Mitt 90-talsarkiv del 33 - Mjölby 1995

Startat av Ebermark, 25 augusti 2016, 20:18:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ebermark

En depåbild från Mjölby blir kvällens bild i 90-talsserien. På bilden syns från vänster bakdelarna på fem stycken van Hool turistbussar av lite olika modeller.
Swebus 1954 - Volvo B10M/van Hool Alizée 310 1982. Såld till Blåklintsbuss 1996.
Swebus 2903 - Volvo B10M/van Hool Alizée 360 1988. Såld 1996 och har sedan dess vandrat runt hos en stor mängd ägare.
Swebus 2402 -  Volvo B10M/van Hool Alizée 310 1984. Avreg 1999.
Swebus 3190 - Scania K113/van Hool Alizée 360 1991. Såld till Blåklintsbuss 1996.
Swebus 3171 - Volvo B10M/van Hool Alizée 310 1990. Export Litauen 2000.

1954 och 3190 var väl de två bussar som Blåklintsbuss tog över från Swebus när bolaget startades 1996.


Ulf Berlin

Trevliga häckar:)
Kul också med texten"Mjölby"på ett par./Ulf

Lars-Håkan_E

Trevligt!

I bakgrunden ses en Scania K112 Aabenraa i 25** serien och gamlingen 1672, en Vo B58 van Hool Jumbo.

Ebermark

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 25 augusti 2016, 20:54:31 PM
Trevligt!

I bakgrunden ses en Scania K112 Aabenraa i 25** serien och gamlingen 1672, en Vo B58 van Hool Jumbo.

2578 är det för att vara exakt. Den och systern 2573 dök plötsligt upp i Motala våren 1995 och rullade någon eller några månader i slutet på Swebus avtal som upphörde i juni 1995. Dock togs de direkt ur trafik när det nya avtalet för Swebus i Motala började gälla och här på bilden lär de sannolikt vara avställda (2573 står till höger dold bakom turistbussarna).

1896

Härlig bild, hur många bussar hade Swebus i Mjölby totalt ?

Walter

1954 kom väl begagnad till SJ från Margretetorpsbussarna om mina anteckingar stämmer. Sågs ofta på veckoslutstrafiken.

3190 sägs vara den första bussen som levererades alt beställdes till Swebus om det kan stämma.

3171 hette också Ada Viking under sin tid som anslutningsbuss till båtarna.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Henke

Trevlig bild från min dåvarande hemstad :)

Vilket år lämnade Swebus lokstallarna samt när flyttade Blåklintsbuss in?

Vart hade Hans-Erik och Håkan bussarna när de startade firman?  Hyrde de in sig hos Swebus?

Funderar också när Swebus lämnade Mjölby.    Höll de vid något senare tillfälle till i garaget på Kungsgatan? 


Lars-Håkan_E

Citat från: Walter skrivet 26 augusti 2016, 12:20:22 PM
1954 kom väl begagnad till SJ från Margretetorpsbussarna om mina anteckingar stämmer. Sågs ofta på veckoslutstrafiken.

3190 sägs vara den första bussen som levererades alt beställdes till Swebus om det kan stämma.

3171 hette också Ada Viking under sin tid som anslutningsbuss till båtarna.

Angående 3190 så är det något missförstånd, den bussen som väl var ett spekulationsbygge köptes först våren 1992, i samma veva som bussar i 34** serien levererades.

Ebermark

Citat från: Henke skrivet 26 augusti 2016, 15:40:01 PM

Vilket år lämnade Swebus lokstallarna samt när flyttade Blåklintsbuss in?

Vart hade Hans-Erik och Håkan bussarna när de startade firman?  Hyrde de in sig hos Swebus?

Funderar också när Swebus lämnade Mjölby.    Höll de vid något senare tillfälle till i garaget på Kungsgatan?

Blåklintsbuss har nog alltid haft sin bas i lokstallarna. Swebus tappade sin trafik åt Östgötatrafiken 1998 och om man fanns kvar efter detta med någon beställningstrafik i Mjölby vet jag inte. Sannolikt överläts beställning/båtanslutningar i stor utsträckning till Blåklintsbuss. Grundarna har ju ett förflutet inom Swebus.

På Kungsvägen har Swebus aldrig varit. Den depån har använts av Linköpings Trafik/Näckrosbuss (1989-1998), Linjebuss 1998-2004 och Lingmerths/Bliva Buss 2004-.

Ebermark

Citat från: Kung Vasa skrivet 26 augusti 2016, 07:57:03 AM
Härlig bild, hur många bussar hade Swebus i Mjölby totalt ?

Hittade en lista jag sammanställde hösten 1996 över Swebus bussar i Östgötatrafikens trafik. Då fanns 17 bussar som användes åt Östgötatrafiken. Utöver detta kan jag tänka mig cirka tio turist- och båtanslutningsbussar.

Totalt hade Swebus ca 65 bussar (inkl reserver) i trafik åt Östgötatrafiken hösten 1996:
Motala 29, Mjölby 17, Vadstena 4, Ödeshög 4, Norrköping-Söderköping 11

1896

Citat från: Ebermark skrivet 26 augusti 2016, 22:09:24 PM
Hittade en lista jag sammanställde hösten 1996 över Swebus bussar i Östgötatrafikens trafik. Då fanns 17 bussar som användes åt Östgötatrafiken. Utöver detta kan jag tänka mig cirka tio turist- och båtanslutningsbussar.

Totalt hade Swebus ca 65 bussar (inkl reserver) i trafik åt Östgötatrafiken hösten 1996:
Motala 29, Mjölby 17, Vadstena 4, Ödeshög 4, Norrköping-Söderköping 11

Tack för info, anledningen till frågan är att jag var till Mjölby depån ett flertal gånger under -90 talet, men det fanns alltid så få bussar där i förhållandet till antalet uppställningsplatser. Så en följd fråga är om depån var överdimensionerad i förhållande till behovet ?

Ebermark

Citat från: Kung Vasa skrivet 28 augusti 2016, 17:36:44 PM
Tack för info, anledningen till frågan är att jag var till Mjölby depån ett flertal gånger under -90 talet, men det fanns alltid så få bussar där i förhållandet till antalet uppställningsplatser. Så en följd fråga är om depån var överdimensionerad i förhållande till behovet ?

Den blev nog lite för stor i förhållande till uppdraget från och med sommaren 1989 när trafiken upphandlades för första gången. Tidigare hade SJ all busstrafik i Mjölby, men efter upphandlingen vann Linköpings Trafik en del av trafiken. SJ/Swebus och LITA delade alltså på Mjölbytrafiken från och med sommaren 1989.

1896

Citat från: Ebermark skrivet 28 augusti 2016, 19:12:41 PM
Den blev nog lite för stor i förhållande till uppdraget från och med sommaren 1989 när trafiken upphandlades för första gången. Tidigare hade SJ all busstrafik i Mjölby, men efter upphandlingen vann Linköpings Trafik en del av trafiken. SJ/Swebus och LITA delade alltså på Mjölbytrafiken från och med sommaren 1989.

Hur många bussar hade SJ buss i Mjölby före -89 ?