SL's SMS-biljettavläsare

Startat av buskörare, 20 juli 2016, 11:57:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare



Kunde ju inte låta bli att offra några slantar på att testa den. Läste av fint, men godkände en zon a-biljett i zon b, så den vet tydligen inte var den är. Vilket ju gör den lite sämre.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 20 juli 2016, 11:57:04 AM
Läste av fint, men godkände en zon a-biljett i zon b, så den vet tydligen inte var den är. Vilket ju gör den lite sämre.

Fast då zonerna försvinner nu i höst, även för mobilbiljetter, lär det ju inte bli så många månader som man behöver utstå denna brist.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 20 juli 2016, 12:32:21 PM
Fast då zonerna försvinner nu i höst, även för mobilbiljetter, lär det ju inte bli så många månader som man behöver utstå denna brist.

Har hört årsskiftet? Nej, det är nog inte lika vanligt som med reskassan, där är det ju massor som åker "för kort".

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 20 juli 2016, 12:49:19 PM
Har hört årsskiftet? Nej, det är nog inte lika vanligt som med reskassan, där är det ju massor som åker "för kort".

Mycket möjligt att det är årsskiftet. Jag har numera helt gett upp om att få tag i saker som t.ex aktuella taxehandböcker, nuvarande taxa för SL 677 i Uppsala län och annan korrekt SL-information, trots att jag arbetar för ett företag som kör SL-trafik. Man får gissa sig fram helt enkelt.

Det som är bra med mobilbiljetterna är ju att se, ända sedan de var textbaserade SMS alltid tydligt stod vilka zoner de gällde i. Vilket snabbt fick en att upptäcka uppenbart falska sms. Som när påstigande på Gillingebanan norrut (resa från zon B till zon C) hade sms-biljett med bokstäverna ABCL, och man då frågade om denne påbörjat sin resa i innerstan, samt vilken länsgränspassage med pendeltåg denne skulle vidare med. Gnesta eller Bålsta. Samt upplysa att det är en lite onödigt bökig resväg att åka via Gillingebanan-Rimbo om man ska från zon A till Gnesta eller Bålsta.
"Om du ska åka med falsk sms-biljett kan du väl åtminstone anstränga dig att fixa fram en med rätt bokstäver? I detta fall BC" sa jag lite trött, en gång till en av dem! ;D

J0han

Nu har det även kommit en ny typ av maskin som även läser QR kod från SL appen


buskörare

Citat från: J0han skrivet 21 juli 2016, 02:20:46 AM
Nu har det även kommit en ny typ av maskin som även läser QR kod från SL appen



Det gör avläsaren jag postade om också.

buskörare

Intressant att dom ser helt olika ut dock? Avläsarna alltså.

J0han

Citat från: buskörare skrivet 21 juli 2016, 11:42:02 AM
Det gör avläsaren jag postade om också.

dom gångerna ja har försökt har den aldrig lyckats läsa qr men dom kanske har uppdaterat den

igel

Har nu tästat den. QR koderna i App-biljetterna funkar att läsa av, däremot har jag ännu inte lyckats att läsa av en SMS-biljett. Tyvärr får jag säga att systemet är helt ohanterligt i praktiken. Att få utrustningen att fokusera och läsa av biljätten tar mer en minut. På en linje som 670 skulle det betyda att det skulle behöva lägga till en 10-15 minuter på körtiden, vilket är helt ohållbart. Ett system med biljettavläsare fungerar i spärren där resenären kan offra en, tre, fem minuter av sin tid. Men inte i en buss där det är förarens tid som offras.

Robert Brink

Citat från: igel skrivet 24 juli 2016, 22:34:16 PM
Har nu tästat den. QR koderna i App-biljetterna funkar att läsa av, däremot har jag ännu inte lyckats att läsa av en SMS-biljett. Tyvärr får jag säga att systemet är helt ohanterligt i praktiken. Att få utrustningen att fokusera och läsa av biljätten tar mer en minut. På en linje som 670 skulle det betyda att det skulle behöva lägga till en 10-15 minuter på körtiden, vilket är helt ohållbart. Ett system med biljettavläsare fungerar i spärren där resenären kan offra en, tre, fem minuter av sin tid. Men inte i en buss där det är förarens tid som offras.

Även när man kör Blåbussarna i City är det alldeles för tidskrävande och ofta klarar den inte av att läsa av biljetten tyvärr.

//R