Författare Ämne: Motorväg 1970  (läst 16279 gånger)

Utloggad Fredrik W

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 180
Motorväg 1970
« skrivet: 13 februari 2016, 20:10:37 PM »
Se bild från framsidan på en vägkarta tryckt 1970. Vilken vägsträcka är det? Jag trodde först det var E4 Södertälje-Järna eller Åby-Stavsjö men jag får inte ihop det. Nån som vet? Det borde ju inte vara så svårt att identifiera, det fanns inte så många mil motorväg i Sverige 1970.

Utloggad S Svensson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3037
SV: Motorväg 1970
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2016, 21:00:35 PM »
Våra vänner i Jönköping kanske kan titta litet nogrannare. Jag åkte med buss emellan Jönköping och Gränna i somras. Kan det vara på denna sträcka och relativt nära Gränna ?

Utloggad WalleW

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1010
  • Pensionerad Råsta-chaufför, 1969...
SV: Motorväg 1970
« Svar #2 skrivet: 14 februari 2016, 10:33:04 AM »
Våra vänner i Jönköping kanske kan titta litet nogrannare. Jag åkte med buss emellan Jönköping och Gränna i somras. Kan det vara på denna sträcka och relativt nära Gränna ?
Jag är benägen att hålla med hr Svensson, men är ändå lite kluven...
Under förutsättning att nämnda sträcka var klar 1970 vill jag få det till att efter "där vägen försvinner i fjärran" följer ett nedförslut och därefter en trafik-plats/planskild korsning med vägar till bl a Gränna och Tranås. Eller är jag helt fel ute då..?
Gamla "Riks-tretton" / E4 längst ned till vänster på bilden..?

/   M v h   Walle
Ett land vars propaganda och tystnad utesluter informerade medborgare från offentlig och/eller parlamentarisk debatt är ingen demokrati oavsett vad det än må kalla sig.
Desinformation och brist på verklighetssyn är numera de främsta hoten mot civiliserade IT-beroende länder i världen...

Inloggad Staffan Sävenfjord

  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 19200
    • Mina bussbilder (under uppbyggnad)
SV: Motorväg 1970
« Svar #3 skrivet: 14 februari 2016, 11:18:49 AM »
Jag är benägen att hålla med hr Svensson, men är ändå lite kluven...
Under förutsättning att nämnda sträcka var klar 1970 vill jag få det till att efter "där vägen försvinner i fjärran" följer ett nedförslut och därefter en trafik-plats/planskild korsning med vägar till bl a Gränna och Tranås. Eller är jag helt fel ute då..?
Gamla "Riks-tretton" / E4 längst ned till vänster på bilden..?

/   M v h   Walle

Motorvägen Jönköping-Gränna var klar 1964. Europavägarna kom 1962 så vägen bör hetat E4 vid invigningen. Annars skulle det ha varit Riksettan (riksväg 1). Riksväg 13 gick från Stockholm till Haparanda.

För övrigt håller jag med om att vi nog är i trakten av Gränna.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Utloggad Fredrik W

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 180
SV: Motorväg 1970
« Svar #4 skrivet: 14 februari 2016, 11:52:19 AM »
Tack. Då ska det alltså vara mellan trafikplats 102 Vättersmålen och 103 Gyllene Uttern. Sträckan vidare norrut öppnade 1972 och söderut så följer den Vätterns strand vilket den inte gör på bilden. Jag får dock inte riktigt ihop det när jag tittar på Google Maps, men jag kan inte heller utesluta den sträckan.

Utloggad WalleW

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1010
  • Pensionerad Råsta-chaufför, 1969...
SV: Motorväg 1970
« Svar #5 skrivet: 14 februari 2016, 12:15:36 PM »
Motorvägen Jönköping-Gränna var klar 1964. Europavägarna kom 1962 så vägen bör hetat E4 vid invigningen. Annars skulle det ha varit Riksettan (riksväg 1). Riksväg 13 gick från Stockholm till Haparanda.
För övrigt håller jag med om att vi nog är i trakten av Gränna.
Tack. Då ska det alltså vara mellan trafikplats 102 Vättersmålen och 103 Gyllene Uttern. Sträckan vidare norrut öppnade 1972 och söderut så följer den Vätterns strand vilket den inte gör på bilden. Jag får dock inte riktigt ihop det när jag tittar på Google Maps, men jag kan inte heller utesluta den sträckan.
Det är något lurt med intrycket av skogs-terrängen, men väldigt mycket kan ju ha hänt med den under årens lopp.
Och visst var det Riks-ettan jag menade, inte -tretton... E4 Plåt-floden säger somliga...

/   M v h   Walle
Ett land vars propaganda och tystnad utesluter informerade medborgare från offentlig och/eller parlamentarisk debatt är ingen demokrati oavsett vad det än må kalla sig.
Desinformation och brist på verklighetssyn är numera de främsta hoten mot civiliserade IT-beroende länder i världen...

Utloggad Niklas Bygdestam

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4903
  • Никлас Быгдестам
SV: Motorväg 1970
« Svar #6 skrivet: 18 februari 2016, 22:58:45 PM »
Det fanns verkligen inte mycket motorvägar i Sverige 1970. De flesta har tillkommit efteråt.

Men jag tror också på att bilden är tagen på sträckan Jönköping-Gränna. Och då bör den vara tagen så att bilden är riktad norrut. Det ser nämligen ut som om den högra körbanan ligger på en högre nivå än den vänstra. Sträckan mellan Jönköping och Gränna har just körbanor i olika nivå, som "trappsteg" eller hur man nu ska uttrycka sig. Och detta är inte alls vanligt annars i Sverige. Och på bilden ser det ut att vara just så :)
Nej, jag är inte tokig. Jag är bara från Uppsala ;D

Utloggad WalleW

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1010
  • Pensionerad Råsta-chaufför, 1969...
SV: Motorväg 1970
« Svar #7 skrivet: 19 februari 2016, 09:16:58 AM »
Det fanns verkligen inte mycket motorvägar i Sverige 1970. De flesta har tillkommit efteråt.
Men jag tror också på att bilden är tagen på sträckan Jönköping-Gränna. Och då bör den vara tagen så att bilden är riktad norrut. Det ser nämligen ut som om den högra körbanan ligger på en högre nivå än den vänstra. Sträckan mellan Jönköping och Gränna har just körbanor i olika nivå, som "trappsteg" eller hur man nu ska uttrycka sig. Och detta är inte alls vanligt annars i Sverige. Och på bilden ser det ut att vara just så :)

"The MYSTIC MAP" fortsätter att förbrylla oss i detta avsnitt... :)

Niklas har en stark point här...
Jag minns nivå-skillnaden från "någonstans" och upplevde den som väldigt flott och kontinental, det kan kanske vara här...
För att använda ett passande uttryck i sammanhanget: Är han inne på "rätt väg", tro? :D
Spänningen stiger...

To be continued...

/   M v h   Walle
Ett land vars propaganda och tystnad utesluter informerade medborgare från offentlig och/eller parlamentarisk debatt är ingen demokrati oavsett vad det än må kalla sig.
Desinformation och brist på verklighetssyn är numera de främsta hoten mot civiliserade IT-beroende länder i världen...

Utloggad Fredrik W

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 180
SV: Motorväg 1970
« Svar #8 skrivet: 19 februari 2016, 12:35:30 PM »
Det fanns verkligen inte mycket motorvägar i Sverige 1970. De flesta har tillkommit efteråt.

Men jag tror också på att bilden är tagen på sträckan Jönköping-Gränna. Och då bör den vara tagen så att bilden är riktad norrut. Det ser nämligen ut som om den högra körbanan ligger på en högre nivå än den vänstra. Sträckan mellan Jönköping och Gränna har just körbanor i olika nivå, som "trappsteg" eller hur man nu ska uttrycka sig. Och detta är inte alls vanligt annars i Sverige. Och på bilden ser det ut att vara just så :)

Jag tror du tänker på den här sträckan, eller? Se länk från Google streetview:

https://www.google.se/maps/@57.8635738,14.268042,3a,75y,178.48h,86.42t/data=!3m7!1e1!3m5!1s1s078pJGIc-Mg-ZMSPsTQg!2e0!6s%2F%2Fgeo0.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3D1s078pJGIc-Mg-ZMSPsTQg%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D126.59006%26pitch%3D0!7i13312!8i6656

Den är som synes belägen alldeles intill stranden och kan i så fall därför uteslutas. Jag får som sagt fortfarande inte riktigt ihop det.

Utloggad WalleW

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1010
  • Pensionerad Råsta-chaufför, 1969...
SV: Motorväg 1970
« Svar #9 skrivet: 19 februari 2016, 13:54:14 PM »
Jag tror du tänker på den här sträckan, eller? Se länk från Google streetview:

https://www.google.se/maps/@57.8635738,14.268042,3a,75y,178.48h,86.42t/data=!3m7!1e1!3m5!1s1s078pJGIc-Mg-ZMSPsTQg!2e0!6s%2F%2Fgeo0.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3D1s078pJGIc-Mg-ZMSPsTQg%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D126.59006%26pitch%3D0!7i13312!8i6656

Den är som synes belägen alldeles intill stranden och kan i så fall därför uteslutas. Jag får som sagt fortfarande inte riktigt ihop det.
Inte jag heller... Det är nå´t med skogs-partierna som lurar mig...
Som sagt...

MYSTIKEN TÄTNAR...

/   M v h   Walle
Ett land vars propaganda och tystnad utesluter informerade medborgare från offentlig och/eller parlamentarisk debatt är ingen demokrati oavsett vad det än må kalla sig.
Desinformation och brist på verklighetssyn är numera de främsta hoten mot civiliserade IT-beroende länder i världen...

Utloggad Niklas Bygdestam

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4903
  • Никлас Быгдестам
SV: Motorväg 1970
« Svar #10 skrivet: 19 februari 2016, 14:06:20 PM »
Hur är det med sträckan Stockholm-Södertälje då? Den fanns ju 1970. Idag ser det inte ut så på den sträckan. Motorvägen är breddad och har sedan lång tid belysning på hela den biten. Men 1970 var den en vanlig 2+2-motorväg. Dessutom hade inte den sträckan belysning heller. Belysning monterades upp på den sträckan först under 1980-talet.

Jag tycker att kurvorna stämmer rätt bra med sträckan mellan Stockholm och Södertälje, eller om vi alltså ska vara noga, mellan Botkyrka och Södertälje.
Nej, jag är inte tokig. Jag är bara från Uppsala ;D

Inloggad Staffan Sävenfjord

  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 19200
    • Mina bussbilder (under uppbyggnad)
SV: Motorväg 1970
« Svar #11 skrivet: 19 februari 2016, 14:27:29 PM »
Hur är det med sträckan Stockholm-Södertälje då? Den fanns ju 1970. Idag ser det inte ut så på den sträckan. Motorvägen är breddad och har sedan lång tid belysning på hela den biten. Men 1970 var den en vanlig 2+2-motorväg. Dessutom hade inte den sträckan belysning heller. Belysning monterades upp på den sträckan först under 1980-talet.

Jag tycker att kurvorna stämmer rätt bra med sträckan mellan Stockholm och Södertälje, eller om vi alltså ska vara noga, mellan Botkyrka och Södertälje.

Det tror jag inte. *För mycket skog. Men visst kan jag ha fel.

Det är ju bara på det vägparti som finns längst ned på bilden som det är i olika plan. Kan bilden vara tagen precis där sträckan utmed Vättern upphör och övergår mer i skog och öppna landskap? (Och att fotografen råkade vända kameran fel när han skulle ta en bild mot Vättern?)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Utloggad WalleW

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1010
  • Pensionerad Råsta-chaufför, 1969...
SV: Motorväg 1970
« Svar #12 skrivet: 19 februari 2016, 15:59:39 PM »
Får jag anmäla en ny kandidat...?
Tack!
Nu var det visserligen mycket, mycket länge sedan jag körde den nu kandiderande sträckan, men jag har för mig att där finns en nivå-skillnad som nämnts tidigare längs en kort sträcka,
och mycket skog fanns det också sträckvis...
Alltså, in från vänster:    E18, någonstans längs sträckan Jakobsberg - Kallhäll - Stäket - Kungsängen..?

(En annan sträckvis skogig fundering: E20 mellan Södertälje och Mariefred...men den var väl inte klar då..?)

/   M v h   Walle
Ett land vars propaganda och tystnad utesluter informerade medborgare från offentlig och/eller parlamentarisk debatt är ingen demokrati oavsett vad det än må kalla sig.
Desinformation och brist på verklighetssyn är numera de främsta hoten mot civiliserade IT-beroende länder i världen...

Utloggad Niklas Bygdestam

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4903
  • Никлас Быгдестам
SV: Motorväg 1970
« Svar #13 skrivet: 19 februari 2016, 16:05:43 PM »
Får jag anmäla en ny kandidat...?
Tack!
Nu var det visserligen mycket, mycket länge sedan jag körde den nu kandiderande sträckan, men jag har för mig att där finns en nivå-skillnad som nämnts tidigare längs en kort sträcka,
och mycket skog fanns det också sträckvis...
Alltså, in från vänster:    E18, någonstans längs sträckan Jakobsberg - Kallhäll - Stäket - Kungsängen..?

(En annan sträckvis skogig fundering: E20 mellan Södertälje och Mariefred...men den var väl inte klar då..?)

/   M v h   Walle


Mariefred, eller egentligen Läggesta hade inte motorväg 1970. Det är ett 1990-talsbygge.
Nej, jag är inte tokig. Jag är bara från Uppsala ;D

Utloggad David M

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 343
SV: Motorväg 1970
« Svar #14 skrivet: 20 februari 2016, 13:31:15 PM »
Om man tittar på de motorvägar genom skogs- och bergsterräng som fanns 1969 (då fotot rimligen bör vara taget om bilden är till nästa års kartupplaga) och med nuvarande vägnummer finns ett par rimliga alternativ.

* E4 Huskvarna till Vättern söder om Gränna, Åby - Stavsjö, Järna - Stockholm, norr om Sundsvall

* E6 Mölndal - Kållered

* E16 Gävle - Sandviken, samt närmast Borlänge

* E18 Danderyd - Ullna, Järfälla - Stäket, förbi Karlstad

* E20 Jonsered - Floda. Möjligen även resten av vägen till Alingsås, om fotografen lyckats hitta en vinkel där inga anslutande vägar finns med.

* Riksväg 53 Nyköping - Oxelösund

* Värmdövägen från Hammarbykanalen till Skurubron, Tyresö- och Vendelsövägen (länsväg 229/260)



Spontant gissar jag att det kan vara E4 norr om Järna (tittar man på satellitkarta och eventuellt att fotografen spegelvänt bilden skulle det kunna vara kurvorna där ).

Annars gissar jag det kan vara E18 vid Karlstad ( Kronoparken - Kurvig motorväg och bergsskärningar finns där, 1969 hade man heller inte börjat bygga bostadsområdena precis intill vägen) eller Tyresö/Vendelsövägen (Skarpnäck närmast motorvägen var väl inte exploaterat vid denna tid?). De andra vägarna är för raka eller gick redan då genom alltför exploaterade områden för att det skulle kunna vara så lantligt.