Mitt 90-talsarkiv del 32 - Linköping 1998

Startat av Ebermark, 11 augusti 2016, 20:31:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ebermark

En till bild denna afton. Swebus 2759, en Volvo B10M/van Hool Alizée 210 från 1987. Levererades ursprungligen till SJ Buss trafik åt Göteborgsregionens Lokaltrafik (GL). Rullade under 90-talet som GL Express Röd innan den 1996 flyttades till Motala för att användas som expressbuss, huvudsakligen mellan Motala och Linköping. Bussen lämnade Östergötland i juni 1998 när Linjebuss tog över efter Swebus i västra Östergötland. Vidare öden okända för bussen. Enligt SBH avreggades den 2002.




Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ulf Berlin


1896

Åhå, hade Swebus linje Vanhool:er i Östergötland, det har jag missat, var detta den enda ?

Ebermark


1896

Ja, tack för info om det, fast jag tänkte på 210 karossen, de du nämner var väl högre och mer turistbuss lika.

Ebermark

2759 är den enda Swebus av denna modell som använts i Östgötatrafikens trafik.

Henke

Trevlig bild.

Minns mycket väl när expressbussarna kom i nya designen. Då var dem lite finare än de vanliga bussarna. Minns bland annat det skulle vara fm-radio vid varje sittplats samt fällbara stolar och armstöd. Det var bättre förr helt klart. Idag vet jag inte hur det ser ut, men är väl inga större krav på expressbussarna längre?.  Om man jämför med landsortsbussarna?, bara lackering?.

När de tog bort linje 550 från Mjölby till Linköpings, och jag skulle till skolan, minns jag aldrig tog tåget, utan bytte alltid till 55:an i Mantorp för färd mot Linköping. Tog kanske lite längre tid, men bussfanatiker som man var så var det värt det...  .   Tågen förstörde trafiken på landsbygden totalt.

Samma att vänta snart när man bor i Nacka och tunnelbanan kommer hit.  Sämre bussförbindelser att vänta garanterat.

Rälstrafik gynnar bara dem som bor i närheten av stationerna, övriga är förlorare.