Mitt 90-talsarkiv del 22 - Konstanz 1998

Startat av Ebermark, 21 april 2016, 20:38:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ebermark

I denna del är vi kvar i Tyskland, men har nu förflyttat oss till de allra sydligaste delarna av landet och staden Konstanz. Staden ligger precis vid den schweiziska gränsen och har en systerort, Kreuzlingen i Schweiz. Städerna är i princip ihopbyggda och de ligger båda vid Bodensjön. Stadstrafiken i Konstanz hade åtminstone när jag var där 1998 en linje som fortsatte över gränsen in i Kreuzlingen.

Alla bilderna är tagna i närheten av järnvägsstationen (Hauptbahnhof) och fordonsuppgifterna rotade jag rätt på strax efter att jag tagit bilderna, så förhoppningsvis stämmer dessa. Första bilden är tagen 5 juli 1998 och de övriga fyra den 8 juli.

Först ut en bild på Stadtwerke Konstanz 14, en Mercedes O405 från 1985 på linje 10, sannolikt en ringlinje.


Stadtwerke Konstanz 23, en Mercedes O405N från 1991, som enligt dest.skylten är ute på en tomkörning.


Stadtwerke Konstanz 30, en Mercedes O405GN från 1996 på linje 1 mot färjan som går till Meersburg på andra sidan Bodensjön.


Stadwerke Konstanz 47, även detta en Mercedes O405GN, denna dock från 1995 på linje 9B mot Universitetet.


Slutligen en åldring, nämligen Stadtwerke Konstanz 40, en Mercedes O305G från 1982 på linje 12.


Återkommer vid senare tillfälle med bilder från Schweiz under samma resa, bland annat från Zürich, St. Gallen och Schaffhausen.

/Nicklas

Frank Persson


Fredrik Gelin

Intressant och trevligt som vanligt!  :)
Jag uppskattar informationen om årsmodeller på bussarna,den informationen kom väl till pass i ett annat sammanhang hemma.