Små problem blir stora för Keolis Solaris i Göteborg

Startat av Calle, 05 september 2016, 21:54:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Calle

Keolis har ju köpt ett ganska stort utbud av Solarisbussar. Nu har alltfler barnsjukdomar börjat träda fram, och bussarna är både dyra i såväl drift som underhåll. Reservdelar måste hämtas externt från vårt avlånga land, och flera bussar kan stå i veckor innan dom är åtgärdade. Tycker faktiskt synd om Keolis, som fick en sån usel vagnpark, och nu kan jag ju inte tala för hur Solaris är i andra städer...

Gasbussarna har stora problem med Cummins-motorn, och även växellåda och AC fungerar undermåligt. DAF:arna är snäppet bättre, med starkare motor, men låter mycket.

homer

Tycker synd om?

Solarisbussarna som Keolis köpte till Stockholm för några år sedan var så usla att Solaris fick ta tillbaka dom, ändå gör Keolis samma visa en gång till och beställer samma tillverkare...som nu då om de stämmer verkar ha stora problem.

kort sagt får man nog säga att dom får skylla sig själva...

Walter

Jag undrar var Calle har fått sin information från, inga länkar eller källor redovisas och är inte bussarna för gamla för barnsjukdomar?

Och sedan finns det hundratals andra Solarisbusdar i trafik i detta land utan större problem.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jacob med C

Ac problem har väl alla bussar som har rullat några år itrafik?
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Ersa

Är "barnsjukdomar" verkligen rätt ord för en bussmodell som nu sålts i detta land i minst 11 år? Samt att individerna som sagt inte heller är såpass nya att man brukar använda sådana ord. Vi har dock alla helt olika erfarenheter. Personligen minns jag Solarisbussarna i Umeå som gedigna, pålitliga och med brutalt kraftig AC. Detta medan jag de senaste fem åren inte varit direkt imponerad över Volvos kvalitet samt inhemska eftermarknad. Jag vet inte vad som menas med "hämtas externt", men även Volvo och Scania brukar ju ha slut på reservdelar i den svenska lagren då och då, och behöver därmed ta hem saker från bl.a Belgien och Polen för att svenska åkare ska få sin buss lagad. Det är numera inga konstigheter, då detta förekommer hos de flesta tillverkares eftermarknader.
Finns det ens någon tillverkare som klarar av trådskaparens krav på motorns ljudnivå, motorplåtar undertill och/eller växellådans växlingar? Det är ju mestadels dylikt klagomål som hela tiden återkommer i inläggen. Det eller negativa åsikter över hur "gamla" bussar man tvingas dras med i Västra Götaland, då bussarna nått 9-10 års ålder där.

Hur är det idag med Solarisvagnarna som Keolis körde med i Stockholm? Kan någon bekräfta att nuvarande ägare i Polen på något sätt skulle vara missnöjda med dem, eller att nya incidenter skett med dem efter att de påbörjat sitt nya liv i hemlandet? Det vore i så fall rätt intressant.

Calle

Citat från: homer skrivet 05 september 2016, 22:08:02 PM
Tycker synd om?

Solarisbussarna som Keolis köpte till Stockholm för några år sedan var så usla att Solaris fick ta tillbaka dom, ändå gör Keolis samma visa en gång till och beställer samma tillverkare...som nu då om de stämmer verkar ha stora problem.

kort sagt får man nog säga att dom får skylla sig själva...

Ja, tråkigt kanske man säga... men, jag fattar inte heller hur man kan beställa Solaris igen? Bussarna känns inte riktigt stabila, och AC:n är undermålig. Det tjuter konstant från kylfläkten, och i backarna går det som högst i 20 km/h. Keolis har sagt att man kommer noga överväga om man ska beställa Solaris igen.

Ersa

Citat från: Calle skrivet 06 september 2016, 12:38:51 PM
Keolis har sagt att man kommer noga överväga om man ska beställa Solaris igen.

Källa på det?

Jan

Solaris har under 2015-16 byggt 33 bussar till Sverige. 6 har gått till Nobina resten till Västerås lokaltrafik. Transdev som är stor i Skåne när det gäller Solaris väljer Scania nu när man startar upp ny trafik.
I branschen 37 år

pnott

Citat från: Jan skrivet 06 september 2016, 18:02:58 PM
Solaris har under 2015-16 byggt 33 bussar till Sverige. 6 har gått till Nobina resten till Västerås lokaltrafik. Transdev som är stor i Skåne när det gäller Solaris väljer Scania nu när man startar upp ny trafik.

Västerås Lokaltrafik har ju köpt Solaris i många år nu, och verkar nöjda med kvalitet och service.
http://www.bussmagasinet.se/2016/01/fler-solarisbussar-till-vasteras/

dorian19

Citat från: Calle skrivet 06 september 2016, 12:38:51 PM
Ja, tråkigt kanske man säga... men, jag fattar inte heller hur man kan beställa Solaris igen? Bussarna känns inte riktigt stabila, och AC:n är undermålig. Det tjuter konstant från kylfläkten, och i backarna går det som högst i 20 km/h. Keolis har sagt att man kommer noga överväga om man ska beställa Solaris igen.


Det där stämmer inte alls, solaris bussarna går i fullfart och är relativt pigga i motorn, sen att det kommer upp massa felmeddelanden får man leva med, solaris har i alla fall en bakaxel spärr som släpper fort, inte som volvo 8900 låg golv, det där är skit bussar gas pådraget begränsas i nedförsbackar, uppförsbackar, när du startar, tillsatsvärmen kommer igång när den känner för det, du kan ej stänga av värmen på bussen då den ibland kommer igång mitt under sommaren.. Solaris AC är väl fungerande, och tror Solaris kommer att köpas in igen!

Björn Ax

Citat från: dorian19 skrivet 05 mars 2017, 23:11:53 PM
sen att det kommer upp massa felmeddelanden får man leva med

Varför ska man behöva leva med det? Köper man en buss för flera miljoner så ska den väl fungera felfritt utan massa felmeddelanden?

Alla bussar har sina problem tyvärr. Men kommer det upp en massa felmeddelanden hela tiden så skulle inte jag trivas att köra den bussen iaf.

Ersa

Citat från: Björn Ax skrivet 06 mars 2017, 00:22:06 AM
Varför ska man behöva leva med det? Köper man en buss för flera miljoner så ska den väl fungera felfritt utan massa felmeddelanden?

Alla bussar har sina problem tyvärr. Men kommer det upp en massa felmeddelanden hela tiden så skulle inte jag trivas att köra den bussen iaf.

Ju mer teknik och datorer, desto fler felmeddelanden. Oavsett tillverkare. Men utvecklingen verkar ju tragiskt bara fortsätta på den inslagna vägen med ännu mer avancerad teknik. Och därmed blir väl framtidens fordon till och med ännu mera sårbara och störningskänsliga än idag.

Björn Ax

Citat från: Ersa skrivet 06 mars 2017, 00:41:42 AM
Ju mer teknik och datorer, desto fler felmeddelanden. Oavsett tillverkare. Men utvecklingen verkar ju tragiskt bara fortsätta på den inslagna vägen med ännu mer avancerad teknik. Och därmed blir väl framtidens fordon till och med ännu mera sårbara och störningskänsliga än idag.

Tja det där är ju en liten chansning. Ibland får man även ett väldigt avancerat fordon som fungerar hela dess livstid. Jag älskar teknik och när jag sätter mig i ett fordon utan teknik så tänker jag bara "hur kunde folk köra dessa". ;)

Problemet både buss och biltillverkare har är ju att världen inte är likadan överallt. Det är nog inte lätt att bygga ett fordon som både klarar våra väderlekar här och i andra länder där helt andra väder råder.

I egenskap av chaufför kan jag ju säga att ska jag "stå" ut med lite felmeddelanden då ska bussen vara underbar att köra. :)

buskörare

Våra VDL har olika felmeddelanden för sig ofta. Om man har för bråttom att starta efter att ha slagit på tändningen eller är dör snabb på med tändningen efter att ha slagit på huvudströmmen blir dom ofta jättegriniga. All elektronik gör nog bussarna väl känsliga.
Solarisbussarna som gick i Stockholm hade ju en annan motor, så jag tycker nog faktiskt inte att dom är helt jämförbara.

Nico

Överlag känns det mera som att vi är på väg (på gott och ont) mot en situation där bussen kör och även föraren bara åker med.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman