Författare Ämne: Motorväg 1970  (läst 14093 gånger)

Utloggad Anders Noren

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1026
SV: Motorväg 1970
« Svar #15 skrivet: 22 februari 2016, 09:09:14 AM »
Jag tror att problemet är något av följande två:
- Fotot kan vara spegelvänt
- Fotot kan vara från en storstadsnära sträcka som idag är ombyggd till oigenkännlighet

Utloggad Niklas Bygdestam

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4852
  • Никлас Быгдестам
SV: Motorväg 1970
« Svar #16 skrivet: 22 februari 2016, 14:21:50 PM »
Jag tror att problemet är något av följande två:
- Fotot kan vara spegelvänt
- Fotot kan vara från en storstadsnära sträcka som idag är ombyggd till oigenkännlighet


Om du spegelvänder fotot så kommer det se ut som om bilarna på vägen kör på fel sida, dvs i vänstertrafik. Jag har inte möjlighet att förstora upp bilden för att avgöra den saken, men det finns det nog andra här som har och kan ordna.
Nej, jag är inte tokig. Jag är bara från Uppsala ;D

Utloggad Anders Noren

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1026
SV: Motorväg 1970
« Svar #17 skrivet: 22 februari 2016, 15:33:26 PM »

Om du spegelvänder fotot så kommer det se ut som om bilarna på vägen kör på fel sida, dvs i vänstertrafik. Jag har inte möjlighet att förstora upp bilden för att avgöra den saken, men det finns det nog andra här som har och kan ordna.

Nä, oavsett höger- eller vänstertrafik så kör man i det körfält som är längst från vägens mitt och använder körfältet närmast mittremsan för omkörning.

Utloggad almeli

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 203
SV: Motorväg 1970
« Svar #18 skrivet: 22 februari 2016, 17:36:15 PM »

Utloggad Ted S

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2307
SV: Motorväg 1970
« Svar #19 skrivet: 23 februari 2016, 16:52:05 PM »
Nä, oavsett höger- eller vänstertrafik så kör man i det körfält som är längst från vägens mitt och använder körfältet närmast mittremsan för omkörning.

Det ser ändå ut som det är strålkastare vi skymtar, inte bakljus.

Bildet kan bl.a. sees her "Auktionen är avslutad"
http://www.tradera.com/item/2902/249183363/gulf-bilkarta-over-sverige-tr-70-ok-skick-#view-item-main

Kul med en vägkarta som "nästan duger som sjökort"!

Utloggad MartinB

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 16
SV: Motorväg 1970
« Svar #20 skrivet: 09 mars 2016, 00:33:16 AM »

Spontant gissar jag att det kan vara E4 norr om Järna (tittar man på satellitkarta och eventuellt att fotografen spegelvänt bilden skulle det kunna vara kurvorna där ).

Annars gissar jag det kan vara E18 vid Karlstad ( Kronoparken - Kurvig motorväg och bergsskärningar finns där, 1969 hade man heller inte börjat bygga bostadsområdena precis intill vägen) eller Tyresö/Vendelsövägen (Skarpnäck närmast motorvägen var väl inte exploaterat vid denna tid?). De andra vägarna är för raka eller gick redan då genom alltför exploaterade områden för att det skulle kunna vara så lantligt.

Jag vill nog ha det till Skarpnäck (LV 229), om det stämmer att det inte var bebyggt invid motorvägen 1969. Uppåt på bilden skulle då vara i riktning mot Tyresö.

Utloggad Lars-Håkan_E

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4172
SV: Motorväg 1970
« Svar #21 skrivet: 09 mars 2016, 09:18:59 AM »
Jag vill nog ha det till Skarpnäck (LV 229), om det stämmer att det inte var bebyggt invid motorvägen 1969. Uppåt på bilden skulle då vara i riktning mot Tyresö.

Orhem var bebyggt vid denna tid, sedan saknas Flatenvägen och minst 1 trafikplats och en viadukt som borde ha funnits på bilden. Körbanorna på 229:an är också mer separerade i två kurvor jämfört med bilden.

Utloggad Niklas Bygdestam

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4852
  • Никлас Быгдестам
SV: Motorväg 1970
« Svar #22 skrivet: 09 mars 2016, 13:58:55 PM »
Jag tycker fortfarande att det troligaste verkar vara på E4:an någonstans mellan Jönköping och Gränna.
Nej, jag är inte tokig. Jag är bara från Uppsala ;D

Utloggad David M

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 343
SV: Motorväg 1970
« Svar #23 skrivet: 12 mars 2016, 13:10:08 PM »
Min bedömning efter ha studerat närmre är att det bör vara E4 Järna - Pershagen. Taget i riktningen NO - SV intill gården Oxhuvudet och sedan har bilden spegelvänts. Aglasjön och Lillsjön hamnar precis utanför bild (kanske ville fotografen framhäva vägen genom att spegelvända bilden, kanske var sjöarna irriterande ljuskällor som gick bort vid andra fotograferingar). Bergsskärningen för den enskilda vägen i bildens nedre vänsterhörn stämmer in på detta liksom bergsskärningarna på motorvägen.


Idag finns en kraftledningsgata tvärs genom vägområdet men fanns inte med i 1951 års karta (Lantmäteriets historiska kartor) som är det äldsta kartmaterialet jag hittar. Jag vet inte när kraftledningen är byggd men det är inte otroligt att den byggdes efter 1969. Motorvägen från Södertälje till Järna var klar 1968 och det är högertrafik så bilden är från någon gång hösten 1967-1969.

Här har flygfotografen varit.


För att använda uteslutningsmetoden: Uppenbarligen kan väg 229 uteslutas eftersom det i så fall skulle ha funnits bebyggelse/sett annorlunda ut vid platsen, E4 Huskvarna - Gränna vill jag också utesluta (i så fall skulle Vättern ha synts på bild, det finns inga sådana karaktäristiska kurvor på den vägen som inte går nära Vättern). Jönköping går bort för redan då 1967-1969 fanns bebyggelse intill E4, där det inte var bebyggt var det ren åkermark och det finns inga bergsskärningar som ser ut så just där vid Jönköping.
Återstår då E18 vid Karlstad, E20 Göteborg - Alingsås eller väg 53 Nyköping - Oxelösund. Längs med väg 53 finns inte någon insprängd enskild väg i en bergsskärning nära motorvägen som skulle kunna stämma in med motorvägskurvorna. Vid Karlstad får jag inte heller ihop den insprängda enskilda vägen intill med hur vägnätet ser ut eller med topografin (det finns stora bergsskärningar intill motorvägen i Karlstad, men de är nästan samtliga vid Rudsmotet eller intill bebyggelse som fanns redan 1967. Längre österut nära Kronoparken som byggts efter 1967 går vägen i en mycket flackare terräng där det inte behövts bergssprängningar för vägen). Återstående alternativ är E20 Göteborg - Alingsås. Men även där är det samma historia som E4 vid Vättern, där det finns kurvor går vägen nära en sjö som borde synts på bild eller så går kurvorna genom skogspartier där det aldrig funnits åkrar intill.


Så jag håller vid att bilden är tagen någongång 1968-1969 över en ganska nyinvigd sträcka av E4:an och sedan spegelvänts för att framhäva vägen på omslaget. Ifall någon vet när kraftledningsgatan här byggdes så skulle vi veta ifall det är möjligt att utesluta den här sträckan.

Utloggad WalleW

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1010
  • Pensionerad Råsta-chaufför, 1969...
SV: Motorväg 1970
« Svar #24 skrivet: 12 mars 2016, 15:11:48 PM »
Min bedömning efter ha studerat närmre är att det bör vara E4 Järna - Pershagen. Taget i riktningen NO - SV intill gården Oxhuvudet och sedan har bilden spegelvänts. Aglasjön och Lillsjön hamnar precis utanför bild (kanske ville fotografen framhäva vägen genom att spegelvända bilden, kanske var sjöarna irriterande ljuskällor som gick bort vid andra fotograferingar). Bergsskärningen för den enskilda vägen i bildens nedre vänsterhörn stämmer in på detta liksom bergsskärningarna på motorvägen.

Jag är mycket tveksam till att bilden är spegelvänd, i så fall är den tagen före 3 sept 1967 då det var vänster-trafik.
Jag vill ha det till att den närmaste bilen kör med halv-ljuset tänt, och det var i så fall mycket, mycket ovanligt på den tiden.

Begreppet "se och synas" började så sakteliga bli aktuellt först efter dagen H, då de flesta bilar började förses med extra gula
"varsel-ljus" med minst 15 W ljus-styrka som beroende på fabrikat avbländades till 5 W eller slocknade helt när halv-ljuset tändes.
Bara i undantagsfall såg man bilar med tänt halv-ljus och då företrädesvis på motorvägar...

Minns inte när det blev lagstadgat att föra minst 15 W belysning framåt under körning i dagsljus...

/   M v h   Walle
Ett land vars propaganda och tystnad utesluter informerade medborgare från offentlig och/eller parlamentarisk debatt är ingen demokrati oavsett vad det än må kalla sig.
Desinformation och brist på verklighetssyn är numera de främsta hoten mot civiliserade IT-beroende länder i världen...

Inloggad Staffan Sävenfjord

  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 19142
    • Mina bussbilder (under uppbyggnad)
SV: Motorväg 1970
« Svar #25 skrivet: 12 mars 2016, 15:42:32 PM »
Jag är mycket tveksam till att bilden är spegelvänd, i så fall är den tagen före 3 sept 1967 då det var vänster-trafik.
Jag vill ha det till att den närmaste bilen kör med halv-ljuset tänt, och det var i så fall mycket, mycket ovanligt på den tiden.

Begreppet "se och synas" började så sakteliga bli aktuellt först efter dagen H, då de flesta bilar började förses med extra gula
"varsel-ljus" med minst 15 W ljus-styrka som beroende på fabrikat avbländades till 5 W eller slocknade helt när halv-ljuset tändes.
Bara i undantagsfall såg man bilar med tänt halv-ljus och då företrädesvis på motorvägar...

Minns inte när det blev lagstadgat att föra minst 15 W belysning framåt under körning i dagsljus...

/   M v h   Walle

"Halvljuslagen" infördes 1 november 1977. Högertrafikkommissionen rekommenderade de bilister som körde de första dagarna i högertrafik skulle ha halvljuset tänt som en påminnelse. Som jag minns det så följde de flesta fordonsförare denna rekommendation de första veckorna men sedan blev det alltmer sällsynt.

Jag håller helt med att halvljus före 3 september 1967 i  fullt dagsljus var ovanligt. Men när jag tog körkort 1964 fick jag lära mig att man rekommenderades ha minst halvljus tänt förutom i mörker också om det var dimma eller om det var en väldigt kulen dag. Samt om man hade solen i backspegeln. Mötande bilar kunde då ha svårt att se dig på grund av solen. Jag tillämpade det men var ganska ensam om det. De flesta mötande bilar blinkade med ljuset, inte av tacksamhet utan för att påminna mig om att jag glömt halvljuset.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Utloggad WalleW

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1010
  • Pensionerad Råsta-chaufför, 1969...
SV: Motorväg 1970
« Svar #26 skrivet: 12 mars 2016, 16:12:47 PM »
"Halvljuslagen" infördes 1 november 1977. Högertrafikkommissionen rekommenderade de bilister som körde de första dagarna i högertrafik skulle ha halvljuset tänt som en påminnelse. Som jag minns det så följde de flesta fordonsförare denna rekommendation de första veckorna men sedan blev det alltmer sällsynt.

Jag håller helt med att halvljus före 3 september 1967 i  fullt dagsljus var ovanligt. Men när jag tog körkort 1964 fick jag lära mig att man rekommenderades ha minst halvljus tänt förutom i mörker också om det var dimma eller om det var en väldigt kulen dag. Samt om man hade solen i backspegeln. Mötande bilar kunde då ha svårt att se dig på grund av solen. Jag tillämpade det men var ganska ensam om det. De flesta mötande bilar blinkade med ljuset, inte av tacksamhet utan för att påminna mig om att jag glömt halvljuset.

Jaha ja... Så det dröjde "ända" till nov 77 innan "halvljus-lagen" kom...
Då var "vi" alltså rätt så duktiga ändå med att börja så smått med de gula varsel-ljusen
redan i början av 70-talet...
Att minst halvljus gällde vid mörker eller "nedsatt sikt" var väl regel, men det rekommenderades
också vid motorvägs-korning vill jag minnas... Man skulle synas i högre hastigheter...
Hur lagtexten löd beträffande separata dimljus i kombination med halvljus minns jag inte vid tiden för
min uppkörning för körkortet 1966...
Att inkassera helljus-blinkningar vid lågt stående sol "i ryggen" eller backspegeln känner jag också igen... :)

/   M v h   Walle
Ett land vars propaganda och tystnad utesluter informerade medborgare från offentlig och/eller parlamentarisk debatt är ingen demokrati oavsett vad det än må kalla sig.
Desinformation och brist på verklighetssyn är numera de främsta hoten mot civiliserade IT-beroende länder i världen...

Utloggad Anders Noren

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1026
SV: Motorväg 1970
« Svar #27 skrivet: 14 mars 2016, 15:26:43 PM »
Min bedömning efter ha studerat närmre är att det bör vara E4 Järna - Pershagen. Taget i riktningen NO - SV intill gården Oxhuvudet och sedan har bilden spegelvänts. Aglasjön och Lillsjön hamnar precis utanför bild (kanske ville fotografen framhäva vägen genom att spegelvända bilden, kanske var sjöarna irriterande ljuskällor som gick bort vid andra fotograferingar). Bergsskärningen för den enskilda vägen i bildens nedre vänsterhörn stämmer in på detta liksom bergsskärningarna på motorvägen.


Idag finns en kraftledningsgata tvärs genom vägområdet men fanns inte med i 1951 års karta (Lantmäteriets historiska kartor) som är det äldsta kartmaterialet jag hittar. Jag vet inte när kraftledningen är byggd men det är inte otroligt att den byggdes efter 1969. Motorvägen från Södertälje till Järna var klar 1968 och det är högertrafik så bilden är från någon gång hösten 1967-1969.

Här har flygfotografen varit.



Det är en intelligent gissning, men helt övertygad blir jag inte förrän någon ids ta tag i att peka ut olika formationer (klippor, åkerholmar, vägar etc.) i det gamla fotot på ett nytt foto.

Utloggad Niklas Bygdestam

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4852
  • Никлас Быгдестам
SV: Motorväg 1970
« Svar #28 skrivet: 15 mars 2016, 00:01:24 AM »
Det är en intelligent gissning, men helt övertygad blir jag inte förrän någon ids ta tag i att peka ut olika formationer (klippor, åkerholmar, vägar etc.) i det gamla fotot på ett nytt foto.


Man ser på bilden en liten väg på vänster sida. Problemet med den lilla vägen är att den kan vara helt omgjord och omdragen sedan bilden togs.
Nej, jag är inte tokig. Jag är bara från Uppsala ;D

Utloggad MartinB

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 16
SV: Motorväg 1970
« Svar #29 skrivet: 15 mars 2016, 00:09:41 AM »
Jag är mycket tveksam till att bilden är spegelvänd, i så fall är den tagen före 3 sept 1967 då det var vänster-trafik.

Återigen, som Anders Noren skrev, det spelar ingen roll om bilden är spegelvänd eller inte, huvudkörfälten var/är de yttre körfälten i såväl vänster- som högertrafik.

Jag tycker Järna-Pershagen ser för rakt ut för att vara de avbildade kurvorna.