SL Buss AB H20 5361

Startat av Hasse L, 06 april 2016, 09:58:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


DKP 971 - Volvo B58 / Van Hool 1977.

5361 var väl en vaxholmare från början?

Peter Rost

Trevligt!

5361 stationerades som ny i Handen i juni 1977. - Omplacerades till Vaxholm tre år senare, juni 1980.

Åter till Handen 1991-92 på grund av vagnbrist där.

//Peter


Staffan Sävenfjord

Jag vill minnas att det var tre H20 som flyttades till Handen 1991. En av de andra var 5368 men jag minns inte vilken den tredje skulle ha varit. Dessa bussar användes ofta på 810-an och särskilt minns jag en yngre långhårig förare som alltid körde H20. Hans specialitet var att i tid och otid använda vindrutespolaren. Han måste ha gjort en hel laddning spolarvätska under ett körpass.

H20 var mycket bekväma bussar att åka med även när de blivit gamla. Jag försökte därför alltid att pricka in de avgångar som brukade H20 på 810-an när jag bodde i Jordbro.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

WalleW

Trevlig bild igen  :) !

Det var denna vagntyp som på allvar fick mig att börja trivas med att köra ledvagnar.
De kändes gediget byggda, inte så mycket knak, skak och skrammel...
Nästan en "hädelse" att ersätta van Hool-emblemet med ett SL-dito... :(

/   M v h   Walle

Nisse Bökelund

Hej.
Är det någon som vet vart " min H20 5344" tog vägen
och eventuellt slutade sina dagar? Jag var ner till Kungälv
och hämtade den som ny.
Den gick mycket på 515 i början, men jag vet inte vart den tog vägen
efter sin tid på Råsta, om den har gått till skrot eller fortsatt sitt liv österut.

Hälsningar Nisse.

Lars-Håkan_E

5344 var väl placerad ute i Bro så sent som 1992-93.

Dessa vanHooler tillsammans med de två år äldre Wiimorna var nog under lång tid det trevligaste i ledbussväg man kunde tänka sig.

Hasse L

Denna bild med 5344 och 5349 sida vid sida tog jag nog mest för att dokumentera den dittillsvarande uppställningsplatsen för 515, som just höll på att avlägsnas till förmån för en uträtning och ev. uppsnabbning av innerstadslinjen 54. 515 har ju nyligen fått plats här igen (för vilken gång i ordningen?), men på senare år med nosen vänd västerut. Men Odenplan lär ju grävas upp igen inom kort för byggandet av den nya T-banegrenen som ska trafikeras parallellt med den kommande pendeltågssträckan Odenplan - Arenastaden....., så ingen ordning vid denna trafikknut får bestå särskilt länge.

Peter Rost

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 april 2016, 11:30:55 AM
Jag vill minnas att det var tre H20 som flyttades till Handen 1991. En av de andra var 5368 men jag minns inte vilken den tredje skulle ha varit. Dessa bussar användes ofta på 810-an och särskilt minns jag en yngre långhårig förare som alltid körde H20. Hans specialitet var att i tid och otid använda vindrutespolaren. Han måste ha gjort en hel laddning spolarvätska under ett körpass.

H20 var mycket bekväma bussar att åka med även när de blivit gamla. Jag försökte därför alltid att pricka in de avgångar som brukade H20 på 810-an när jag bodde i Jordbro.

Den tredje var H21 5415. 8)

Fredrik Klint

I en vagnlista daterad 91-12-05 fanns 52 kvar (+ H20A 5382).
Fördelade på garage:

Björknäs: 5347, 5371, 5387, 5393, 5396 = 5st (5347 och 5393 avställda)
Handen: 5368 = 1st
Kallhäll: 5344, 5366, 5372-5377 = 8st
Norrtälje: 5380 = 1st
Råsta: 5346, 5354, 5364, 5383-5386, 5388, 5390, 5392, 5395, 5398, 5399 = 13st
Vaxholm: 5355-5362, 5389 = 9st (5359 avställd)
Vagnreserv: 5342, 5348, 5351-5353, 5363, 5369, 5379, 5391, 5394, 5397, 5400-5403 = 15st (samtliga avställda)

Kladdat anteckning om att 5361 flyttades till Handen vilket ju bilden bekräftar men också att 5351 ska ha hamnat i Nyboda och i trafik.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 06 april 2016, 19:35:15 PM
5344 var väl placerad ute i Bro så sent som 1992-93.

Dessa vanHooler tillsammans med de två år äldre Wiimorna var nog under lång tid det trevligaste i ledbussväg man kunde tänka sig.

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 april 2016, 11:30:55 AM
Jag vill minnas att det var tre H20 som flyttades till Handen 1991. En av de andra var 5368 men jag minns inte vilken den tredje skulle ha varit. Dessa bussar användes ofta på 810-an och särskilt minns jag en yngre långhårig förare som alltid körde H20. Hans specialitet var att i tid och otid använda vindrutespolaren. Han måste ha gjort en hel laddning spolarvätska under ett körpass.

H20 var mycket bekväma bussar att åka med även när de blivit gamla. Jag försökte därför alltid att pricka in de avgångar som brukade H20 på 810-an när jag bodde i Jordbro.

Båda H20 på en bild:
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Robert Brink

Otroligt trevliga bussar att köra, tur man började köra buss när dessa fortfarande fanns på Råsta! Dom varierade dock lite som alla Volvo i kraft, vissa var lite trötta andra var rejält pigga!  8)

Tack för bilderna ovan också!

//R