Mitt 90-talsarkiv del 2 - Linköping 1995

Startat av Ebermark, 12 mars 2016, 19:22:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ebermark

I del två av mina 90-talsbilder hamnar vi i Linköping 1995 och ser Swebus 2363 framkörd för avgång på linje 511 mot Söderköping. Bussen, en Volvo/Säffle från 1984 fanns kvar till 2002 då den gick på export till Ryssland.


Lars-Håkan_E

Trevligt!

2363 var en av de gamla bussar Swebus kostade på en stor upprustning inkl montering av klimatanläggning för att kunna fortsätta med dem i trafik.

Ebermark

#2
Jo kraven i upphandlingarna 1995 och 1998 var att en buss efter nio år var tvungen att genomgå en rätt omfattande revision (motor, AC, fullmatrisskyltar, stolsavstånd etc). Därefter fick den rulla i ytterligare nio år. Under perioden 1995-1998 reviderades många bussar hos Näckrosbuss, Swebus och Linjebuss. Jag körde själv hos Linjebuss mellan 1999 och 2004 och fick då nöjet att köra många av de bussar Näckrosbuss och Linjebuss reviderade på 90-talet. Ett genomgående problem var usel funktion i den eftermonterade AC:n. Funkade nästan aldrig, om det sen berodde på dåligt underhåll eller att det var svårt att få till bra funktion i eftermonterad AC låter jag vara osagt. Vissa AC-agg var nog underdimensionerade och dessa var nästan alltid trasiga medan andra fabrikat fungerade bättre, dock var funktionaliteten sällan bra. Det som var riktigt trevligt var att det fram till sommaren 2004 rullade bussar som var nästan 20 år gamla i trafiken.

Swebus reviderade väl följande bussar (fritt ur minnet): 0593-0594, 2336, 2363, 2481, 2527, 2585-2586, 2589, 2631, 2643, 2712-2714, 2792, 2846, 2873-hade den AC innan omlack till ÖTraf? Möjligen kan det ha varit någon eller några ytterligare bussar.

Frank Persson


S Svensson

Mitt minne av 2363 var att den var placerad vid Jönköpings  bussregion vid leveransen. Det gick några år och på sidan var det märkning för Jönköpings länstrafik och Kalmar länstrafik. Detta för att kunna köra Jönköping-Västervik.
Jag åkte dock inte med den denna väg utan åkte  till Göteborg på linje 334. Märk att 2363 använde Wilsonväxel. Alltså pinne som anger halvautomat.
2358-2359 Visby linjeinredning SJ linjefärg och 2360-2363 Jönköping SJ halvturistfärg, halvturist (vissa anger helturist) fällbara säten och Vogel Hamburg säten.
Att 2363 hamnade i Östergötland beror på att Östergötland kom att tillhöra Jönköpings bussregion.

Henke

Vilka minnen som kommer fram när man ser dina fina bilder :)

Resecentrum måste vara ganska nytt vid fototillfället?
Öppnades resecentrum i samband med den stora trafikomläggningen när Ötraf började med pendeltågstrafiken? . Vilket år var detta?

Minns när pendeltågen kom, för oss som bodde på landet mellan tågstationerna så blev det stor försämring.
Sen den dagen som linje 550 mellan Mjölby och Linköping försvann har jag varit "tågmotståndare". 


Staffan Sävenfjord

Citat från: Henke skrivet 21 mars 2016, 17:47:04 PM
Vilka minnen som kommer fram när man ser dina fina bilder :)

Resecentrum måste vara ganska nytt vid fototillfället?
Öppnades resecentrum i samband med den stora trafikomläggningen när Ötraf började med pendeltågstrafiken? . Vilket år var detta?

Östgötapendeln startade 12 juni 1995. Om Resecentrum bredvid stationen stod klart då vet jag inte men det var i varje fall i det häradet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Tommy H

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 mars 2016, 18:08:20 PM
Östgötapendeln startade 12 juni 1995. Om Resecentrum bredvid stationen stod klart då vet jag inte men det var i varje fall i det häradet.
Det var sannolikt sommaren 1995 som Resecentrum invigdes.
Den första bussen som rullade in var en sprillans ny Neoplan Transliner från Swebus och dom i 37-serien levererades i juni 1995. Minns att den hade väldigt svårt att ta svängen vid infarten då den var för smalt tilltagen, vilket gjordes om ganska kvickt efter invigningen.
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Ebermark

Citat från: Tommy P skrivet 21 mars 2016, 18:14:23 PM
Det var sannolikt sommaren 1995 som Resecentrum invigdes.
Den första bussen som rullade in var en sprillans ny Neoplan Transliner från Swebus och dom i 37-serien levererades i juni 1995. Minns att den hade väldigt svårt att ta svängen vid infarten då den var för smalt tilltagen, vilket gjordes om ganska kvickt efter invigningen.

Stämmer att Resecentrum invigdes i samband med pendeltågsstarten i juni 1995. Samtidigt stängde Bussterminalen vid Magasinstorget.