Mitt 90-talsarkiv del 15 - Örebro 1994

Startat av Ebermark, 03 april 2016, 11:51:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ebermark

Denna gång är året 1994 och jag befinner mig i Örebro. T-Buss (Örebro) och SLT (Sörmland) hade precis bildat Näckrosbuss tillsammans (1 feb 1994). Kort därefter köptes även Norrköping-Linköping Trafik upp av Näckrosbuss.

T-Buss-märkningen var borttagen på de flesta bussarna vid mitt besök, men de var ännu inte omnumrerade.

Bilden visar Näckrosbuss 3137 (fd T-Buss 42), en Neoplan N4014 från 1992. Bussen flyttades något år senare till Linköping och snart därefter till Norrköping. Vill minnas att den fanns kvar i Norrköping fram till 2002-2003 någon gång.



Resenären

Nostalgiskt! Vill tro att den beställningen av T-buss och LiTA skyndade på låggolvstänkandet hos Volvonoch Scania!

Utifrån Näckrosbuss perspektiv var väl de där fyra särlingarna i Örebro bättre att flytta ihop med syskonen i Östergötland än att ha kvar i Örebro. Året innan - 1991- levererades vagnen bakom en B10M (T-buss. Inv nr 51-60) med rejält höggolv men gott om sittplatser. Blev snabbt omoderna  iom låggolvskraven. Tycker fö att den dåvarande Länstrafik-designen var rätt lyckad.