Rejäl husbuss

Startat av 1896, 04 augusti 2016, 20:25:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gelgamesh

Borde kanske poängtera att det inte är jag som anser att 58-åringar är ett "utdöende släkte". Jag menar att det är juridiken som ser det på detta vis. En farfarsregel är en farfarsregel.

Min syn på PB2-regeln är väl oavsett vad som sådan att jag knappast skulle deltagit i vare sig en seglingstävling eller uppvisning i att backa med bil och släp. Självbevarelsedrift. Likaså säger alla jag pratat med om detta att "det skulle jag aldrig ge mig in på" (eftersom de aldrig kört buss, hur berättigade de än är).

Sen har jag för mig att alla körkortstagare en gång fått lära sig att man är skyldig och ansvarig för att säkerställa att man på ett säkert vis kan framföra ett fordon.

Så vad är värst? Att en totalt oerfaren mormor på 76 bast får köra en MC som gör 300km/h eller att en 38-åring som haft körkort i tjugo år utan uppehåll får köra en gammal buss? Personligen tycker jag inte att det är någon raketforskning att köra buss, men balett skulle jag knappast ge mig på. Återigen, den röda tråden. De flesta har någon slags självbevarelsedrift. Och de som inte har det behöver inga fordon för att utgöra någon risk. En rosa lapp kommer aldrig göra en förare säkrare. Möjligen behörig att idka självständig övningskörning.

Och pratar vi om saker som borde ses över så röstar jag helt klart för att man med krafttag borde inventera hur illa det körs i linjetrafiken på flera håll. Min teori är att de totalt ointresserade och direkt olämpliga förare som mer eller mindre tvingats till bussjobbet som ett substitut för A-kassa ses över. Så som flera av dem kör är inte ens förenligt med en moppebehörighet.

Jag tror inte att man skall se med någon större rädsla på oss som kör PB2 med tanke på det urval jag sett hittils. Idel gubbar med lastbils/bussintresse och oftast med fullständiga körkort. Några av oss är förstås B-apor men även dessa kan köra buss. Majoriteten har garanterat fler bussmil bakom sig än många med D-kort hur snurrig lagen än må vara.

Dessutom får vi inte ha fler passagerare än någon annan personbil/minibuss (8 pass+förare). Och lägg därtill sen att du lär se att 99% av fordonen är ägarnas ögonstenar som man minst av allt vill äventyra. Och ev. passagerare är troligen familj eller vänner. SMS-entusiasten jag åkte med igår hos Västtrafik sket ganska tydligt i sina passagerare och medtrafikanter.

Sist men inte minst. Jag ber förstås om ursäkt om jag uttryckt mig i dålig ton på något sätt. Jag hoppas jag förtydligat mig att jag inte på något sätt kallar oss lite äldre (nåja, jag är 43) för utdöende, utan att det var min syn på lagens "syn".

Taunusch

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 oktober 2016, 14:07:01 PM
/Staffan av utdöende släkte men som närsomhelst kan köra en personbil klass II - eller en motorcykel - utan att ha varken A, C eller D i körkortet. Och detta trots att jag aldrig kört motorcykel och knappt moped. Och att jag inte kört buss på mer än 15 år - och då på inhägnat område med särskilt tillstånd.

Blev det kanske en tankevurpa nu?

Motorcykel kräver ju A i körkortsbehörighet - du har väl A B där du fick A "på köpet"?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Taunusch skrivet 01 oktober 2016, 16:09:23 PM
Blev det kanske en tankevurpa nu?

Motorcykel kräver ju A i körkortsbehörighet - du har väl A B där du fick A "på köpet"?

Jomenvisst. Jag har ju A i körkortet men jag har inte genomgått några särskilda prov för att få det. Tack för påpekandet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)