Mitt 90-talsarkiv del 9 - Göteborg 1994

Startat av Ebermark, 22 mars 2016, 21:00:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ebermark

Mycket diskussion om Alpus så därför blir mitt bidrag i nittiotalsserien denna afton en Volvobuss med just Alpuskaross. Bilden från 1994 visar Swebus 0339, vid Nils Ericsonplatsen i Göteborg, redo för avgång på linje 403 mot Skepplanda. Bussen levererades till GDG 1985 med nummer 1653.


Ulf Berlin

Härlig bild:)
Hur ligger/låg huset i bakgrunden i förhållande till Göteborg C?/Ulf
(Låg det på nuvarande uppställningsbangården?)

1896

Ett minst sagt utomordentligt bra bildval Nicklas.  :)

Ola Almquist

Citat från: Ulf Berlin skrivet 22 mars 2016, 21:26:23 PM
Härlig bild:)
Hur ligger/låg huset i bakgrunden i förhållande till Göteborg C?/Ulf
(Låg det på nuvarande uppställningsbangården?)

Yttre hallen? Den är numera inbyggd i Centralhuset. Man går igenom den när man går från Centralstationen till NE-terminalen.

M.v.h.
Ola

lycbr

Gött med lite Göteborgsbilder, stort tack!! 1653 var en fin vagn att köra.. Hade glömt att Alebussarna gick från hpl F strax innan bygget av Nils Ericson terminalen som måste börjat vid denna tiden..??

Bussmicke

Underbart. Här var perfekt att fotografera innan man Förstörde bussterminalen men idiotin till Hangar som sen kom.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

WalleW

#6
Citat från: Kung Vasa skrivet 22 mars 2016, 22:56:01 PM
Ett minst sagt utomordentligt bra bildval Nicklas.  :)

Nu när jag ser Ebermarks fina bild på Alpusen undrar jag om inte Kung Vasa har misstagit van Hool-ledvagnen Swebus 2283 för en Alpus på bilden i mitt tidigare inlägg på denna tavla, "Blixtsnabb avgång från Gimo bussterminal", skrivet den 15 februari 2016...

M v h   Walle

1896

Citat från: WalleW skrivet 07 april 2016, 15:19:30 PM
Nu när jag ser Ebermarks fina bild på Alpusen undrar jag om inte Kung Vasa har misstagit van Hool-ledvagnen Swebus 2283 för en Alpus på bilden i mitt tidigare inlägg på denna tavla, "Blixtsnabb avgång från Gimo bussterminal", skrivet den 15 februari 2016...

M v h   Walle

Till höger bakom Vanhoolen syns tydligt bakstammen på en Swebuslackad Alpus.

WalleW

Citat från: Kung Vasa skrivet 07 april 2016, 16:26:42 PM
Till höger bakom Vanhoolen syns tydligt bakstammen på en Swebuslackad Alpus.

Aha, den är så signifikativ alltså, inget jag kunde avgöra.
Den kan då, utöver Uppsala, ha tillhört  Alunda, Knutby ,Tierp eller Österbybruk. De körde också vissa turer på 811 sommartid...

/   M v h   Walle