Arriva i blåsväder

Startat av 1896, 07 juni 2016, 13:15:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Den som har gott minne kan ju återberätta turerna kring 640 och 644 (?) För runt 20 år sedan när EU plötsligt krävde att man skulle använda färdskrivare mellan Norrtälje och Stockholm.
Visserligen var varken Arriva eller Nobina/Swebus inblandade i just det försöket att runda EUs och därmed även Sveriges  lagstiftning, men det berör ju ändå Norrort och Norrtälje som på den tiden kördes av samma entreprenör.
Det är det enda exemplet utöver möjligen 621 i detta område som jag kan komma på att man kortat av från EU till icke EU-linje. Därmed inte sagt att det inte funnits fler exempel... 

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 14 juni 2016, 11:25:19 AM
Märkligt med hanteringen av din enkla fråga i Postvagnen. Är det på något vis känsligt om det skulle komma fram att Arriva inte har kortat av någon EU-linje?

Tyvärr är det väl fortfarande så att det är opassande att ställa frågor som kan innebära att vissa skribenter hamnar i dålig dager, att ingen av "sorterarna" (varav en även är skribent i detta forum) svarar på ett ödmjukt mail förstärker ju bara den slutsatsen.

Ersa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 14 juni 2016, 21:34:31 PM
Det är det enda exemplet utöver möjligen 621 i detta område som jag kan komma på att man kortat av från EU till icke EU-linje. Därmed inte sagt att det inte funnits fler exempel... 

621 har ju visserligen diskuterats att kortas av till delen Norrtälje-Åkersberga i många år nu, men det verkar aldrig bli av. Och så länge någon enstaka helgvariant fortsätter vidare till Danderyd, så räknas alla avgångar på 621 som EU-trafik.


Lars-Håkan_E

Citat från: F.Å skrivet 15 juni 2016, 12:04:53 PM
Arriva svarar:


http://www.bussmagasinet.se/2016/06/arriva-avvisar-kritik-om-arbetstider-och-trasiga-bussar/

Ja det är väl som vanligt i Stockholmområdet, Arriva har blivit ny slagpåse efter Nobina.

Kul att Pelle avancerat rejält, minns när han satt på TUC1 på -80 talet :-)

Carl

#35
Citat från: Ersa skrivet 14 juni 2016, 01:43:54 AM
Absolut. Jag ville bara förtydliga att avkortningar av längre linjer till under 50 km för att slippa "EU-problem" knappast har förekommit. Varken inom Arrivas SL-områden eller i avtalen norr om det.
Detta är ju något som främst huvudmännen beslutar och verkställer om, och i så fall innan trafikstarter på framtida avtal sker. Det är då inte direkt vanligt mitt under ett pågående avtal.

Nu är jag lite utanför tråden, men det har genomförts linjeändringar inom SL-området under pågående avtal i syfte att om inte slippa så i alla fall minska "EU-problem". Men det var ett tag sedan (2001), och ändringarna var knappt märkbara för resenärerna.

Linje 433 förlängdes officiellt från Stavsnäs till Djurö (Byns gård). De turer som körde Slussen-Djurö hade tidigare skyltat 434 (som är längre än 5 mil), men kunde efter ändringen istället köras som 433 (som är kortare än 5 mil).

Samtidigt ändrades linje 439, som tidigare kört Slussen-Lillsved-Stenslätten och därigenom var längre än 5 mil, till att inte längre trafikera Lillsved. Istället förlängdes linje 437 från Siggesta till Lillsved. Tack vare ändringen blev 439'an kortare än 5 mil.

Efter förändringarna var det för Nacka/Värmdös del endast turerna på 434'an till Sollenkroka och Överby som omfattades av EU's regelverk. Enligt Busslink (som då körde trafiken) gjordes ändringarna huvudsakligen för att minska antalet förartjänster med EU-körning, framför allt eftersom det på både linje 434 och 439 funnits många "kortturer" som i praktiken inte var längre än fem mil men som ändå omfattats av regelverket. Genom ändringen blev det i princip bara de körningar som verkligen var längre än fem mil som krävde färdskrivare, vilket underlättade för både arbetsgivare och förare.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 14 juni 2016, 15:52:35 PM
Det pratades om att korta av 626 just för att slippa färdskrivarkravet (vilket jag kan förstå) och låta den gå från Berga bara. Men det blev inte så.

Det är ju egentligen rätt underligt att fortsätta ha kvar linjenumret 626 från Ljusterö hela vägen ut till Danderyd. Ett linjenummerbyte i Åkersberga varvid samma bussindivid kan fortsätta ut mot Danderyd vore ju egentligen rätt logiskt. På samma vis som att man åker 639 till Rimbo och 670 till Vaxholm, för att på dessa orter byta till lokalbussar ut i byarna. Eller helt sonika låta 626 enbart ansluta till/från Roslagsbanan i Åkersberga.

Å andra sidan kan det ju mycket väl bli tal om justeringar i och med att bytesstationen i Arninge blir klar. Det skulle ju knappast förvåna om man då från SLs sida börjar planera avkortningar av ett flertal röda linjer från Danderyd till just Arninge station. T.ex 625 och 626.

Citat från: Carl skrivet 15 juni 2016, 14:01:21 PM
Efter förändringarna var det för Nacka/Värmdös del endast turerna på 434'an till Sollenkroka och Överby som omfattades av EU's regelverk. Enligt Busslink (som då körde trafiken) gjordes ändringarna huvudsakligen för att minska antalet förartjänster med EU-körning.

Dock kan ju dylika justeringar vara positiva om det innebär att regelverket för tjänsteplanering kan förenklas. Det jag menade längre bak i tråden var mera ett svar på påståendet (i Postvagnen) att "Arriva kortar av linjer". Vilket de inte kan göra på eget initiativ, då det ju är SLs trafik. Inte Arrivas trafik i egen regi.

Carl

Citat från: Ersa skrivet 15 juni 2016, 14:14:06 PM
Dock kan ju dylika justeringar vara positiva om det innebär att regelverket för tjänsteplanering kan förenklas. Det jag menade längre bak i tråden var mera ett svar på påståendet (i Postvagnen) att "Arriva kortar av linjer". Vilket de inte kan göra på eget initiativ, då det ju är SLs trafik. Inte Arrivas trafik i egen regi.

Det förstod jag. Mitt inlägg var inte heller menat som att säga emot dig, utan jag ville mer peka på att det har förekommit ändringar orsakade av just "EU-problem". Jag har också förlängt mitt inlägg med att ändringarna på Värmdö var positiva genom att de just förenklade för både arbetsgivare och förare.