Rejäl husbuss

Startat av 1896, 04 augusti 2016, 20:25:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

D11R21

Det verkar finnas ett litet agg mot pb2 och husbussar i en del av inläggen tycker jag.  :)

En å annan med D-kortsbuss fnyser säkert åt min husbuss men hade den inte blivit ombyggd till det så hade väl den säkert varit skrotad å nermald sedan länge..


Scania med kaross från Säffle är väl inte det vanligaste heller.  :)



/  P

Ulf Berlin

Oj vad trevligt av dig:)
Vet du vilken f d du har?/Ulf

Tommy H

Antar att det är CCC732. Ganska lik Scania-Säfflen CGY470 som också finns bevarad som husbuss.

Citat från: Ulf Berlin skrivet 11 augusti 2016, 17:36:25 PM
Oj vad trevligt av dig:)
Vet du vilken f d du har?/Ulf
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

D11R21

Citat från: Tommy P skrivet 11 augusti 2016, 18:08:21 PM
Antar att det är CCC732. Ganska lik Scania-Säfflen CGY470 som också finns bevarad som husbuss.

Ja det stämmer det.

Såg en till härom dagen på Blocket( https://www.blocket.se/helsingborg/Husbuss_68358439.htm?aw=1 ) Den ligger mellan CCC och CGY i karossnr.

Mvh Patrik

Gelgamesh

Grejen med PB 2 och B-kort är att det inte fanns någon viktbegränsning på PB före 1996. Vad som hände sen var att man införde PB2 som kräver C-kort. Man valde även att alla husbilar (permanent bostadsinredning) över 3.5 ton skulle reggas som PB2. Så långt allt väl. PB2 kräver C-kort. Punkt slut.

MEN!

Vi utdöende reliker som tog vårt körkort före sommaren 1996 (minns inte exakt) hade då rätt att köra PB kort och gott. Och eftersom lagar inte gäller retroaktivt så faller detta med PB2 under en s.k. "grandfather rule". Vi hade ingen viktbegränsning på PB när vi körde upp. Då skall vi inte ha det nu heller. Man kan gilla det om man vill. Själv fick jag diabetes en vecka före uppkörning för D-kortet för ca 22år sedan. Hade anställning lovad och såg fram emot en karriär som turistbussförare. Men ack nej. Och efter 25 år med körkort utan en enda incident trots yrkesmässig körning hela tiden så betackar jag mig f.ö. om diskussioner om diabetiker & körkort.

Har fått mitt lystmäte på bussar (som jag älskar) genom den sjuka PB2-regeln, och är evigt tacksam för detta. Har två husbussar varav en 41 år gammal Setra som är klar och nybesiktigad. Njuter i fulla drag.

Vad gäller körningen så såg jag till att "avrosta" mig ordentligt innan jag gav mig ut i trafik eftersom övningskörning för 22år sedan inte känns som en giltig trygg anledning till god förarförmåga. Men jag får säga att det var lite som att cykla, och jag har nu åtskilliga mil i ryggen. Har fått goda omdömen av busskörande kompisar som tycker att jag "kör som en gud". Men liksom i fallet med min snabba motorcykel så vidhåller jag till min käre gamle far att det är okej att testa. Men jag är lärare och han är elev oavsett om det handlar om buss eller MC.

Bottom line. Man skall kunna framföra ett fordon tryggt och säkert. Det är varje förares ansvar. Och de vänner som får köra men är nybörjare har fått testa bussen på en stor parkering. De tyckte att det var skoj, men säger alla samma sak. "Jag skulle aldrig våga köra ut i trafiken". Och jag tror det är där som vi hittar säkerheten i detta.

Ingen är så korkad att de för egna pengar skulle köpa en dyr husbuss och inte veta om det kommer sluta i diket i första kurvan. Visst. Idioter finns det gott om. Men de flesta föredrar nog bromsen framför gasen när det gäller buss, och som sagt. Bussar skräms tillräckligt mycket för att nybörjarna skall hålla sig borta från trafiken.

Sist men inte minst. Här kommer en intressant juridisk snurra:

Den som med B-kort får köra PB2 måste hålla hårt i sitt körkort. Blir han av med det så tvingas han ta ett C-kort. Men om man då har ex.vis diabetes som jag? Jag får inte ta C-kort heller. Alltså. Minsta körkortsåterkallelse innebär att min viktigaste behörighet är borta på livstid. Och ingen domare lär ju se mellan fingrarna där även om jag ännu inte fått min första bot i trafiken ännu.

Sverige är fantastiskt, hälsar bussfanatikern som sedan sju års ålder haft som livsdröm att få köra buss.

Och ser ni en grå Setra S150H med röda linjer så heja gärna. Där åker en glad skit med B-kort som när som helst skulle våga ta en D-uppkörning om han bara fick.

yngrot

Citat från: D11R21 skrivet 11 augusti 2016, 17:23:51 PM
Det verkar finnas ett litet agg mot pb2 och husbussar i en del av inläggen tycker jag.  :)

En å annan med D-kortsbuss fnyser säkert åt min husbuss men hade den inte blivit ombyggd till det så hade väl den säkert varit skrotad å nermald sedan länge..


Scania med kaross från Säffle är väl inte det vanligaste heller.  :)



/  P





Härligt se att en sådan är i ett gott skick dessa Säfflekarosser gillade jag att köra  tyvärr inte med Scania utan Volvo men ändå .. Lycka till med din fina buss  :)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ulf Berlin

Citat från: Tommy P skrivet 11 augusti 2016, 18:08:21 PM
Antar att det är CCC732. Ganska lik Scania-Säfflen CGY470 som också finns bevarad som husbuss.
Aha,då är det f d Linjebuss 586.
Greger kanske har en bild på denna ?/Ulf

D11R21


D11R21

Citat från: Ulf Berlin skrivet 12 augusti 2016, 11:15:20 AM
Aha,då är det f d Linjebuss 586.
Greger kanske har en bild på denna ?/Ulf

Ja, det är det . Hade varit väldigt skoj å få se någon gammal bild när den gick i busstrafik.  :)

På denna bild kan man ju låtsas iaf att det är en buss då GDGbussen bredvid skymmer de ingenlagda rutorna.




:)


Mvh Patrik

Ulf Berlin

Dom blå-vita vinklarna ser ut som BKs lackering?/Ulf

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Berlin skrivet 13 augusti 2016, 18:14:14 PM
Dom blå-vita vinklarna ser ut som BKs lackering?/Ulf

Snarare Europa Tourings lackering. Men BK Buss var huvudleverantör av bussar åt Europa Touring och lät därför lackera upp flertalet av sina turistbussar i dessa färger. På bilden i SBH ser man ett emblem på dörren som ser ut som Europa Tourings.
http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=8384

I historiken kan man se att bussen ägdes av Glumslövs Busstrafik, som sedan blev Hyllinge Buss. De körde för Europa Touring. Men bussens standard var knappast tillräcklig för resor till kontinenten ens på 1980-talet. Bussen kan ha använts som anslutningsbuss och därför lackerats så. Eller också har någon lackerat den på det sättet därför att han tyckte att det var en fin färgsättning.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Här har vi väl ändå en vinnare i kategorin:

www.svenskbusshistoria.se/go?id=65450

zjbus

Citat från: Kung Vasa skrivet 30 september 2016, 16:39:52 PM
Här har vi väl ändå en vinnare i kategorin:

www.svenskbusshistoria.se/go?id=65450
Vinnare? Menar du störst-bäst-vackrast?
Ett rullande praktexempel på att det är hög tid att se över lagstiftningen, helt sanslöst att man får köra den på b-kort.

Gelgamesh

Återigen, PB2 kräver C-kort. Lagstiftning lever lite längre än några futtiga pensionärer. Dessutom skall den vara lika för alla. Jovisst, då skulle ju även nuvarande körkortstagare få köra PB2, men vad jag menar är att man inte kan ta bort en behörighet jag fick när jag tog mitt B-kort. Lika rimligt/galet som att man inte fått ta bort den tunga A-behörigheten hos de lite äldre. Likaså kan man inte plötsligt få för sig att förbjuda 95-åringar att köra bil. Jovisst. Man kan införa det fr.o.m. nästa år för NYA körkortstagare. Men vi som nu lever får köra tills vi är 120 om vi vill, och så kommer det förbli. Annars kunde man ju lika gärna sagt att alla över fyrtio plötsligt måste ta om sitt körkort. Hade aldrig passerat i den svindlande juridiska världen.

Man får helt enkelt se det för vad det är. Ett övergående problem för juristerna. Lagboken har längre livstid än oss. De som får köra tung MC utan att ha övningskört en meter har sedan länge börjat dö ut, och de yngsta PB2-förarna idag lär börja dö ut på samma vis kring 20-30-talet.

Jag säger som min gamla yrkestrafiklärare: "körkort är inget annat än ett intyg för ledarlös övningskörning". Och precis så är det. Vi är alla tafatta på något vis. Och hade man vetat hur dåligt skaffade de flesta är på att framföra fordon så hade man inte vågat gå ut. En sak är att alla är barn i början, det var jag också. Men min personliga åsikt är att förartillstånd av valfri sort skulle baseras på lämplighet men framförallt talang. Idag är körkort en slags medborgerlig rättighet. Tänk om vi i stället skulle se på förarbehörighet som vi ser på sångare och artister? Sjunger du falskt hamnar du aldrig på scenen (förutom Håkan Hellström dessvärre)

90% av de som kör stadsbussar i Göteborg anser jag aldrig borde få framföra moped ens. Likväl har de förhoppningsvis en D-behörighet.

Staffan Sävenfjord

Fram till 1976 fick man automatiskt bokstaven i körkortet om man tog B-körkort. Så du menar att den som i dag är 58 år tillhör ett utdöende släkte enligt dig. Vi undanber oss sådana uttryck i Bussnack!  >:(

Dessutom har många behörigheter i B-körkortet dragits in sedan jag tog mitt 1964. Bland annat får jag inte längre köra en buss till och från verkstaden utan passagerare. Det fick jag när jag hade färskt körkort och var 20 år.

Så visst skulle det gå att dra in behörigheten att köra buss som husbuss personbil II även för dem som har körkort tagna före 1996. Eventuellt skulle man kunna ge dem som kan styrka att de har god vana att köra personbil kl II den behörigheten om de före ett visst datum har begärt den. För övrigt skall det krävas minst C-körkort för att köra en (före detta) buss.

Det här försvaret för behörighet för personbil kl II hör inte hemma på Bussnack. Det finns säkert något husbilsforum där det kan föras.

/Staffan av utdöende släkte men som närsomhelst kan köra en personbil klass II - eller en motorcykel - utan att ha varken A, C eller D i körkortet. Och detta trots att jag aldrig kört motorcykel och knappt moped. Och att jag inte kört buss på mer än 15 år - och då på inhägnat område med särskilt tillstånd.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)