SL Buss AB H27A 4117

Startat av Hasse L, 16 maj 2016, 10:06:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


BDG 022 - Volvo B10MA / Säffle - 1990.

(Trappan varifrån bilden togs är nu avstängd och ersatt med en betydligt simplare variant placerad sextio meter längre österut.)
Den provisoriska trappan har redan rivits och originaltrappan har åter tagits i bruk. (Juni.)

Ulf Berlin

Så såg den märkningen ut ja.
Trevligt med dessa rullbandsskyltar:)/Ulf

Niclas Wennerlid

En bild på en busstyp och en linje som inte längre finns.
Bägge kördes rätt frekvent under min tid i Björknäs.

Jag vill dra mig till minnes att just 4117 tillhörde den anonyma delen av vagnparken, en ganska medioker buss som verken var dålig eller särskilt bra.
Men vagntypen gillade jag, i alla fall så länge det inte var för kallt ute.

// Niclas

Matte

Mycket fin bild. Brukar inte gå in å kommentera bilder så ofta men den vagntypen gillar jag verkligen.

Men fruktansvärt hemsk buss att köra just den där. Verkligen ogillade att köra 4117-25 när dom kom till Handen/Håga. Men 4118 va det inga fel på men den hade vart i Handen längre än dom övriga vraken 4117, 4119-25. Men förövrigt va hela serien H27 & H27A mycket trevliga bussar att köra av dom jag fått äran att köra. Speciellt 4144-52 som  jag körde mycket ofta. Kan verkligen sakna dom bussarna än idag.

Fredrik Klint

Citat från: Matte skrivet 18 maj 2016, 23:48:42 PM
Mycket fin bild. Brukar inte gå in å kommentera bilder så ofta men den vagntypen gillar jag verkligen.

Men fruktansvärt hemsk buss att köra just den där. Verkligen ogillade att köra 4117-25 när dom kom till Handen/Håga. Men 4118 va det inga fel på men den hade vart i Handen längre än dom övriga vraken 4117, 4119-25. Men förövrigt va hela serien H27 & H27A mycket trevliga bussar att köra av dom jag fått äran att köra. Speciellt 4144-52 som  jag körde mycket ofta. Kan verkligen sakna dom bussarna än idag.

Nyfiken om du har nåt minne av 4109? Den Norrtäljevagnen letade sig ju till Handen på äldre dar.

Robert Brink

Citat från: Matte skrivet 18 maj 2016, 23:48:42 PM
Mycket fin bild. Brukar inte gå in å kommentera bilder så ofta men den vagntypen gillar jag verkligen.

Men fruktansvärt hemsk buss att köra just den där. Verkligen ogillade att köra 4117-25 när dom kom till Handen/Håga. Men 4118 va det inga fel på men den hade vart i Handen längre än dom övriga vraken 4117, 4119-25. Men förövrigt va hela serien H27 & H27A mycket trevliga bussar att köra av dom jag fått äran att köra. Speciellt 4144-52 som  jag körde mycket ofta. Kan verkligen sakna dom bussarna än idag.

4137-4143 i Råsta var också väldigt trevliga att köra! :)

//R

WalleW

Citat från: Robert Brink skrivet 19 maj 2016, 19:39:33 PM
4137-4143 i Råsta var också väldigt trevliga att köra! :)
//R

Om jag inte minns helt fel var två av dem i väldigt fint skick, kändes rejäla att köra och var snygga och fina både ut- och invändigt med hela säten och alla gardiner med intakta omtag. De var väl förhållandevis tysta också...

/   M v h   Walle

Hasse L

Fotografen körde sällan 4117, 4119-25, hade aldrig någon på mina fasta turer och kom inte att uppskatta dem körmässigt. Men bildmässiga var de - tack vare de stiliga rullbandsskyltarna!

Niclas Wennerlid

Citat från: Fredrik Klint skrivet 19 maj 2016, 00:06:21 AM
Nyfiken om du har nåt minne av 4109? Den Norrtäljevagnen letade sig ju till Handen på äldre dar.

Om det är ok att jag svarar trots att frågan är ställd till Matte så har jag en hel del minnen av 4109, den var ju placerad i Hornsberg ett bra tag för att köras på Roslagskörningar och ersättningstrafik.
Det blev många mil bakom ratten på den. En hygglig vagn att köra men lite sliten kanske.

Jag har nog kört i ersättningstrafik för de flesta banor med den och en hel del nattlinjer bl.a. 191, 291, 697, 791 (inkl. slingan i Södertälje som den gick på den tiden) och 892 t.ex.
Det var även nära att jag fick ut och köra Länstrafikens nattavgång på 702:an till Trosa men det blev aldrig så tyvärr.
Vid ett tillfälle fick jag även vagnras vid Våmfjärden på Värmdö när jag körde en sen 434 till Sollenkroka, då inte någon lokalt kunde komma ut med en buss från Björknäs fixade de ut 4109 från Hornsberg som jag fick fortsätta med. Bara en timme sen eller så ;-)

// Niclas

Ulf Berlin

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 20 maj 2016, 19:37:55 PM
Om det är ok att jag svarar trots att frågan är ställd till Matte så har jag en hel del minnen av 4109, den var ju placerad i Hornsberg ett bra tag för att köras på Roslagskörningar och ersättningstrafik.
Det blev många mil bakom ratten på den. En hygglig vagn att köra men lite sliten kanske.

Jag har nog kört i ersättningstrafik för de flesta banor med den och en hel del nattlinjer bl.a. 191, 291, 697, 791 (inkl. slingan i Södertälje som den gick på den tiden) och 892 t.ex.
Det var även nära att jag fick ut och köra Länstrafikens nattavgång på 702:an till Trosa men det blev aldrig så tyvärr.
Vid ett tillfälle fick jag även vagnras vid Våmfjärden på Värmdö när jag körde en sen 434 till Sollenkroka, då inte någon lokalt kunde komma ut med en buss från Björknäs fixade de ut 4109 från Hornsberg som jag fick fortsätta med. Bara en timme sen eller så ;-)

// Niclas
Säffleled på 291 hade varit nåt att se/åka med:)/Ulf

Matte

Citat från: Fredrik Klint skrivet 19 maj 2016, 00:06:21 AM
Nyfiken om du har nåt minne av 4109? Den Norrtäljevagnen letade sig ju till Handen på äldre dar.

Ja 4109 va en bra vagn. Bättre än 4117, 4119-25 helt klart. Körde den något eller några tillfällen redan 2002 när jag körde i Hornsberg. Den va dock inte så vanlig i Håga som jag va placerad vid når den kom till Handen/Håga. Tror också att den försvann rätt fort om jag minns rätt.

Nån förklarade att Handens H25or, H26or & H27or va ombyggda med el fläkt istället men inte dessa H27or som kom från Björknäs(Vet inte sannings halten i detta men låter mycket väl troligt). Kan nog nästan säga att detta vrak väsnades mer från kyl fläktarna än alla B9s som kom som trängselvagnar som nu 11 år senare och lagom slitna. Dessa H27or hade också ständiga j***a tjut från remmen/remmarna från generator/vattenpump. Ryckiga som fan också. Fick en redig utskällning från en gammal dam som tyckte jag körde illa. Fick vagnbyte till en av Handens egna H27or några hållplatser senare och sen kom tanten tillbaka å sa att det va nog den där j***a bussen som inte kunde växla rätt för nu klarar jag ju till och med stå upp när du kör.