SL Buss AB H8 4399

Startat av Hasse L, 25 maj 2016, 09:57:34 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


BJH 945 - Volvo B10M / Säffle 1991.

WalleW

Ännu en fin Hasse-bild med liv i  :)...
H8:an måste väl nästan vara ny här, lacken blänker, speglarna är svarta och alu-fälgarna är ännu "silvriga" och oförstörda av broms-damm.
Med risk för att bli tjatig; rullbands-skyltningen är svårslaget tydlig och nästan tjusig...

/   M v h   Walle

Staffan Sävenfjord

Citat från: WalleW skrivet 25 maj 2016, 15:20:18 PM
Ännu en fin Hasse-bild med liv i  :)...
H8:an måste väl nästan vara ny här, lacken blänker, speglarna är svarta och alu-fälgarna är ännu "silvriga" och oförstörda av broms-damm.
Med risk för att bli tjatig; rullbands-skyltningen är svårslaget tydlig och nästan tjusig...

/   M v h   Walle

Bussen var cirka 3,5 år gammal när bilden togs. Men Handen-garaget brukade hålla efter dessa bussar noga och det gav tydligen resultat.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

WalleW

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 maj 2016, 15:47:55 PM
Bussen var cirka 3,5 år gammal när bilden togs. Men Handen-garaget brukade hålla efter dessa bussar noga och det gav tydligen resultat.

Föredömligt exteriört skick, inte en synlig repa. Den ser ju både vaxad och polerad ut och inte en fläck på rutorna. Om interiören var lika välhållen måste det ha varit ett rent nöje att köra ut den på ett arbetspass, inte minst för resenärerna... :)  Skulle inte förvåna mig om det doftade grönsåpa invändigt också...

/   M v h   Walle

roggek

En fin bild på en plats och en buss som inte längre finns... :)

Nico

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 maj 2016, 15:47:55 PM
Bussen var cirka 3,5 år gammal när bilden togs. Men Handen-garaget brukade hålla efter dessa bussar noga och det gav tydligen resultat.

Det var väl inte bara dessa bussar utan Handengaraget var ju kända för att vara den SL-depå som hade bäst puts och stuns på sina bussar överlag.

Får även jag instämma i lovorden över bilden... Den ser ut att kunna varit tagen i går då färgerna verkligen lyser klart och skarpt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Matte

Citat från: WalleW skrivet 25 maj 2016, 17:47:13 PM
Föredömligt exteriört skick, inte en synlig repa. Den ser ju både vaxad och polerad ut och inte en fläck på rutorna. Om interiören var lika välhållen måste det ha varit ett rent nöje att köra ut den på ett arbetspass, inte minst för resenärerna... :)  Skulle inte förvåna mig om det doftade grönsåpa invändigt också...

/   M v h   Walle

Den va nästan lika fin både utvändigt och inne långt in på 2000 talet. Började 2001 i Handen å det va inte många i den serien som va slitna då. Vi hade 4391-4405 i den serien men 4404+4405 va i Ösmo tills dom flesta flyttade till Täby, Vaxholm, Åkersberga eller Norrtälje eller skrotades.

Citat från: Nico skrivet 25 maj 2016, 21:30:35 PM
Det var väl inte bara dessa bussar utan Handengaraget var ju kända för att vara den SL-depå som hade bäst puts och stuns på sina bussar överlag.

Jo det va bra puts på dom flesta vagnar i Handen/Håga fram tills 2006-2007. Varje sommar så målades fälgarna av ungdomar som sommar jobbade och så bonades golven ganska regelbundet så det va lätt att få ut allt grus, läsk och öl spill och föroreningar. Nästan aldrig att man såg klo**er eller spår av det eller annan skadegörelse. Fräscha gardiner och helt å rent tyg till passagerarnas stolar.

Matte

Citat från: Hobgoblin skrivet 25 maj 2016, 09:57:34 AM

BJH 945 - Volvo B10M / Säffle 1991.

Åh. En av mina favorit bussar på en fin bild. Men absoluta favoriterna av dom va 4398 & 4401 och varför vet jag inte. Strulade oftast inte den serien men hade lite kardan vibrationer vid vissa lägen.
4394 va ett av objekten som jag inte gillade att köra av dom H8orna.

Verkligen saknar att köra den vagntypen.

Niclas Wennerlid

Citat från: Matte skrivet 25 maj 2016, 22:43:57 PM
Åh. En av mina favorit bussar på en fin bild. Men absoluta favoriterna av dom va 4398 & 4401 och varför vet jag inte. Strulade oftast inte den serien men hade lite kardan vibrationer vid vissa lägen.
4394 va ett av objekten som jag inte gillade att köra av dom H8orna.

Verkligen saknar att köra den vagntypen.

4398 var en riktigt trevlig bekantskap, den var min favorit också.
Det var dessutom den enda mig veterligen som hade både extraljus och gardiner, de andra hade bara endera eller inget.

// Niclas

Matte

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 26 maj 2016, 08:43:47 AM
4398 var en riktigt trevlig bekantskap, den var min favorit också.
Det var dessutom den enda mig veterligen som hade både extraljus och gardiner, de andra hade bara endera eller inget.

// Niclas

Det va nog fler som hade extra ljus och gardiner. Vissa vart nog rånade på gardiner pga skadegörelse mot slutet. Kan nästan svära på att från 4396 och uppåt hade extraljus och gardiner. Men det va nog eftermonterat än från leverans med extra ljus.

yngrot

Härlig bild  trots att jag inte är en vän av Säffle..  håller med WalleW  om rullbanden ..  :)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina