Författare Ämne: Motorväg 1970  (läst 10874 gånger)

Utloggad WalleW

• Medlem
  • Antal inlägg: 997
  • Pensionerad Råsta-chaufför, 1969...
SV: Motorväg 1970
« Svar #30 skrivet: 15 mars 2016, 08:50:05 AM »
Återigen, som Anders Noren skrev, det spelar ingen roll om bilden är spegelvänd eller inte, huvudkörfälten var/är de yttre körfälten i såväl vänster- som högertrafik.
Ja, självklart är var/är de det... ???
Spegelvänder, d v s vrider man hela den befintliga kart-bilden 180 grader,  så kör den närmaste bilen (med det tända halv-ljuset?) i vänster-trafik...
[
Jag tycker Järna-Pershagen ser för rakt ut för att vara de avbildade kurvorna. 
Ja, jämfört med flyg-fotografens bild tycker jag också att den aktuella kart-bilden ser alldeles för kurvig ut...

/   M v h   Walle
Ett land vars propaganda och tystnad utesluter informerade medborgare från offentlig och/eller parlamentarisk debatt är ingen demokrati oavsett vad det än må kalla sig.
Desinformation och brist på verklighetssyn är numera de främsta hoten mot civiliserade IT-beroende länder i världen...

Utloggad Niklas Bygdestam

• Medlem
  • Antal inlägg: 4817
  • Никлас Быгдестам
« Svar #31 skrivet: 15 mars 2016, 14:20:55 PM »
Jag börjar åter igen fundera lite på sträckan mellan Botkyrka och Södertälje. Jag vill åter påpeka att den sträckan idag är ombyggd till 3+3 och har sedan början på 1980-talet belysning. Men omkring 1970 var det en vanlig 2+2-motorväg och den hade ingen som helst belysning på den sträckan.

Det finns vissa kurvor som jag tycker påminner lite om den sträckan.
Nej, jag är inte tokig. Jag är bara från Uppsala ;D

Utloggad Olof Lagerkvist

• Medlem
  • Antal inlägg: 1002
« Svar #32 skrivet: 06 april 2016, 13:21:59 PM »
Ja, självklart är var/är de det... ???
Spegelvänder, d v s vrider man hela den befintliga kart-bilden 180 grader,  så kör den närmaste bilen (med det tända halv-ljuset?) i vänster-trafik...

Efter att ha zoomat in och funderat lite över bilden så håller jag inte med om att det skulle vara helt självklart att närmsta bilen har halvljuset tänt. Bilen syns lite för dåligt för att man ska kunna bedöma det. Det ljusa partiet på bilen kan likaväl vara solreflektion i motorhuv, biltak eller liknande. Däremot känns det tveksamt att bilarna närmast skulle köra vänstertrafik och alltså vara på väg uppåt på bilden. Det skulle ju i så fall vara förutsättning om bilden är spegelvänd och fotot inte var från före högertrafikomläggningen.

Ja, jämfört med flyg-fotografens bild tycker jag också att den aktuella kart-bilden ser alldeles för kurvig ut...

Den bedömningen är nog lite svår att göra på det sättet. Det finns trots allt långa kurvor på det sättet på den sträckan och med rätt variant av objektiv och fotovinkel är det inte alls omöjligt att få en vägsträcka att se ut att ha skarpare kurvor än vad den egentligen har.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

http://youtube.com/da9718
http://panoramio.com/user/654719
... -- -.... -..- -- -.-