SJ Buss 2847

Startat av Greger Larsson, 10 maj 2016, 20:44:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Tydligen levererades det bussar med SJ-frimärket även 1988 - Östgötabussarna verkar ha fått den gamla loggan:


Staffan Sävenfjord

Citat från: Greger Larsson skrivet 10 maj 2016, 20:44:41 PM
Tydligen levererades det bussar med SJ-frimärket även 1988 - Östgötabussarna verkar ha fått den gamla loggan:



SJ-frimärket var officell SJ-logga fram till hösten 1990 då det nuvarande stiliserade vinghjulet blev officiell logga. Låt vara att "frimärket" aldrig kom att användas på de SJ tågfordon som målades blå från 1988 fram till 1990. Det var planerat att även SJ:s bussar skulle målas blå om det inte krävdes att de var lackerade i länsbolagens färger men så blev det aldrig. Bussen på bilden har alltså Östgötatrafikens lack men fick ha SJ:s logga liksom Linjebuss fick ha Linjebuss logga etc.

När Swebus tog över kom "dasslocket" som logga rätt snabbt. Detta fast Swebus ägdes av SJ fram till 1995.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Detta var väl en aning beroende på lackering och distrikt.

Frimärket var väl vanligast på länslackena, bussar med SJ:s beställningslack (röd o silver) hade till 99,5% SJ Buss dekalen efter 1985 och fram till Swebus.

Greger Larsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 maj 2016, 20:56:41 PM
SJ-frimärket var officell SJ-logga fram till hösten 1990 då det nuvarande stiliserade vinghjulet blev officiell logga. Låt vara att "frimärket" aldrig kom att användas på de SJ tågfordon som målades blå från 1988 fram till 1990. Det var planerat att även SJ:s bussar skulle målas blå om det inte krävdes att de var lackerade i länsbolagens färger men så blev det aldrig. Bussen på bilden har alltså Östgötatrafikens lack men fick ha SJ:s logga liksom Linjebuss fick ha Linjebuss logga etc.

---
Jodå, men i tråden om 2845:s omlackering sägs att frimärket aldrig var aktuellt för denna men däremot "för äldre årsmodeller". Förmodligen var det väl så att "SJ-Buss"-loggan inte ansågs passa ihop med Östgötafärgerna.

Tommy H

Trevlig bild! Bidrar med en bild på samma buss tagen samma år fast i Åtvidaberg där bussen till stor del var stationerad de första åren:


Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Ulf Berlin

Skulle vara trevligt att få se destinationerna på denna buss rulle./Ulf

Jocke Selling

Citat från: Greger Larsson skrivet 10 maj 2016, 21:05:07 PM
Jodå, men i tråden om 2845:s omlackering sägs att frimärket aldrig var aktuellt för denna men däremot "för äldre årsmodeller". Förmodligen var det väl så att "SJ-Buss"-loggan inte ansågs passa ihop med Östgötafärgerna.

Ställd inför fakta backar jag på mitt påstående. Dock hade alla Uppsala vagnar från 2749 (1987) och uppåt, som levererades i kombilacken SJ/UL(Silver) SJBUSS loggan, således från 1987 och senare ( hur det var med 2718-2720 (1986) som levererades i orange färgsättning har jag inget minne av.
Detta betyder självklart inte att så gällde i hela riket, vilket bilden tydligt visar, jag drog en förhastad slutsats. Denna slutsats stödde sig till yttermera visso på en svartvit leveransbild av 2845 som jag visat för några år sedan, bussen har SJBUSS loggan. Så faktum kvarstår för 2845, frimärket var aldrig aktuellt även om det uppenbarligen fortfarande användes på sina ställen.

Ersa

Intressant att det verkade funnits variationer vilken av loggorna SJ Buss använde på slutet av 80-talet. Det hade heller ingen aning om. :)