SL Buss AB H48A

Startat av Hasse L, 18 september 2016, 11:57:34 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L



RBF 988 - Volvo B10M / Säffle 1999 - SL Buss AB H48A 4513.
En systerbuss - 4512 - levererades samtidigt.

Men 4511 och 4514 levererades inte förrän under år 2000 och kom då till Busslink AB och blev utan littera. Stämmer det?

RFA 955 - Volvo B10M / Säffle 2000 - Busslink 4511.

virtual1

Citat från: Hobgoblin skrivet 18 september 2016, 11:57:34 AM

RBF 988 - Volvo B10M / Säffle 1999 - SL Buss AB H48A 4513.

Du är medveten om att det står Busslink och inte SL-buss på bussen på bilden va? ;)

Matte

Citat från: Hobgoblin skrivet 18 september 2016, 11:57:34 AM
Men 4511 och 4514 levererades inte förrän under år 2000 och kom då till Busslink AB och blev utan littera. Stämmer det?

RFA 955 - Volvo B10M / Säffle 2000 - Busslink 4511.

Fast det ser ut som denna har den lilla metall plaketten under vindrutan där littera numret stod på många bussar.
Den och flera va nog beställda som SL Buss AB men levererades efter namnbytet och i det nya bolaget användes inte littera.

Hasse L

Citat från: Matte skrivet 18 september 2016, 19:04:47 PM
Fast det ser ut som denna har den lilla metall plaketten under vindrutan där littera numret stod på många bussar.
Den och flera va nog beställda som SL Buss AB men levererades efter namnbytet och i det nya bolaget användes inte littera.
Väl sammanfattat! Vid tiden för namnbytet tänkte jag inte på att litterabeteckningarna upphörde just då, men det var förstås inte så oväntat att man passade på att avskaffa denna kvarleva då. Och alla littera med olika suffix för diverse nyare bussar lärde jag mig aldrig, men innerstadens MaxCi-bussar fick ju heta H18 i dagligt tal under hela livstiden - och fortfarande i vissa kretsar...

Ska komma ihåg att spana efter den lilla plaketten när bilder på bussar levererade vid denna tid dyker upp igen.

/Hasse

at1981

Hejsan!


Saknar dessa vagnar! Det  var på den tiden SL / Busslink var omtänksamma mot sina passagerare! :D
En dåtid som i nutid är saknad då allt vad omtänksamhet inte existerar!  >:(
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Henke

Mycket trevliga bilder :-). 

Roligt att se hur det har ändrat sig.

Bussmicke

Även de Omnicity som var Beställda av 'SL Buss skulle hetat H19 om de kommit ut i trafik på Rätt sida nyåret.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Litterat överlevde åtminstone internt inom Busslink där de ofta kallades just H19 av såväl förare som verkstad.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.