Röd Express Swebus.

Startat av Stefan P, 03 september 2016, 12:31:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Under vilka tider fanns Röd Express och vilka linjer fanns det?
Hur många och vilka bussar vart röd lackerade?
Gärna bilder?

mvh Stefan P

1896

Mig veterligt så var väl den enda linjen som fanns Dalarna - Stockholm.

Bussarna var gamla uttjänta boggi Vanhool:er från -80 talet i 24xx, 26xx, och fanns det en röd 27xx vagn också ?

Linjen trafikerades endast något år i slutet av -90 talet.

Bussmicke har bilder på röda 26xx vagnar.

Jonas Gustafsson

Jag antar att  du inte menar Röd Express i Västtrafiks regi, som också kördes av Swebus i början...
//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Niklas Bygdestam

Röd Express minns jag fanns i slutet av 1990-talet. Det var Van Hooler som var omlackade i helrött. Om jag inte minns fel så gick de till Dalarna och det var väl lite av en egen marknadsföring kring just begreppet Röd Express.

Jag kommer i alla fall ihåg att man mellan Uppsala och Stockholm kunde åka Röd Express istället för vanliga Swebus Express. Det var samma pris om man gjorde så. Det hände nämligen ibland att jag åkte Röd Express som passagerare på den tiden.

Uttjänta? Jag vet inte. Det var Van Hooler som var några år äldre än de Van Hooler som gick på vanliga Swebus Express, men de kändes ändå lika bra att åka i som passagerare. Komforten var det verkligen inget fel på minns jag. Men så var det ju också just Van Hooler :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

1896

Vitsen med Röd Express var väl just att det skulle vara billigare ?

Förarna fick också speciella röda skjortor att ha på sig då de körde Röd Express.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kung Vasa skrivet 07 september 2016, 16:56:18 PM
Vitsen med Röd Express var väl just att det skulle vara billigare ?

Förarna fick också speciella röda skjortor att ha på sig då de körde Röd Express.

Ja, Röd Express var billigare i varje fall Stockholm-Dalarna. Det är möjligt att denna prisskillnad inte gällde Uppsala. Det gick inte att boka plats på bussen och blev den fullsatt fick man snällt vänta till nästa avgång (men man var förstås inte garanterad plats där heller) eller åka med en fullprisavgång. Någon extrabuss sattes alltså inte in för Röd Express.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Det här var ju då Stagecoach ägde Swebus, och en kvarleva från GDG Expressen var väl just att man alltid satte in extrabussar om ordinarie expressbuss blev fullsatt, detta var det väl ett bra tag sedan man upphörde med.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kung Vasa skrivet 07 september 2016, 18:30:52 PM
Det här var ju då Stagecoach ägde Swebus, och en kvarleva från GDG Expressen var väl just att man alltid satte in extrabussar om ordinarie expressbuss blev fullsatt, detta var det väl ett bra tag sedan man upphörde med.

Jo visst var det så men det var två undantag: Röd Express som inte förstärktes och linjen Uppsala-Stockholm och vice versa där man heller normalt inte satte in en extrabuss om den första var fullsatt. Detta hände ju å andra sidan så gott som uteslutande när det var störningar i tågtrafiken och skulle alla kommit med då hade man behövt upp emot tio bussar.

Det var så vitt jag vet Stefan Carlén som kom på att det var billigare att inte ha någon platsbokning och i stället lova att alla kommer med. Platsbokning kostar ju mycket i administration. Hur ofta behövde extrabussar sättas in i GDG-Expressen? Det var väl sällan den blev fullsatt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Platsbokning vet jag inget om, möjligen platsgaranti, platsbokning är väl det man har idag, när enbart förköp gäller ? Om vi talar om GDG så är jag mest hemma på linjerna som fanns i Dalarna, och då var det ju veckoslut på Stockholm och Göteborgslinjen, och det var alltid så att man körde fram extrabussar när ordinarie blev fullsatt, vilket mestadels inträffade på Fredagar och Söndagar, som alltid har varit de två stora resdagarna.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kung Vasa skrivet 07 september 2016, 19:00:27 PM
Platsbokning vet jag inget om, möjligen platsgaranti, platsbokning är väl det man har idag, när enbart förköp gäller ? Om vi talar om GDG så är jag mest hemma på linjerna som fanns i Dalarna, och då var det ju veckoslut på Stockholm och Göteborgslinjen, och det var alltid så att man körde fram extrabussar när ordinarie blev fullsatt, vilket mestadels inträffade på Fredagar och Söndagar, som alltid har varit de två stora resdagarna.

Läs mitt inlägg en gång till. Även om jag inte använde ordet platsgaranti framgår det ju tydligt att det var det jag avsåg.

GDG Expressen hade väl bussar standby just på fredagar och söndagar i t ex Karlstad. Inte precis som Swebus platsgaranti utan bättre. I Borås kunde man ofta se Swebussar lämna en 15-20 personer på väg mot Stockholm eftersom bussen blivit full. Fanns det då ingen standby blev det att ringa ut en buss och det kunde ta en timme innan den kom. Ibland kunde man se fem taxibilar komma i stället...
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Greger Larsson

Citat från: Kung Vasa skrivet 07 september 2016, 16:56:18 PM
Vitsen med Röd Express var väl just att det skulle vara billigare ?

Förarna fick också speciella röda skjortor att ha på sig då de körde Röd Express.

Det var när konkurrerande aktörer dök upp mellan Dalarna och Sthlm som skotten hämtade inspiration från Clintan  i "Mannen med oxpiskan". Måla allt rött(för att kriga ner uppstickarna) ;)

Ulf Berlin

#11
Citat från: Greger Larsson skrivet 07 september 2016, 22:11:26 PM
Det var när konkurrerande aktörer dök upp mellan Dalarna och Sthlm som skotten hämtade inspiration från Clintan  i "Mannen med oxpiskan". Måla allt rött(för att kriga ner uppstickarna) ;)
Röd färg har väl"alltid"varit synonymt med lågt pris/"reapris".../Ulf
2607 och 2613 stod på Tallinnexporten 1999-12-14
2784 stod på Tallinnexporten 2000-06-08

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Berlin skrivet 07 september 2016, 23:13:29 PM
Röd färg har väl"alltid"varit synonymt med lågt pris/"reapris".../Ulf


I handeln har ju röda prislappar funnits sedan 1950-talet, då snabbköpen började komma (alltså att man plockade sina varor själv och inte betjänades över disk), för att beteckna nedsatt pris.

Inom transportsektorn var det Jan Carlzon på SAS som införde röda avgångar i slutet av 1970-talet, det vill säga att vissa flyg i mindre attraktiva lägen fick ett lägre pris. Samma sak hände lite senare på SJ.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)