När infördes regler för fotgängare på gata?

Startat av Anders Noren, 02 mars 2016, 08:38:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

David M

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 03 mars 2016, 19:21:49 PM
Jag har några personliga favoriter från olika håll i landet när det gäller omskyltade trottoarer. Den här är t ex ganska fascinerande. Den skyltades om i början av 80-talet när vägen här fortfarande var tungt trafikerad riksväg och kommunen och Vägverket i någon form av desperat samförstånd gjorde den här lösningen. Den gjordes i väntan på att vägen kunde byggas om säkrare för alla trafikslag, vilket man bedömde skulle kunna göras efter 1988 när genomfartstrafiken flyttades till ny vägsträckning. Dock ser det ut exakt likadant där nu som det gjorde då. Smal trottoar skyltad som GC-bana.

På 1990-talet sprängde kommunen ut berget här för att få plats med en alltiallolösning. Idag använder samtliga trafikslag vägen: Bilar parkeras där, cyklister och fotgängare går om varandra. Någon skyltning för vilket trafikslag det är som ska använda utrymmet har jag aldrig sett, bara de heldragna strecken gäller underförstått för "mjuka" trafikanter och för bilarna som ska in till respektive tomt. Lägg även märke till att det här g/c-fältet slutar extremt tvärt i nästa gatukorsning nedanför backen (dit alla fotgängare/cyklister/bilister ska eftersom det är där borta affärerna och busstationen finns), där återgår vägen plötsligt till sin landsvägsbredd för ett par hundra meter (fullkomligt livsfarligt med allt buskage runtomkring och vägkröken), något alternativ för g/c-trafiken som ska in till samhället finns inte heller. Det finns det ironiskt nog i viss mån där man sprängt igenom den heldragna linjen eftersom den gamla vägen (Brödbacken) kan användas som alternativ i många fall då det finns ett antal anslutningsvägar mellan vägarna. Vägen genom berget är ett AK-bygge från 1930-talet där man sedan styckade av tomter vid sidan av uppför backen så jag tror man sprängde 1,5-2 meter som mest för att få plats med de heldragna linjerna.

pegee

Konflikten mellan fotgängare och cyklister kan nog också vara ett tidsfenomen. En gång i tiden var en cykel ett ganska långsamt
och tungtrampat fordon som inte kom upp i några högre farter (utom i nedförsbacke). I dag är en cykel i aluminium och racerfälgar
ett fordon som är kapabelt till mycket högre hastigheter.
Likaså användningen. Idag är cykeln ett pendlarfordon bland många andra. Man använder cykeln för att ta sig snabbt och billigt
från A till B.  1950 var cykeln inte ett pendlarfordon på samma sätt och i samma hastigheter.
Slutligen är cyklisterna idag oändligt många fler än på "den gamla goda tiden". Bäddat för konflikter!
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Anders Noren

Los Angeles antog 1925 en trafikföreskrift som tvingade gående att använda trottoarer och markerade övergångsställen och att respektera trafiksignaler. Detta var första gången dessa trafikregler infördes någonstans i USA och möjligen första gången i världen. Teknikhistorikern Peter D. Norton vid University of Virginia bedömer att vid 1930 hade den allmänna uppfattningen i landet blivit att körbanan endast var för fordon och att fotgängare som hindrade motortrafik var "gådrullar".

BSB101

Citat från: pegee skrivet 04 mars 2016, 11:51:58 AM
Slutligen är cyklisterna idag oändligt många fler än på "den gamla goda tiden". Bäddat för konflikter!

Har du någon statistik på detta? Med tanke på att det finns gott om bilder, bland annat på Spårvägsmuseets sida, från 1940- och 50-talet där centrala Stockholm "svämmas över" av cyklar har jag svårt att hålla med dig. Finns det alltså någon relativ ökning?

pnott

Visst har cyklarna blivit snabbare, men jag tror inte att det är grundproblemet. På 40- och 50-talen så samsades fortfarande cyklisterna med motortrafiken på vägbanan på  de allra flesta håll. Att istället bunta ihop cyklisterna med de gående på särskilda GC-vägar är ett senare påfund. Det blev aktuellt då motortrafiken ökade och de långsammare och omoderna cyklarna ansågs störa bilarnas rytm. På 60- och 70-talen så var ju den moderna bilen normen och cykeln blev mest en leksak för barn. Barnen skulle förstås hålla sig borta från den allt hetsigare trafiken på gatorna.

När GC-vägarna har blivit fler och de pendlande cyklisterna har kommit tillbaka efter många årtiondens nergång så blir förstås konflikten med gående tydlig. För faktum är ju att skillnaden i hastighet mellan gående och cyklister är större än mellan cyklister och motortrafikanter (i alla fall inom tätorterna).

Att sen GC-vägarna är både dåligt reglerade i lagtexten och dessutom dåligt skyltade och otydligt utformade gör ju inte saken bättre.