Små problem blir stora för Keolis Solaris i Göteborg

Startat av Calle, 05 september 2016, 21:54:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

igel

Citat från: Nico skrivet 06 mars 2017, 04:57:40 AM
Överlag känns det mera som att vi är på väg (på gott och ont) mot en situation där bussen kör och även föraren bara åker med.
Det var väl just det som hände i Stockholm och som fick Keolis att ställa bussarna.

buskörare

Citat från: igel skrivet 06 mars 2017, 08:07:36 AM
Det var väl just det som hände i Stockholm och som fick Keolis att ställa bussarna.

Det var en av anledningarna. Några av dom livade upp stämningen lite genom att slå i dörrbromsen i tid och otid också. I farten alltså.

Ersa

Citat från: Björn Ax skrivet 06 mars 2017, 00:58:29 AM
Tja det där är ju en liten chansning. Ibland får man även ett väldigt avancerat fordon som fungerar hela dess livstid. Jag älskar teknik och när jag sätter mig i ett fordon utan teknik så tänker jag bara "hur kunde folk köra dessa". ;)

När man klarat av en tyst störningsfri heldag i en lite äldre buss från omkring 2001, helt utan 2010-talets bussars eviga meep-meep-meep, pling-pling pling, dörrfel, ABS-fel, antispinnfel och ett konstant nivå av ett 20-tal felkoder på skärmen i form av "Kontrollera växellådsdiagnos/motordiagnos vid nästa stopp", "regerering krävs omgående" eller det eviga effektreducerandet då nåt dator fått för sig att adbluen är slut...
Ja, då är det väldigt enkelt att minnas hur problemfritt ens arbete var förr! :)

Björn Ax

Citat från: Ersa skrivet 06 mars 2017, 11:17:40 AM
När man klarat av en tyst störningsfri heldag i en lite äldre buss från omkring 2001, helt utan 2010-talets bussars eviga meep-meep-meep, pling-pling pling, dörrfel, ABS-fel, antispinnfel och ett konstant nivå av ett 20-tal felkoder på skärmen i form av "Kontrollera växellådsdiagnos/motordiagnos vid nästa stopp", "regerering krävs omgående" eller det eviga effektreducerandet då nåt dator fått för sig att adbluen är slut...
Ja, då är det väldigt enkelt att minnas hur problemfritt ens arbete var förr! :)

Vad kör du för bussar? :D

Dom bussar jag kör om dagarna fungerar för det mesta utan någon som helst felmeddelande eller liknande.

I lördags var faktiskt första gången på säkert 2 år jag var tvungen att få en ersättningsbuss pga ett fel.

Enda gången jag haft sådana bussar som du beskriver är när jag körde MAN på GUB. Då var det sådana dagar som du verkar ha. :)

Men sen man bytte till turistbussar så är det väldigt sällan problem. Visst bussarna får ju självklart fel men inga sådana som brukar behöva byte av buss eller öronbedövande ljud utan man skriver in det i felrapporten och sedan fixar verkstaden det. :)


Ersa

Citat från: igel skrivet 06 mars 2017, 13:11:49 PM
Ska man gissa på en Volvo 8900?

Ett flertal olika fordonsindivider (inkl turistbussar) av flera märken, hos ett flertal olika arbetsgivare under många år. Men en klar övervikt av just en viss svensk tillverkare, ja...

Ztefan

Jag läste någon gång att Solaris här på forumet att Solaris var en billig Man-kopia, är det verkligen så, då kan jag mycket väl förstå att Keolis har problem av bibliska mått.
Något sämre än Man har jag inte kört under alla mina år som busschaffis, det är som stiga tillbaka ett antal år i tiden ( läs Volvo på 70-talet), sen kan ju kvalitén bero delvis på låga anbud man måste så att säga få in sina pengar någonstans och givetvis så försöker man hålla service på en låg nivå, så billigt som möjligt och givetvis, det funkar inte alls, våran chef har öppet erkänt att hålla igång våra Man-bussar kostar betydligt mer än att hålla igång bussar levererade utav Volvo, så man får lite skylla sig själv.
Gammalt devis man får vad man betalar för.