,5 meter som gör det svårt att kunna komma till/från med rullstolen, det problemet är ju störst med en tung elrullstol och marginellt med en vanlig lätt rullstol.

Skånetrafikens hållplatshandbok ger en del ledtrådar: http://utveckling.skane.se/siteassets/publikationer_dokument/hallplatshandboken.pdf

Det som styr är rullstolens manöverutrymme (vändradie 0,75 m, dvs. inalles 1,5 m) och utrymmet för rampen (0,8 m?) vilket för Skånetrafikens del leder till 2,3 m hinderfritt utrymme. Varför VGU rekommenderar ytterligare 0,5 m vet jag inte, men det som duger åt Skånetrafiken borde duga åt mig.