Mitt 90-talsarkiv del 11 - Jönköping 1994

Startat av Ebermark, 25 mars 2016, 19:44:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ebermark

I del 11 är det 1994 och platsen är Jönköping. Bilden visar Swebus 3276, en Volvo B10M/Säffle från 1991. Bussen rullar på Swebus expresslinje 830 och har enligt dest.skylten slutdestination Norrköping. Bussen lär ha varit placerad i Jönköping vid fototillfället, men jag saknar ytterligare info om den. SBH ger tyvärr inte mycket mer info heller. Vet att ett syskon 3277 fanns i Norrköping en tid men det fanns väl inte jättemånga bussar med denna karosstyp överhuvudtaget.


Lars-Håkan_E

Trevligt!

3163 o 3164 som tillhörde Uppsala var av liknande modell, dessutom var 3358 förutom att det var en godsbuss av likartad karossmodell


Jacob med C

Roligt att se bilder ifrån din bildserier. Man får se riktiga byggda bussar inte dagens plastbussar.
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

S Svensson

Säffle byggde en halvhög kaross som var en lämplig kaross för långlinjevagnar och för beställning. Just kombinationen beställning och långlinje hörde i hop. Centralt var att få med sig bagage också. Just modellen för "GL Express" och varianten 3250 och 3251 var exempel på detta. Sedan ansågs det lämpligt att ha dubbelt golv. För att isolera sig mot motorljud.
Volvo Lastvagnar hade en två-axlig konferensbuss som överläts till ett företag vid Vädermotet,Göteborg. SJ-Swebus hade boggiebussar för linjen Uppsala-Jönköping-Göteborg och 3276 och 3277 fanns i Jönköping. Sedan fanns det några tvåaxliga likadana. En fanns i Vänersborg-Skövde-Borås och blev omflyttad emellan orterna.  Sedan vill jag minnas det fanns någon eller några i norra Sverige också.
Den halvhöga modellen av kaross var ett intressant experiment i att skapa en bussmodell som dög till beställning-linjetjänst och liknande då den vanliga linjevagnen inte passade. Tyvärr hade den samma nackdel som många fordon. Det går inte att ta tillräckligt med bagage. SJ använde sig av en linje van Hool som komverterades till långlilnje. Linjevagnen 2296-2301 hade som sagt linjeinredning och låga säten. För att få en mera bekväm långlinjevagn så blev det toalett och höga säten,men fortfarande inte fällbara. i nr 2302-2306. Serien fick flera efterföljare, men 1985 kom från van Hool en långlinjevagn som kan sägas vara turistbuss,fastän avsedd för långlinje. Denna modell bildade skola och efterföljare till dessa var de Swebus Express bussar som anskaffades 1997-98. Sedan kom också Volvos egna karosser byggda i Finland. Dessa saknar i princip chassie och har lite mera modernare byggnad med självbärande kaross. Jag skulle förmoda att detta också innebar slutet av Säffle satsning på halvhöga långlinjebussar. Vad säger Ni andra. Kanske någon vill lägga ut bilder på Säffles halvhöga bussar utöver 3276 som finns på bild. 

Walter

Serien av bilder blir bättre och bättre. 3276 och 3277 rullade på 830 och mycket riktigt var 3276 placerad i Jönköping och 3277 i Norrköping.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

S Svensson

Skall påpeka att Jönköping hade två omlopp på 830,Göteborg ett och Norrköping ett. Men på Jönköpingsomloppet stod det Jö på en buss och Nr på den andra.
Detta redan 1984 och på våren 1985 kom då 2428 och 2429 till Göteborg och den ena lämnade Göteborg och kom tillbaka på kvällen från Norrköping.
Den ena av 2430 och 2431 tillhörde Nr och den ena gick Norrköping-Göteborg-Norrköping med vistelse i Göteborg mitt på dagen. Hemfärd cirka 16 från Göteborg.
Sedan Jönköpingsturerna som gick på morgonen från Huskvarna-Göteborg-Jönköping och Norrköping. Den andra turen gick Norrköping-Göteborg cirka kl 15.50 och sedan cirka kl 19 från Göteborg till Huskvarna. Den ena bussen var märkt Jö (oftast 2433) och den andra Nr (oftast 2430 eller 2431)
2427 gick från Borås och hade olika omlopp under sin tid där. Mest känd är turen från Borås-Svenljung (tom)-Gislaved-Värnamo(tom)-Värnamo-Göteborg-tom Sörred-Kungsbacka linje 737-Göteborg linje 736 och sedan Borås.
2434 hade guidestol och tillhörde Gävle och sågs i Västsverige någon gång. Mest på linjen Dalarna-Göteborg (GDG tur).
2425 och 2426 var placerad i Kalmar. 2425 blev på slutet omplacerad till Skene för skolturer. 2426 gick aldrig i Västsverig.
Vad gäller 3276 och 3277 alternerade dessa i de turer som kallas Jönköping. Troligen räknades delen Jönköping-Norrköping till Norrköping. Även Göteborg fick nya fordon.  På 830 utgick 2428 och 2829 och erstattes av andra. En av 2428-29 var placerad i Alingsås i hop med 2612. Exakt hur Alingsås tursatte sina expressbussar kan jag inte säga. Jag har sett 2612 och en av 2428 (eller 2429 ,byte med Göteborg). 0537 flyttades till Göteborg och 0536 blev kvar. Märk att någon av dessa övernattade i Borås. Lördag morgon gick Alingsåsbussar på linje 830 Borås-Göteborg. Vad gäller Uppsala-Säffle-högbyggda så gick dessa i huvudsak hela sträckan Uppsala-Borås och Göteborg på fredag kväll och i rutur från Borås och Göteborg söndag eftermiddag. Vad gäller Säffle så kördes i bland även 2942 och 2943 (en av dem) på linje 830/866 som förstärkning. En period kördes med 1674 och senare 2403 på 830 även om det var krångligt omlopp ned återfärd 835 över Kal mar. Alternativt 163 till Göteborg-Norrköping som 830/866 och sedan 835 till Kalmar-Karlskrona- 2403 gick motsvarande och efterträdde 1674.
Detta är en lång utvidgning av de båda 3276 och 3277 som lämnat spår hos många bussåkare. Visst var 3276 och 3277 optimala bussar. Visst gjorde man bra bussar i Säffle. Några dåliga Säffle fanns visserligen men det var bara några månader efter leveranserna. Eller hur?

Walter

I Jönköping minns jag även 2432 som var märkt med Wetterleden Jönköping-Örebro samt 2931 som jag tror ofta gick på 832 till Malmö.
Sedan 2414 och 2415 som var märkta för linjen Jönköping-Halmstad.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jonas Gustafsson

1994-1995 jobbade jag i Borås och pendlade med 830. Jag minns 3276 och 3277 mycket väl.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.