Ang kundsynpukt och SL-kundtjänst svar ang detta.

Startat av Henke, 17 februari 2016, 09:19:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henke

Tar det lite kort...

Lastar en 445 vid Centralplan inväg (Björknäs).  Totalt ca 25-30 personer i bussen.   När jag ska lämna så väljer en passagerare att ej sätta sig ned, utan står i mittgången ungefär i höjd med framaxeln.  Ber henne sätta sig ner på lämplig plats och påminner om bälteslagen, lägger ingen större vikt i själva bältesanvändningen, men vill att hon sitter ner iaf.

Hon tycker att jag inte har med henne att göra, men väljer iaf en plats så vi kan åka.  Det rullar på i 90 km/h på motorvägen, får stoppsignal och går in för avstigning vid Nacka trafikplats.  Några går av. Ska lämna hållplatsen när passageraren återigen står upp i mittgången.  Jag säger till en gång till, och hänvisar till lagen, och passagerarens egen säkerhet.  Jag vill att alla ska sitta ner om det finns plats, speciellt på motorvägen. Och det var som sagt väldigt gått om plats, inte precis så jag tvingade henne in mellan 4 st 125 kg:s svettiga byggarbetare i baksätet...

Hon sätter sig iaf ner efter ett tag.

Vid avstigning i Slussen så kommer hon fram och är väldigt irriterad.  Hon har minsann varit i kontakt med SL kundtjänst.  Dom säger att jag har ingen rätt att säga till  att hon ska sitta ner.  Hon ska "anmäla" mig.  (För vad kan man undra).

Har själv varit i kontakt med SL kundtjänst efter detta.(Anonymt, som kund)    Enligt SL kundtjänst så behöver man alls inte sitta ner i bussen, det är högst frivilligt.

Det jag reagerar på är hur SL kundtjänst svarar på såna här frågor.  Vet dom inte vad som gäller? .  Dom hänvisar bara till att det inte är bälteskrav för bussar klass 1,  så långt ok.  Men om det finns bälten i en klass 1 buss så skall de användas.  Det verkar SL inte ha koll på tyvärr.

Bussen ifråga var Keolis 6454 , Volvo B9S Led s.k. "trängselbuss" i Nacka. 55 bältade platser.  F.d Swebus 6140






Harald Nordius

Det finns ju faktiskt ett undantag. Vid lokala transporter i tätbebyggt område behöver man inte använda en plats med bälte. Men motorvägen är inte tätbebyggt område.

Henke

#2
Citat från: Harald Nordius skrivet 17 februari 2016, 09:49:16 AM
Det finns ju faktiskt ett undantag. Vid lokala transporter i tätbebyggt område behöver man inte använda en plats med bälte. Men 445 går väl motorvägen och den är inte tätbebyggt område.

Stämmer, men detta är knappast tätbebyggt område precis som du säger.  Och lagen säger att man får använda annan plats än plats med bälte. Det betyder inte att man får stå upp? (om annan sittplats finns)

Jag hade inte brytt mig om transporten hade skett på t.ex Värmdövägen mellan hpl Sickla Bro och Finntorp etc.  Även om jag personligen kan tycka att man ska sitta ner och använda bälte även där.  Men nu var det längre sträcka på motorväg.

Lars_L

Kundtjänst har väl aldrig gett något annat än "god dag yxskaftsvar". Skulle vara när de någon gång vb ärendet till experter i huset. Detta är inte någon kritik mot medarbetarna på Kundtjänst - de vare sig ska eller kan vara några experter på kollektivtrafik. De svarar enligt de mallar som finns.

Tyvärr är det ju därtill så att man mäter kundnöjdhet gentemot kundtjänst. Om kundtjänst alltså svarar till kundens fördel i dessa fall, så blir kunderna nöjda med kundtjänst, och kundtjänst som sådan får bättre NKI (nöjd kundindex). Ju tuffare och mer dömande man kan vara gentemot förarna, desto bättre alltså. Gärna bör de alltså säga att föraren ska inkallas för samtal. Då blir kunden jättenöjd.

Den vanliga frågan man får är väl om det är tillåtet med stående på motorväg (eftersom många passagerare uppfattar det som en säkerhetsrisk), inte om man får stå ifall det finns sittplatser med bälte - vilket ju troligen är en sällsynt fråga i sammanhanget. Därför brukar det ju bli lite fel i svaren när man frågar lite tvärtom än man ska enligt mallen.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars_L

Citat från: Henke skrivet 17 februari 2016, 09:51:58 AM
Och lagen säger att man får använda annan plats än plats med bälte. Det betyder inte att man får stå upp? (om annan sittplats finns)

Det är nog en övertolkning. Särskilt som man har sagt att det är okej med stående i tätort. I och med att man får välja annan plats, säger man ju indirekt att det inte är aktuellt att ge böter om man inte använder bälte i tätort. Då är det ju svårt att bötfälla någon som står.

På ett sätt har det väl blivit lite "kantigt" att man utgår från bälteslagen för att reglera passagerarna i busstrafiken. Det blir inte helt konsekvent. Särskilt då som man velat ha en del undantag kvar. 
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Citat från: Henke skrivet 17 februari 2016, 09:51:58 AM
Stämmer, men detta är knappast tätbebyggt område precis som du säger.  Och lagen säger att man får använda annan plats än plats med bälte. Det betyder inte att man får stå upp? (om annan sittplats finns)

Jag hade inte brytt mig om transporten hade skett på t.ex Värmdövägen mellan hpl Sickla Bro och Finntorp etc.  Även om jag personligen kan tycka att man ska sitta ner och använda bälte även där.  Men nu var det längre sträcka på motorväg.

Problemet är väl att SL på något vis lyckats få igenom att kalla all sin trafik, från Singö i norr till Torö i söder, och all motorvägstrafik i 90 km/t, för just "tätortstrafik". Antalet linjer som har regelrätta SL-krav på bälten är fortfarande väldigt få, och att röda SL-bussar ändå börjat få bälten nu på senare år beror mera på att tillverkarna levererar dem med bälten för att detta är ett huvudmannakrav i stort sett i alla andra län i Sverige, samt utomlands.

Min hittills enda dispyt med en resenär är från en liknande situation, då en stående resenär som inte ville sitta ner (i en likadan B9S med bälten) höll på att ramla omkull då jag tingades sänka farten för en svartklädd kille som sprang ut rakt framför bussen mitt i vintermörkret. Han skulle minsann anmäla mig så långt upp det bara gick, men han hade nog svårt att få gehör för sina åsikter. Speciellt då jag ringt in i förväg och berättat min version för mina överordnade redan innan han hann ringa. Märkligt att vanliga vuxna män inte klarar av att förstå riskerna i trafiken när man åker buss. Men när man kör sin egen personbil förstår man märkligt nog alltid att det är livsfarligt att köra obältad.

Micke A

Kundtjänsten för SL ligger väl i Linköping nu för tiden och dom vet väl inte ett skit hur det ser ut här uppe.

roggek

Citat från: Henke skrivet 17 februari 2016, 09:19:28 AM
Tar det lite kort...

Lastar en 445 vid Centralplan inväg (Björknäs).  Totalt ca 25-30 personer i bussen.   När jag ska lämna så väljer en passagerare att ej sätta sig ned, utan står i mittgången ungefär i höjd med framaxeln.  Ber henne sätta sig ner på lämplig plats och påminner om bälteslagen, lägger ingen större vikt i själva bältesanvändningen, men vill att hon sitter ner iaf.

Hon tycker att jag inte har med henne att göra, men väljer iaf en plats så vi kan åka.  Det rullar på i 90 km/h på motorvägen, får stoppsignal och går in för avstigning vid Nacka trafikplats.  Några går av. Ska lämna hållplatsen när passageraren återigen står upp i mittgången.  Jag säger till en gång till, och hänvisar till lagen, och passagerarens egen säkerhet.  Jag vill att alla ska sitta ner om det finns plats, speciellt på motorvägen. Och det var som sagt väldigt gått om plats, inte precis så jag tvingade henne in mellan 4 st 125 kg:s svettiga byggarbetare i baksätet...

Hon sätter sig iaf ner efter ett tag.

Vid avstigning i Slussen så kommer hon fram och är väldigt irriterad.  Hon har minsann varit i kontakt med SL kundtjänst.  Dom säger att jag har ingen rätt att säga till  att hon ska sitta ner.  Hon ska "anmäla" mig.  (För vad kan man undra).

Har själv varit i kontakt med SL kundtjänst efter detta.(Anonymt, som kund)    Enligt SL kundtjänst så behöver man alls inte sitta ner i bussen, det är högst frivilligt.

Det jag reagerar på är hur SL kundtjänst svarar på såna här frågor.  Vet dom inte vad som gäller? .  Dom hänvisar bara till att det inte är bälteskrav för bussar klass 1,  så långt ok.  Men om det finns bälten i en klass 1 buss så skall de användas.  Det verkar SL inte ha koll på tyvärr.

Bussen ifråga var Keolis 6454 , Volvo B9S Led s.k. "trängselbuss" i Nacka. 55 bältade platser.  F.d Swebus 6140

Du har aldrig funderat på om det var p g a (led?)sjukdom hon måste stå.
Själv har jag ibland väldigt svårt att sitta på en buss, då jag får ont i knän och leder. Vi kan ju säga att SLs bussar inte är ett under av komfort...

Kvarne

Förlåt men det här låter som rena vansinnet!

Den HÖGSTA hastighet en VUXEN människa klarar av att hålla emot sig vid en tvärbroms är 7km/h.  Att då påstå att resenärerna inte behöver sitta ner under färd är bara helt otroligt okunnigt. Hon kan skada eller i värsta fall döda sig själv och andra i sådant fall att du behöver tvärbromsa för något eller någon. Finns det sittplatser skall resenärerna sitta. Punkt slut. Och det har inte att göra med att vara nitisk eller något sådan utan enkom en säkerhetsfråga rakt av.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Henke

Citat från: roggek skrivet 17 februari 2016, 11:55:26 AM
Du har aldrig funderat på om det var p g a (led?)sjukdom hon måste stå.
Själv har jag ibland väldigt svårt att sitta på en buss, då jag får ont i knän och leder. Vi kan ju säga att SLs bussar inte är ett under av komfort...

Ok, säg att det nu skulle vara så...   Men det är enligt min mening högst olämpligt, samt som jag tolkar det olagligt.   Jag har ansvaret ombord.

Kvarne

Citat från: Henke skrivet 17 februari 2016, 12:02:01 PM
Ok, säg att det nu skulle vara så...   Men det är enligt min mening högst olämpligt, samt som jag tolkar det olagligt.   Jag har ansvaret ombord.


Henke: Du är "kapten" ombord och du har all rätt att vägra köra om det föreligger risk för skada på ett eller annat sätt ombord. Och om det nu är frågan om ledskada osv är det än olämpligare att stå med tanke på vad jag skrev ovan.


Sedan ett klargöra från Polisen: Finns bälten ombord skall de användas, spelar ingen roll vilken trafik bussen kör i. (Ganska självklart, du sitter ju inte säkrare bara för att det är förortstrafik istället för motorvägstrafik!)
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Kurra-Gurra

Citat från: roggek skrivet 17 februari 2016, 11:55:26 AM
Du har aldrig funderat på om det var p g a (led?)sjukdom hon måste stå.
Själv har jag ibland väldigt svårt att sitta på en buss, då jag får ont i knän och leder. Vi kan ju säga att SLs bussar inte är ett under av komfort...
Jomenvisst. Personer med ledsjukdomar skadas inte vid krockar i 70 km/h?
Om personen Absolut inte under några som helst omständigheter kan stå, bör den fraktas liggande i sjuktransport i alla hastigheter som överstiger 20 km/h...

Harald Nordius

Citat från: Ersa skrivet 17 februari 2016, 11:42:34 AM
Problemet är väl att SL på något vis lyckats få igenom att kalla all sin trafik, från Singö i norr till Torö i söder, och all motorvägstrafik i 90 km/t, för just "tätortstrafik". Antalet linjer som har regelrätta SL-krav på bälten är fortfarande väldigt få, och att röda SL-bussar ändå börjat få bälten nu på senare år beror mera på att tillverkarna levererar dem med bälten för att detta är ett huvudmannakrav i stort sett i alla andra län i Sverige, samt utomlands.

Min hittills enda dispyt med en resenär är från en liknande situation, då en stående resenär som inte ville sitta ner (i en likadan B9S med bälten) höll på att ramla omkull då jag tingades sänka farten för en svartklädd kille som sprang ut rakt framför bussen mitt i vintermörkret. Han skulle minsann anmäla mig så långt upp det bara gick, men han hade nog svårt att få gehör för sina åsikter. Speciellt då jag ringt in i förväg och berättat min version för mina överordnade redan innan han hann ringa. Märkligt att vanliga vuxna män inte klarar av att förstå riskerna i trafiken när man åker buss. Men när man kör sin egen personbil förstår man märkligt nog alltid att det är livsfarligt att köra obältad.
Vad SL kallar sin trafik spelar ingen roll. Det uttryck som används i Trafikförordningen är inte "tätortstrafik" utan "lokala transporter i tättbebyggda områden". Vad som vid tillämpningen av detta ska anses vara tättbebyggt område är det inte SL som bestämmer, utan respektive kommun genom lokal trafikföreskrift. I det aktuella fallet, d.v.s. Nacka, står det uttryckligen i föreskriften att Värmdöleden inte är tättbebyggt område.

Ersa

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 17 februari 2016, 13:16:15 PM
Jomenvisst. Personer med ledsjukdomar skadas inte vid krockar i 70 km/h?
Om personen Absolut inte under några som helst omständigheter kan stå, bör den fraktas liggande i sjuktransport i alla hastigheter som överstiger 20 km/h...

Och vi vet ju alla hur noga och seriös kravnivå på bältning/fastspänning/förankring som gäller för sjuktransporter, färdtjänst och liknande. Det är verkligen raka motsatsen till "allt helt löst" som det är inne i linjetrafiksbussarna. Trots att Landstinget ansvarar för allt. Ironi är bara förnamnet.

Ulf Berlin

Citat från: Micke A skrivet 17 februari 2016, 11:52:08 AM
Kundtjänsten för SL ligger väl i Linköping nu för tiden och dom vet väl inte ett skit hur det ser ut här uppe.
Spelar knappast någon roll om den nu ligger i Korpilombolo eller på Kungsholmen,
då(de flesta)anställda ändå endast läser vad som står i deras manualer.../Ulf