Banja Luka 17/12-10/1 (DEL 3)

Startat av AdmirT, 06 februari 2016, 02:27:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AdmirT

Del 2 finner ni här: http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,67350.0.html

Vi fortsätter med sista delen och under denna del bjöds det på riktigt busväder då den riktiga vintern kommit till Banja Luka och hela Bosnien. Medan man på tv och radio föreslog att allmänheten skulle hålla sig inne om man ej hade något viktigt ärende så valde jag att ta kameran och bege mig runt om i stan och fota. Inte nog med kylan och snön som föll under en natt (cirka 1-1,5 meter snö) så valde plogföretaget att strejka redan första dagen vilket gjorde att inga trottoarer plogades utan man fick promenera där bilarna körde och det var inte kul det! Nåväl, här kommer lite snöiga bilder:

Vi börjar med Biss Turs MAN R08 där bilden är strax tagen utanför mitt hus i Banja Luka:

free upload image

Strax därefter kom linje 8 och Zak Tours MAN NL202. Kallt är det, titta bara under vindrutetorkarna:

photoupload

Bocac Tours kör på i den stränga kylan:

free picture upload

Pavlovic Tours nya MAN på linje 9 nära mitt hus:

image sharing

Snön fortsatte falla under natten och nästa dag begav jag mig in till stan där fullt kaos rådde. Autoprevoz 1304:

gifs upload

Strax därefter kom Autoprevoz 1208:

free image host

Bakom den Autoprevoz 1193 med en vindrutetorkare ur funktion:

uploadimage

Bocac Tours med en av sina nya MAN med mycket snö på taket:

post image online

En King Long tillhörandes Autoprevoz, 1297:

adult image upload

Och så Centrals Citaro med mer snö på taket än på marken:

image ru

Pavlovic Turs 2 bussar ville inte vara sämre med snön på taket:

free image host


hosting images

Bocac tours med en av fem Citaro:

forum image hosting

Jag undrade hur bussarna klarade att rulla under detta hemska väder och jag fick mitt svar när jag såg denna buss som pajade och alla passagerare fick lämna i frustration:

image hosting 30 mb

Kompas med en Setra:

how to take screenshots

Tre dagar efter slutade snön att falla och solen intog sin position på himlen, men det skulle ta lång tid innan all snö smälte och dessutom var det fortfarande minusgrader:

photo hosting


image hosting above 5 mb

Golub med en Connecto,f.d. Nettbuss i Norge:

pictures upload

Sista bilden får demonstrera Zak Tours MAN NL202. Flaggorna väljer jag inte att kommentera:

free picture upload

Hoppas ni tyckte om reportaget och vill ni se bilderna i högre upplösning så testa klicka på bilden.
I övrigt, ha en fortsatt trevlig helg!

Med vänlig hälsning
Admir

Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Ulf Berlin

Trevliga bilder och det var ju"tur"att du visade att en vagn slutade att fungera annars
hade vi börjat undra hur dom klarar kylan därnere och inte här hemma...
Dessutom får du gärna förklara detta med flaggorna,ty åtm på sista bilden kan jag inte upptäcka några?/Ulf

Fredde

Citat från: AdmirT skrivet 06 februari 2016, 02:27:13 AM
Hoppas ni tyckte om reportaget och vill ni se bilderna i högre upplösning så testa klicka på bilden.
I övrigt, ha en fortsatt trevlig helg!

Med vänlig hälsning
Admir

Självklart, allt som inte tillhör vardagen här hemma är angenämt att få se!

Citat från: Ulf Berlin skrivet 06 februari 2016, 11:48:24 AM
Dessutom får du gärna förklara detta med flaggorna,ty åtm på sista bilden kan jag inte upptäcka några?/Ulf

Flaggorna är svåra att se, men sitter vid backspeglarna. Ser ut som Serbiens flaggor, på en buss i Bosnien...

AdmirT

Citat från: Ulf Berlin skrivet 06 februari 2016, 11:48:24 AM
Trevliga bilder och det var ju"tur"att du visade att en vagn slutade att fungera annars
hade vi börjat undra hur dom klarar kylan därnere och inte här hemma...
Dessutom får du gärna förklara detta med flaggorna,ty åtm på sista bilden kan jag inte upptäcka några?/Ulf

Tack ska du ha! På sista bilden, precis som Fredde säger, så kan man se serbiska flaggor vid backspeglarna och just under denna dag hade alla bussar i stan detta. Varför undrar ni säkert? Hade jag varit detaljerad i mitt sätt att förklara så hade jag nog fått skriva 1-2 A4 sidor för att kunna förstå. Ska försöka att fatta mig kort dock då detta är en politisk/religiös fråga:

Bosnien och Hercegovina är ett land där tre olika nationaliteter bor; bosnier, serber och kroater. Detta är den enkla benämningen på invånarna, men jag och många andra väljer att kalla alla invånare som är födda i Bosnien för bosnier och inte dela upp folk utifrån religion. Istället väljer jag att se det på det "rätta" sättet, dvs Bosnien är ett land som består av tre olika nationaliteter; katoliker, protestanter och muslimer. Många väljer dock inte att se det på detta sätt eftersom landet efter Balkankriget "delats upp" i Rep. Srpska och en Federationsdel som heter BIH och står för "Bosna i Hercegovina". Banja Luka är en stad som ligger i republiken Srpska och där bor många protestanter, och istället ser man landet som en stad i Serbien vilket är förfärligt och det är anledningen till just dessa flaggor. Varför de var på bussarna just denna dag, 9/1, så är det för att Republiken Srpska firar sin "nationaldag" som inte ens existerar runt om i världen, utan bara i denna entitet. Trots att denna dag inte är godkänd av övriga världen gör man precis tvärtom eftersom politikerna är bra på att manipulera befolkningen där nere.
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Nico

Det här blir ganska OT i en busstråd, men vill bara kommentera en snabbt då även jag har släkt i området. Bussarna var dock ännu roligare på 70-talet då det var mest FAP Sanos mm. som var mera öststat så att säga samt även en hel del äldre Mercedes, MAN samt i sällsynta fall en å annan Saurer,

Jag instämmer sedan i huvudsak med det som Admir skriver. Hemskheterna som inträffade på Balkan under inbördeskrigen satte djupa sår i samhället i stort och tyvärr kommer det nog ta många år att läka... och tyvärr går det ofta åt fel håll då nationalister och andra gör sitt bästa för att sabotera. Hela statsbildningen i sig är även den ganska skakig då den bygger på det s.k. Daytonavtalet och där (vill jag minnas att det var) själva författningen regleras i avtalets fjärde paragraf. Avtalet i sig forcerades fram och är därför ganska rudimentärtutformat och skulle det falla så är det upplagt för kris. Speciellt med tanke på att politikerna mycket riktigt är mycket manipulativa och mest jobbar för att vinna egna fördelar. Sedan är det ändå positivt att somligt ändå lyckats utvecklas vidare. T.ex. då att trafikutbytet blivit så pass omfattande som det ändå är.

Ska sedan inte heller jag gå alltför mycket på djupet här, men känner att jag behöver korrigera en sak... Nämligen att "protestanter" hittar man inte speciellt många i området... om ens någon. Däremot finns det ortodoxt kristna samt katoliker och muslimer. Tyvärr har dock ofta religionen fått definiera även etniciteten. Det märktes inte så mycket förr, men blev väldigt påtagligt senare.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

AdmirT

Citat från: Nico skrivet 06 februari 2016, 21:38:17 PM
Det här blir ganska OT i en busstråd, men vill bara kommentera en snabbt då även jag har släkt i området. Bussarna var dock ännu roligare på 70-talet då det var mest FAP Sanos mm. som var mera öststat så att säga samt även en hel del äldre Mercedes, MAN samt i sällsynta fall en å annan Saurer,

Jag instämmer sedan i huvudsak med det som Admir skriver. Hemskheterna som inträffade på Balkan under inbördeskrigen satte djupa sår i samhället i stort och tyvärr kommer det nog ta många år att läka... och tyvärr går det ofta åt fel håll då nationalister och andra gör sitt bästa för att sabotera. Hela statsbildningen i sig är även den ganska skakig då den bygger på det s.k. Daytonavtalet och där (vill jag minnas att det var) själva författningen regleras i avtalets fjärde paragraf. Avtalet i sig forcerades fram och är därför ganska rudimentärtutformat och skulle det falla så är det upplagt för kris. Speciellt med tanke på att politikerna mycket riktigt är mycket manipulativa och mest jobbar för att vinna egna fördelar. Sedan är det ändå positivt att somligt ändå lyckats utvecklas vidare. T.ex. då att trafikutbytet blivit så pass omfattande som det ändå är.

Ska sedan inte heller jag gå alltför mycket på djupet här, men känner att jag behöver korrigera en sak... Nämligen att "protestanter" hittar man inte speciellt många i området... om ens någon. Däremot finns det ortodoxt kristna samt katoliker och muslimer. Tyvärr har dock ofta religionen fått definiera även etniciteten. Det märktes inte så mycket förr, men blev väldigt påtagligt senare.

Helt rätt dör Nico angående korrigeringen. Jag märkte nu i efterhand att jag skrev lite för snabbt och naturligtvis ska det vara ortodoxt kristna, vilket kännetecknar de flesta invånare i Banja Luka och övriga Repubiken Srpska. Sen håller jag med dig i allt annat du nämner; Skulle Daytonavtalet falla sönder så skulle det uppstå kaos i landet tyvärr. Människorna som bor där nere har det inte lätt med usla förhållanden så som löner t.ex. medan politikerna tar tillfället i akt och stoppar undan folkets pengar i sina fickor.

Sen har jag sett bilder från 70-talet och jag tycker att dom bussarna du nämner var fantastiska! Det rullade dessutom någon variant av dubbeldäckare under denna tid om jag minns rätt.
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Bussmicke

Stort Tack för alla bilder. Kul att se andra miljöer och bra du trotsade vädret.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

L-G Lassander

Ett stort tack för detta reportage, verkligen uppskattat. Fina och intressanta bilder i alla tre delarna, men dessa snöiga bilder i denna del hade nog den härligaste stämningen!

AdmirT

Citat från: L-G Lassander skrivet 07 februari 2016, 19:43:39 PM
Ett stort tack för detta reportage, verkligen uppskattat. Fina och intressanta bilder i alla tre delarna, men dessa snöiga bilder i denna del hade nog den härligaste stämningen!

Stort tack och jag håller med att de snöiga bilderna blev bäst :-)
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/