Swebushistoria: 3006 i Strömstad

Startat av Greger Larsson, 30 maj 2016, 21:02:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Det här var en demobuss som Volvo åkte runt med, den var väl tänkt som något slags servicebuss och hade en del udda finesser. Bl a bakplattform där hela golvet kunde höjas/sänkas, om detta praktiserades när den var i Strömstad vet jag däremot ej. Fram- och bakpartierna var också nya på denna Säfflekaross men den här bakrutan tror jag aldrig kom i serieproduktion?
Fotograferade gjorde Bengt Nederfeldt sommaren 1991:




S Svensson

Det är många minnen mde denna. Först inventarienummer 3006. Det var väl kanske inte meningen från början. Olle Lindfors (teknisk chef bussar) ville inte att flaggskeppet med lädersäten skulle få något annat än 3000. Annars så låg den lilla bussen bra till.
3006 var alltså prototypbuss för Säffle Karosseri AB. Man satte in en handikapplift och det var meningen att man skulle ta ombord rullstolar. Första tjänstgöringen Stenungsund linje 331. Den ordinarie bussen hade inte blivit färdig. När denna väl anlände så blev 3006 placerad i Tanum. Den gick som färdtjänst emellan Tanum Strand och andra ställen. De hade en handikappavdelning också. Sedan kom den till Floda(Alingsås) och användes på linjer kring ASPEN  och detta bostadsopmråde. Den kunde även användas på de andra smålinjerna i huvudsak Lerum. Jag vet inte riktigt om man skall skriva placering Floda,Lerum,Alingsås eller Borås. Borås var en tid huvudort för Alingsås. Till detta hörde verksamheten i Floda och Lerum och uppställningen hade då flyttats till Stenkullen.
Nästa användning om jag minns rätt var placering skoltrafik Fristad. SJ/Swebus tog över denna från Borås Lokaltrafik (?). Entreprenörer för skoltrafiken i Fristad var Fristads Trafik AB (All data AB)>Alfredssons Busstrafik AB > Borås LokaltrafikAB>Swebus>Borås LokaltrafikAB> Buss i Väst AB (genom Vårgårdabuss AB som tidigare 1996 hade tagit över trafiken norr om Borås från Alfredssons Buss AB.
Så 3006 hamnade i Fristad. Sedan tror jag den sattes in igen i "Stenkullen" och såldes. Tyvärr har jag inte exakt ordning. Sedan så vet jag att den flyttades tillfälligt ibland. Detta var en av de första bussarna som hade handikappliift på SJ/Swebus.
Detta kan jämnföras med Vänersborgs Linjetrafik som ungefär feb-mars 2004 hade förvärvat 6 Irizar (Scania) (213-215 höga& 216-218 låga) och hade 3 Neoplaner (210-212). Dessa hade också handikapplift. De kostade en hel del pengar varje individ.  Vad gäller 213-215 så gick dessa långt =många km) och jag tror att handikappliftarna på dessa tre aldrig användes någon gång. 213 övertogs av Buss i Väst och går fn reserv Uddevalla-Göteborg i Leja Touring regi. De slipper använda MAN i denna trafik.

LeMKL

3006 hade vi i Munkedal också, gick på linje 834 835 mm troligen efter Strömstad.

Jeppe Hagelbäck

Den avslutade sin Swebuskarriär som skolbuss i Lönsboda.