Arriva i blåsväder

Startat av 1896, 07 juni 2016, 13:15:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

www.bussmagasinet.se/2016/06/arriva-anklagas-for-att-bryta-mot-kollektivavtal/

"Allmän Visstid" är det en ny form av lönedumpar anställning ?

Man skulle ju önska att det en gång för alla gick att komma överens om arbetstiderna, övergripande, och oberoende av vilket bolag som har trafiken.

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 07 juni 2016, 13:15:13 PM
www.bussmagasinet.se/2016/06/arriva-anklagas-for-att-bryta-mot-kollektivavtal/

"Allmän Visstid" är det en ny form av lönedumpar anställning ?

Man skulle ju önska att det en gång för alla gick att komma överens om arbetstiderna, övergripande, och oberoende av vilket bolag som har trafiken.

Vanlig hederlig timanställning, arvodister hette det på SJ t.ex

Ramtider i avtalet gäller per tjänst, en arvodist kan ju enkelt få längre ramtider om han tillfrågas om ett extrapass före eller efter den tjänst han är kommenderad på, detta gäller ju även en månadsavlönad som gnetar på en ordinarie arbetsdag.

Arvodister ska ju inte användas som stadiga vikarier med heltidsmått, däremot finns det många branscher som i princip kräver extra arbetskraft och det är ofta en inkörsport till ett "fast" jobb.


1896

Kvällspressen intresserar sig:

www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article22957116.ab

Lars_L

Och ingen lär ju bli "portad" för att man inte tar ett dubbelpass på en och samma dag. Där är nog rädslan överdriven, även om det givetvis alltid är så att den som är pigg på att ta gnet också lättare blir tillfrågad. Och det är ju jätteallvarligt om förare känner att de måste ta dubbelpass. Från arbetsgivarhåll har jag väl närmast förstått det som att det är svårt att få de dagkommenderade att ta pass mer allmänt, än att man behöver sortera bort dem som vill köra, men som tackar nej vid något specifikt tillfälle.

Dock har ju en del garage i Stockholm omkring hälften av förarna som är behovsanställda. En nivå som i mitt tycke låter konstigt hög och inte ens som en effektiv lösning utifrån ett arbetsgivarperspektiv.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Krille

Citat från: Lars_L skrivet 07 juni 2016, 18:51:10 PM
Dock har ju en del garage i Stockholm omkring hälften av förarna som är behovsanställda. En nivå som i mitt tycke låter konstigt hög och inte ens som en effektiv lösning utifrån ett arbetsgivarperspektiv.

Ja det är ju bedrövligt. Borde det inte bli tämligen höga kostnader för internutbildning, uniformer etc.? Dessutom risk för sämre sammanhållning och gemenskap i förarkåren med så många deltidare som kanske inte är lika engagerade i frågor kring arbetsmiljö/arbetstider osv. (detta är mina egna spekulationer)

K

Fredrik Gelin

Behovsanställd är en annan vanlig term för denna anställningsform. Utan att ha läst artikeln ser jag inga problem med att man jobbar på timme som inkörsport till en fast anställning, men det som oroar mig är att man om jag förstått det rätt att man bara är anställd när man jobbar. Oftast fungerar det numera så att man åtminstone i Stockholmsområdet börjar på timme, sedan får man deltid (ofta 75%) och så småningom fast anställning om man önskar det. Lösningen är gynnsam för arbetsgivaren ur ekonomisk synvinkel, men effektivt är det ju inte eftersom det kan behövas många behovare för att täcka behovet för vardagstrafiken.
Det är dock inget unikt fenomen för Arriva.   

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Lars-Håkan_E

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 07 juni 2016, 19:57:40 PM
Behovsanställd är en annan vanlig term för denna anställningsform. Utan att ha läst artikeln ser jag inga problem med att man jobbar på timme som inkörsport till en fast anställning, men det som oroar mig är att man om jag förstått det rätt att man bara är anställd när man jobbar. Oftast fungerar det numera så att man åtminstone i Stockholmsområdet börjar på timme, sedan får man deltid (ofta 75%) och så småningom fast anställning om man önskar det. Lösningen är gynnsam för arbetsgivaren ur ekonomisk synvinkel, men effektivt är det ju inte eftersom det kan behövas många behovare för att täcka behovet för vardagstrafiken.
Det är dock inget unikt fenomen för Arriva.   

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

I teorin så är varje arbetstillfälle en separat anställning däremot så skriver man ju anställningsbevis "vid behov" för typ 6 månader i taget, det är ju dock ingen garanti för arbete.

Jag skulle nog vilja täcka de flesta fasta turerna med tillsvidareanställda på hel eller deltid, antingen fast placerade där det går att plocka ihop grupper av tjänster (eller en enstaka tjänst) och därefter tillsvidareanställda på skubben (dagkommendering) som täcker upp övriga turer och sjukdom/ledighet.
Därefter bör man ha en grupp timanställda av lagom storlek.

Här talar vi ju bara om linjetrafik, har man stora delar beställningstrafik är det i princip omöjligt att hålla lika stor procent tillsvidareanställda med tanke på de stora skiftningarna med uppdrag under året.

buskörare

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 07 juni 2016, 19:57:40 PM
Behovsanställd är en annan vanlig term för denna anställningsform. Utan att ha läst artikeln ser jag inga problem med att man jobbar på timme som inkörsport till en fast anställning, men det som oroar mig är att man om jag förstått det rätt att man bara är anställd när man jobbar. Oftast fungerar det numera så att man åtminstone i Stockholmsområdet börjar på timme, sedan får man deltid (ofta 75%) och så småningom fast anställning om man önskar det. Lösningen är gynnsam för arbetsgivaren ur ekonomisk synvinkel, men effektivt är det ju inte eftersom det kan behövas många behovare för att täcka behovet för vardagstrafiken.
Det är dock inget unikt fenomen för Arriva.   

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Mig veterligen anställer inte Arriva så. Det är timanställning fram till man kan få fast heltid, Arriva verkar inte gärna ha deltidare. Internutbildning här finansieras väl åtminstone än oftast av SL (ykb resp certfiering) och nån mer internutbildning finns nog inte.

igel

Citat från: buskörare skrivet 07 juni 2016, 21:57:06 PM
Mig veterligen anställer inte Arriva så. Det är timanställning fram till man kan få fast heltid, Arriva verkar inte gärna ha deltidare. Internutbildning här finansieras väl åtminstone än oftast av SL (ykb resp certfiering) och nån mer internutbildning finns nog inte.
Den enda egentliga internutbildningen är linjeutbildningen och den finansieras väl av AF?

buskörare

Citat från: igel skrivet 07 juni 2016, 22:39:05 PM
Den enda egentliga internutbildningen är linjeutbildningen och den finansieras väl av AF?

Ja, i de flesta fall går den som praktiktid i körkortsutbildningen och betalas av AF.

Ersa

#10
Citat från: Kung Vasa skrivet 07 juni 2016, 13:15:13 PM
www.bussmagasinet.se/2016/06/arriva-anklagas-for-att-bryta-mot-kollektivavtal/

"Allmän Visstid" är det en ny form av lönedumpar anställning ?

Man skulle ju önska att det en gång för alla gick att komma överens om arbetstiderna, övergripande, och oberoende av vilket bolag som har trafiken.

Detta verkar bara vara en kortare sammanfattning av artiklarna från tidningen "Mitt i":

Huvudartikeln:
http://mitti.se/sa-utnyttjar-arriva-sina-bussforare/

Fackets respons:
http://mitti.se/facket-en-skamfor-branschen/

Samt en viktig delartikel - Att företaget själva får komma till tals:
http://mitti.se/arriva-svarar-vi-foljer-avtal-och-regler/

Uppföljningsartikel, publicerad dagen efter de tre föregående:
http://mitti.se/arriva-skickar-ut-trasiga-bussar-i-trafik-2/

Den nedersta artikelns påstående om tredörrarskravet känns lite märklig. Är det verkligen krav på både mittdörr och bakdörr i hela Norrort? Även på landsbygdstrafik som 660-667 samt ute på Ljusterö? Detta krav finns ju ingenstans för trafiken i Norrtälje och Nynäshamns kommuner, inkl 639 och 676 som ju körs som "lokaltrafik" mellan Tekniska högskolan och Roslags Näsby trafikplats.

1896

Det där med att bussbolag systematiskt skickar ut funktionsmässigt undermåliga bussar det är väl ett resultat av hur branschen fungerar i stort, jag vill mena att så har det alltid varit, och ska man komma åt det problemet så behöver man gräva djupt, och förändra hela systemet, det är knappast något som kommer att hända i närtid.

Lars-Håkan_E

Arriva verkar ha löst av Swebus/Nobina som fackets slagpåse nr 1 i Stockholmsområdet :-)

Endast en utgångsdörr är ju inget säkerhetsproblem utan endast ett mindre avsteg från trafikavtalet på sin höjd.

Att bussar inte ställs av i väntan på reparation av mindre fel är ju något som alltid har förekommit, även under monopoltiden.

Vad som anses som mindre fel gav ju t.om Kommunal ut ett informationsblad om i fickformat på -80 talet, kanske dags att leta fram det för bägge parter i denna konflikt?

Under alla de år jag var aktiv i linjetrafik i Stockholm o Jämtland har jag aldrig nånsin upplevt det att arbetsledningen ställt krav på att bussar med allvarliga fel skulle användas, det har ju snarare varit tvärtom flera gånger.

Som trafikledare/driftchef skulle jag heller aldrig skicka ut bussar i trafik med stoppande fel.

Vad gäller bussar med felaktig dörrställning i förhållande till avtalet eller fel färg så ställde man ju ett tag hellre in en tur än körde den med fel busstyp då det genererade lägre viten, detta har ju tack o lov förändrats.

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 08 juni 2016, 10:55:17 AM

Den nedersta artikelns påstående om tredörrarskravet känns lite märklig. Är det verkligen krav på både mittdörr och bakdörr i hela Norrort? Även på landsbygdstrafik som 660-667 samt ute på Ljusterö? Detta krav finns ju ingenstans för trafiken i Norrtälje och Nynäshamns kommuner, inkl 639 och 676 som ju körs som "lokaltrafik" mellan Tekniska högskolan och Roslags Näsby trafikplats.

Jodå för klass I bussar är det krav på 3 dörrar och det är krav på 3 dörrar för att bussarna ska få gå på s.k. "kommunlinjer". Fast egentligen är det ju ganska onödigt krav, eftersom körtiden blir så mycket längre och det därför ligger i utförarens egna intresse att undvika detta. För klass II bussar är det ju dock inget sådant krav. För att få till bra omlopp har det ju dock ändå varit ganska meningslöst av det skälet att ha bussar med bara en bakdörr.

660-667 tillhör ju dock formellt Sigtuna-avtalet (vilket ju är lätt att glömma, då man kör med vagnar från Norrort).

Nu finns det ju som sagt inget vite kopplat till fel fordonstyp längre och även Trafikförvaltningen tycker nog det är bättre att turen körs. Här är väl oklart då de var tänkta för Roslagsbanan, men annars har man ju också alltid 14-dagarsgränsen, som ju innebär att man alltid i "akuta" fall får ta in en annan vagn som inte uppfyller kraven. 
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

buskörare

Hur är det med timanställda och ramtid, får dom ta en extrasväng efter ett delat pass?